آیا صیغه موقت دختر بدون اجازه پدر امکان دارد؟

۶
21
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهم‌ترین شرایط ازدواج دخترانی که دوشیزه یا باکره هستند، آن است که برای ازدواج کردن باید رضایت پدر یا جد پدری خود را اخذ نمایند. سوال پر تکراری که پرسیده می‌شود آن است که آیا دختر در ازدواج موقت نیز احتیاج به اجازه پدر دارد؟
صیغه موقت دختر بدون اجازه پدر

عقد موقت یکی از انواع عقد نکاح بوده و همان‌طور که از نام آن پیدا است، برای مدت زمان محدود و مشخصی منعقد شده و پس از آن، با اتمام مدت عقد موقت زوجیت زن و مرد به پایان می‌رسد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع صیغه موقت دختر بدون اجازه پدر می‌پردازیم.

آیا صیغه موقت بدون اجازه پدر امکان دارد؟

علاوه بر اینکه رضایت پدر برای ازدواج دختر باکره در خصوص ازدواج دائم ضروری است، در مورد ازدواج موقت یا صیغه نیز رضایت پدر، یکی از شرایط صحت صیغه موقت بوده و به‌جز در مواردی خاص، اصولا بدون گرفتن رضایت یا اجازه پدر، نمی‌توان عقد موقت یا صیغه منعقد نمود. اما در مورد فرزندان پسر، چنین شرطی مطرح نیست.

صیغه موقت دختر

شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر

برخی از مراجع، ازدواج موقت بدون رضایت پدر را به‌طور کلی باطل می‌دانند. به‌طوری که در صورت عدم رضایت پدر، هیچ‌گونه محرمیتی میان دختر و پسر شکل نمی‌گیرد. برخی از مراجع، بنا بر احتیاط واجب رضایت پدر را شرط می‌دانند. در حال حاضر اکثریت مراجع تقلید، همچون رضایت پدر برای ازدواج دختر در عقد دائم، رضایت پدر را شرط ازدواج موقت دختر باکره تلقی می‌کنند.

لازم به ذکر است که صیغه موقت، بدون اجازه پدر برای دخترانی که باکره یا دوشیزه نیستند، بلامانع است. آن‌ها برای عقد موقت نیازی به رضایت پدر و جد پدری خود نداشته و به عبارت دیگر، شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر را دارا هستند. همچنین دخترانی که پدر یا جد پدری آن‌ها فوت کرده است، برای ازدواج موقت یا صیغه نیازی به اخذ رضایت دیگران، از قبیل مادر، عمو، برادر یا سایر افراد را ندارند.

لذا یکی از شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر آن است که دختر دوشیزه نباشد. همچنین از دیگر شرایط صیغه موقت، بدون اذن یا اجازه پدر، حالتی است که دختر ولی قهری (پدر یا جد پدری) نداشته باشد. دراین‌صورت می‌تواند با مراجعه به دفتر ازدواج و خواندن صیغه موقت، گواهی ازدواج موقت دریافت نماید یا اینکه عقد نکاح موقت شفاهی بخواند.

صیغه دختر بدون اجازه پدر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی این حق به زن ناشزه تعلق می‌گیرد مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۱۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۲۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۹ ب٫ظ

  5. شقایق

    ۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۴۴ ب٫ظ

    سلام ببخشیدرک میگم خیلی مسخره هست مادربیچاره هیچ حقی نداره پس چه فایده داره بایداین حق فقط به مادرداده میشدچون مادره زحمت میشه پدرهیچ کاری نمیکنه ومسخره هست پس چه فرقی دختربابرده داره دختروپسرنداره همه ازادن وبایدبتونه دخترهاپس از۱۸سال ازادباشه نه اسیردین اسلام‌کلی مشکل داره چون سراسرضدزنه چون مراجع همه مردهستن وبه نفع خودشان دین راتحریف میکنن لعنت به این همه تبعیض

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …