کودک همسری، کودکانی که یک شبه بزرگ می‌شوند

۳۲
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کودک همسری نوعی ازدواج محسوب می‌شود که دختران قبل از رسیدن به 9 سالگی و پسران قبل از 18 سالگی وارد پیمان زناشویی می‌شوند.
پیامدهای منفی کودک همسری

با وجود پیشرفت علم و افزایش آگاهی مردم در رابطه با عدم ازدواج در سنین پایین، متاسفانه هنوز هم شاهد کودک همسری هستیم. افزایش مشکلات اقتصادی، باقی ماندن باورهای غلط از نسل‌های پیش و دوستی‌هایی که در سنین پایین رخ می‌دهد از دلایل اصلی این اتفاق هستند. در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به پیامدهای منفی کودک همسری می‌پردازیم.

پیامدهای منفی کودک همسری

در واقع ازدواج در سنین پایین مشکلات بسیاری را برای کودک و جامعه ایجاد خواهد کرد و با افزایش آسیب‌های جسمی و روانی همراه خواهد بود.

مشکلات اقتصادی

بعضی خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی، تصمیم می‌گیرند تا دختران خود را در سنین پایین به عقد فردی دیگر درآورند. با این کار آن‌ها در واقع از بار مسئولیت‌های مالی یکی از فرزندان خود، شانه خالی کرده و تامین معاش او را به فردی دیگر می‌سپارند. برخی افراد نیز با دریافت مبلغی به‌عنوان شیربها یا مهریه، بخشی از مشکلات مالی خود را مرتفع می‌کنند.

باورهای غلط

وجود رسوم و سنت‌های اشتباهی که ازدواج دختران در سنین پایین را یک موفقیت دانسته یا این کار را روشی مناسب برای جلوگیری از به گناه افتادن فرزندان و نوعی مدیریت نیازهای جنسی نوجوان خود می‌دانند.

پیامدهای منفی کودک همسری

تمایل دختران و پسران

در سال‌های اخیر شاهد رشد شرایطی هستیم که در آن، دختران و پسران در سنین پایین با یکدیگر آشنا شده و بر اساس تمایل خودشان، تن به یک ازدواج زودهنگام می‌دهند.

اجبار از دلایل کودک همسری

تحمیل فشار و زور از جانب یکی از طرفین، به ویژه آقایان در رابطه با خانواده دختر، باعث می‌شود که خانواده‌ها مجبور شوند به ازدواج فرزندشان در سنین پایین رضایت دهند. با این حال باید توجه داشته باشید که ازدواج سن و دوران مخصوص به خود دارد و آگاهی از آن لازم است. برای اطلاع بیشتر در زمینه سن ازدواج به مطلب بهترین سن ازدواج چه زمانی است؟ سر بزنید.

پیامدهای منفی کودک همسری

فوت همسر از پیامدهای منفی کودک همسری

بسیاری از موارد کودک همسری، به صورت ازدواج دختران زیر سن قانونی با مردانی است که سن بالایی دارند. طبیعی است که با گذشت چند سال مردان به سنین میانسالی یا پیری می‌رسند و به هر دلیلی فوت می‌کنند. فــوت همسر باعث بیوه شدن دختران جوانی می‌شود که اکنون مشکلات بسیاری از جمله دشواری در تامین معاش، در انتظار آن‌ها خواهد بود.

بالا رفتن آمار طلاق

کودکان، به ویژه آن‌هایی که در سنین پایین‌تر ازدواج می‌کنند، معمولا این کار را نه با رضایت شخصی بلکه با صلاحدید خانواده انجام می‌دهند. هنگامی که سن فرد بیشتر می‌شود، اداره زندگی و تصمیم‌گیری بر عهده خود فرد خواهد بود. بسیاری از این افراد در سنین بالاتر، احساس می‌کنند که تمایلی به زندگی با همسرشان ندارند و خواهان جدایی هستند. بر اساس آمار اعلام شده بیش از ۱۱ هزار مورد طلاق برای افراد بین سنین ۱۴ تا ۱۸ سال، در کشور ثبت شده است. آثــار طــلاق و جدایی برای این افراد، تبعات و هزینه‌هایی را به فرد و جامعه تحمیل خواهد کرد.

تغییر مسیر زندگی از پیامدهای کودک همسری

کودکان، پیش از هر چیز انسان‌هایی هستند که حق دارند از جانب خانواده و اطرافیان برای شکوفایی استعدادهایشان و پیشرفت در زندگی حمایت شوند. ازدواج در سنین پایین باعث می‌شود که فرد در مسیری به غیر از آموزش و تلاش برای پیشرفت قرار بگیرد. در واقع یکی از وظایف والدین کـشف استعداد کودکان و پرورش آن است. اما عملا با کودک همسری تمام استعدادها و آرزوهای کودک به نابودی کشیده شده و از او انسانی سرخورده خواهد ساخت.

احساس پوچی از پیامدهای منفی کودک همسری

دیدگاه افراد در سنین پایین نسبت به ازدواج، دیدگاهی کودکانه بوده و آن‌ها اهداف عمیقی برای این مسئله در نظر ندارند. رویاهایی نظیر جشن عروسی، ورود به دنیای بزرگسالی و استقلال و همچنین برطرف کردن غرایز جنسی، فرد را به سمت ازدواج سوق می‌دهند. این در حالی است که فرد پس از دست یافتن به این‌ها، دلیل و هدف دیگری برای زندگی مشترکش احساس نمی‌کند و به زودی از آن دلزده شده یا احساس می‌کند که زندگی‌اش را از دست داده و احــساس پوچی و شکست می‌کند.

بهترین سن ازدواج چه زمانی است؟

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا بعضی افراد از عاشق شدن می‌ترسند؟ را بخوانید.

۳۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در ۸:۲۰ ب٫ظ

  2. از بابلسر

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ در ۸:۱۶ ق٫ظ

    سلام،همانطور که ازدواج در سنین پائین غلط است در سنین بالا نیز کاملا اشتباه است.بهترین سن برای دختران از ۱۸ تا ۲۵ سالگی است و برای پسرا.لن از ۲۵ تا ۳۰ سالگی.

    پاسخ

    • محمد رستگاری

      ۶ خرداد ۱۴۰۲ در ۷:۰۳ ب٫ظ

      اون لعنتی نره غول بی وجدان بی هویت که بالا سرش بالای پله با پول مفت تیپ زده ایستاده مثلا” شوهر این دختر بچه است …. ای خاک بر سر پدر مادر این دختر بچه ای زیبا …. ت نفرین من رد خور نداره ، الهی هرکس مبادرت به این عمل شنیع می کنه هر چه زود تر مانند سید فاضل بدرک ، بدرک واصل بشه . آمین

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۴:۱۲ ب٫ظ

  4. مرجان

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۳:۱۶ ب٫ظ

    مطالب عالی وآموزنده خداکنه فهم وآگاهی خانواده ها بیشتر بشود حیف از دختران عزیزمان 🌹

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۷:۴۳ ب٫ظ

      بله امیدواریم. ❤

      پاسخ

    • ناشناس

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۷:۲۴ ب٫ظ

      عمل بسیار ژشت و غلطی است شرم آور است ، خجالت بکشه اونی که دختر بچه را به همسری می گیره و بد بخت اون پدر و مادرش… تو دختر برای چی می خواستی ؟ روز قیامت باید …….

      پاسخ

    • اصغربیچاره

      ۵ خرداد ۱۴۰۲ در ۱:۰۷ ب٫ظ

      پست فطرت نامرد بی وجود لی مسوءلیت تو دختر برای چی می خواستی؟ شرمت باد ، نفرینت باد فراموش نشه : همانطور که عاق والدین واریم ، عاق الاد هم داریم . من از بدو تولدم یتیم بودم من از خود خدا ساکیئم چرا باید این همه ظلم و ستم و بیدادگری قتل و غارت و چپاولگری و بی ثباتی و بی عدالتی در دنیا باشه ؟

      پاسخ

    • یاری

      ۶ خرداد ۱۴۰۲ در ۶:۴۵ ب٫ظ

      آیا ما انسانیم ؟؟ آیا ما مسلمونیم ؟؟ آخه می بینم این شیاطینی که فسق و فجور می کنند، عمل شنیع و ناجوانمردانه انجام می دند نام های ائمهءاطهار(ع) را بر خود به یدک می کشند …. از این نگاه قلبم جریحه دار شده ای خدا جانم را بگیر که نباشم تا نشنوم. متاءسفم ، برای خودم برای تمامی انسان های صادق و راستین . وقتی این خبر ها را می شنوم زار زار با بغض در گلو می گرئیم .

      پاسخ

    • رحمان محمدی تهران

      ۶ خرداد ۱۴۰۲ در ۶:۵۳ ب٫ظ

      خواهش دارم التماس می کنم دیگه ایجور مطالب بحرنج و ناجوانمردانه را منعکس نفرمائید بسیاربسیار ناراحت کننده و نفرت انگیزه من الان اشگم در آمده ، عرضی به شما پاکان و متقیان و بزرگواران ندارم

      پاسخ

      • مونا اصفهانی

        ۷ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۵۷ ق٫ظ

        بله درست می‌فرمایید ولی پدیده‌ای است که این روزها داره زیاد دیده می‌شه و واقعا تاسف برانگیزه

        پاسخ

    • اصغربیچاره

      ۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۳:۲۷ ق٫ظ

      اداره جامعه و مدیریت غلط و سود جویانه ، این مصیبت را ببار آورده ، جز تاسف و اشگ چی مشه بگی ؟؟؟؟ ازطرف یک یتیم بیکس درخانواده ای سمی و عقب افتاده من خوب جوانمردی وانسانیت و معنویت را شناختم، فهمیدم چه خبره لعنت بر بدی و دشمنی و روزگار بد و بیرحمی ، لعنت بر دودو دم و افیون .

      پاسخ

    • ناشناس

      ۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۳:۲۹ ق٫ظ

      تسلیت و تاسف عرض می ۱۵ ن

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۹:۲۱ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۸:۴۱ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۶:۱۶ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۴:۲۷ ق٫ظ

    کاملا درست است کودک همسری کاملا غلط است این کودک شاید از لحاظ جنسی براثر بی احتیاطی بزرگترها چیزهایی رو بداند اما ازدواج در سنین پایین کاملا غلط است دلایل زیادی برای اشتباه کودک همسری هست امیدواریم خانواده های محترم به این نتیجه برسند

    پاسخ

    • امضامحفوذ

      ۵ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۲:۵۹ ب٫ظ

      متاسفم ، اوف ، اوف بر این دنیای کثیف و پراز سوجویی و فرصت طلبی… من دیگه این مطلب را نعمی خوانم ، چون قلب یتیم و بی صاحب من بیشتر جریحه دار می شه دنیای خوبی نیست، این همه دین و آئین و امام و پیغمبر آمد نتونست دنیا را اصلاح و درست و سالم کنه از اول از حاتم تا خاتم همین بوده و خواهد بود . پ تشکری زیاد از این همه اطلاعات ذی قیمت و پر ارزش را که در اختیار ما قرار‌می دهید که بدانیم دنیا چه خبره و دنیا دست کیه .

      پاسخ

  9. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۳:۴۱ ق٫ظ

  10. ناز

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۲:۲۴ ق٫ظ

    واقعا همینطور است که گفتید منم زود ازدواج کردم وبابعضی از جملات مقاله همزاد پنداری کردم

    پاسخ

  11. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۱:۵۱ ق٫ظ

  12. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۱:۵۱ ق٫ظ

  13. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۱:۳۱ ق٫ظ

  14. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۰:۲۷ ق٫ظ

  15. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۰:۰۸ ق٫ظ

  16. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۹ ب٫ظ

  17. سعیدی

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۱:۲۳ ب٫ظ

    این واقعآ مخوف و کاملا وحشتناک برای جامعه ما واقعآ جامعه ما دارد به کدامین سو و کجا می رود

    پاسخ

  18. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

  19. ناشناس

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۰۷ ب٫ظ

  20. ناشناس

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۰۷ ب٫ظ

  21. ناشناس

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۳۵ ق٫ظ

  22. ناشناس

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۴۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…