میدان نقش جهان، نگینی بر انگشتری اصفهان

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای آشنایی با گوشه‌گوشه این جاذبه بی‌نظیر، به بناهای اصلی میدان نقش جهان سر می‌زنیم و به جست‌وجوی فرصت‌های خوشگذرانی می‌پردازیم.
میدان نقش جهان اصفهان

با مجله دلتا همراه باشید تا گشت‌وگذاری در میدان نقش جهان اصفهان و دیدن این میراث جهانی داشته باشید. چیزی که در ابتدا شما را جذب میدان می‌کند، حال‌وهوای آن است و بعد معماری میدان نقش جهان باعث می‌شود، انگشت به دهان شوید.

آشنایی با میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان که میدان مرکزی شهر اصفهان است، بخشی از یک مجموعه تاریخی به شمار می‌رود. برای درک گستردگی و جذابیت این میدان کافی است بدانید که نقش جهان از میدان سرخ مسکو که یکی از گسترده‌ترین و مشهورترین میدان‌های جهان است، وسعت بیشتری دارد.

نقش جهان

کاخ عالی‌قاپو

یکی از چشم‌نوازترین بناها در نقش جهان کاخ عالی قاپو است که در ضلع غربی آن قرار دارد. تماشایی‌ترین قسمت این کاخ گچ‌بری‌های آخرین طبقه آن است که به اتاق موسیقی یا اتاق صوت شهرت دارد و نقش سازهای مختلف در آن دیده‌‌ می‌شود. راز شکوهمندی این بنا نیز در مینیاتورهای آن نهفته است.

عالی قاپو

مسجد شیخ لطف‌الله

در گوشه‌ای از این میدان تاریخی، گنبد زیبای یک مسجد، توجه هر رهگذری را به خود جلب‌‌ می‌کند، چرا که بر فراز آن هیچ مناره‌ای مشاهده نمی‌شود. مسجد شیخ لطف الله یکی از مساجد خاص ایران است که در دوران صفوی ساخته شده است. امروزه به عنوان یکی از دیدنی‌‌های مجموعه نقش جهان طرفداران بسیاری دارد.

میدان نقش جهان اصفهان

مسجد امام

در ضلع جنوبی میدان، گنبد و مناره‌‌هایی دیده‌‌ می‌شود که به مسجد امام اصفهان تعلق دارند. این مسجد که با نام‌‌های مسجدشاه، مسجد سلطانی و مسجد جامع نیز شناخته‌‌ می‌شود، مهم‌ترین مسجد تاریخی اصفهان و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمار‌‌ می‌رود.

مسجد امام

بازار قیصریه

بازار اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین بازار‌‌های ایران است و به دلیل حضور در میدان نقش جهان، یکی از ممتازترین بازارهای ایران از نظر موقعیت گردشگری به شمار‌‌ می‌رود. ساخت بنای اصلی این بازار در دوره‌‌های صفویه و قاجاریه تکمیل شده است.

بازار قیصریه

دروازه‌‌های چوگان

در ضلع جنوبی و شمالی میدان نقش جهان، ستون‌‌هایی کوتاه و سنگی دیده‌‌ می‌شوند که امروز رهگذران بی‌تفاوت از کنار آن‌ها‌‌ می‌گذرند. این‌ها یادگاری‌‌هایی از انجام ورزش چوگان در گذشته هستند و قدیمی‌ترین دروازه چوگان دنیا را تشکیل‌‌ می‌دهند. برای دیدن جاهای تفریحی تهران، یک تهران‌گردی کم‌هزینه در بوستان رازی را بخوانید.

دروازه چوگان

خوشگذرانی در میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان تنها جایی برای گشت‌وگذار در تاریخ این سرزمین نیست، بلکه‌‌ می‌توانید به خوشگذرانی در آن نیز بیندیشید و لحظاتی متفاوت را برای خود خلق کنید:

خرید: در این میدان فرصت‌‌های خوبی برای خرید سوغات و صنایع دستی و چیزهای دیگر برای شما وجود دارد.

شکم‌گردی: در میدان نقش جهان فرصت‌‌های خوشمزه‌ای وجود دارند که‌‌ می‌توانید با آن‌ها خاطره‌ای خوش را برای خود و همسفران‌تان بیافرینید.

کافه اصفهان

کافه‌گردی: برخی کافه‌‌های میدان نقش جهان، کافه‌‌های ساده‌ای نیستند و به عنوان کافه گالری یا کافه موزه، فعالیت‌‌ می‌کنند؛ این کافه‌‌ها صبحانه هم سرو‌‌ می‌کنند و‌‌ می‌توانید ساعات آغازین روزتان را در آن‌ها بگذرانید.

کالسکه سواری: یکی از جلوه‌‌های خاص میدان نقش جهان کالسکه‌‌هایی هستند که به دور میدان‌‌ می‌چرخند و گشت‌وگذاری متفاوت را برای‌تان رقم‌‌ می‌زنند.

میدان نقش جهان اصفهان

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری خنک‌ترین شهرهای ایران در تابستان را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۱۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…