کدام زوجین از یکدیگر ارث نمی‌برند؟

۸
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از آثار حقوقی عقد ازدواج دائم، ارث بردن مرد و زن از یکدیگر بعد از فوت یکی از آن‌هاست که مبنای این توارث در قرآن مجید آمده و قانون مدنی نیز به جزئیات و نحوه ارث‌بری و تفاوت‌های مقدار ارث مرد و زن پرداخته است.
زوجینی که از یکدیگر ارث نمی برند

میزان سهم‌الارث هریک از وراث، با توجه به شرع، در قانون مدنی بیان شده است. سهم‌الارث هریک از وراث، بسته به اینکه در کدام یک از طبقات و درجات ارث قرار دارند، متفاوت است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع زوجینی که از یکدیگر ارث نمی برند می‌پردازیم.

میزان سهم الارث زن و شوهر

  • چنانچه زن فوت کند و دارای فرزند یا فرزندانی نباشد، شوهر نصف اموال زن را به ارث می‌برد و اگر زن وارث دیگری مانند پدر و مادر نداشته باشد نیز بقیه اموال زن برای شوهر خواهد بود. اگر زن فوت کند و دارای اولاد یا اولادِ اولاد باشد (زیرا اولادِ اولاد نیز در صورت نبود اولیاء خود جانشین آن‌ها محسوب شده و مانند آنها ارث می‌برد.) شوهر یک چهارم اموال زن را به ارث می‌برد.
  • درصورتی‌که شوهر فوت کند و اولاد نداشته باشد زن یک چهارم اموال شوهر را به ارث می‌برد ولی اگر شوهر دارای اولاد یا اولادِ اولاد باشد زن یک هشتم اموال شوهر را به ارث می‌برد. چنانچه زن بعد از فوت همسر خود و قبل از تقسیم ارث فوت کند، سهم‌الارث زن به وارثان وی تعلق خواهد گرفت.
  • چنانچه مرد دارای دو یا چند همسر باشد، سهم‌الارث زن یعنی یک هشتم بین همسران به طور مساوی تقسیم خواهد شد. البته درصورتی‌که همسران در عقد دائمی باشند و در هنگام فوت مرد نیز رابطه زوجیت و عقد دائم برقرار بوده باشد.
  • در ماده ۹۴۶ اصلاحی مصوب ۱۳۸۷ قانون مدنی آمده است. زوج از تمام اموال زوجه ارث می‌برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می‌برد. درصورتی‌که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زوجه یک چهارم از کلیه اموال به ترتیب فوق است.
  • در ماده ۹۴۸ قانون فوق نیز که پس از حذف ماده ۹۴۷ تصویب شده است آمده. هرگاه ورثه از اداء قیمت امتناع کنند، زن می‌تواند حق خود را از عین اموال استیفاء کند.

موانع ارث

زوجینی که از یکدیگر ارث نمی برند

در نکاح موقت زوجین از یکدیگر ارث نمی‌برند پس نکاح موقت از موانع ارث است. علاوه بر این، موارد دیگری نیز وجود دارد که این موارد به شرح ذیل است:
  • در صورتی که هر یک از زوجین دیگری را به قتل برساند: به موجب ماده ۸۸۰ قانون مدنی قتل از موانع ارث است. بنابراین، کسی که مورث خود را عمدا به قتل برساند از ارث او محروم می‌گردد.
  • بعد از لعان: به موجب ماده ۸۸۲ قانون مدنی بعد از لعان زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند. لعان حالتی است که به موجب آن شوهر با رعایت شرایط خاص به زن خود نسبت زنا دهد و بر آن اصرار کند و زن نپذیرد.
  •  کفر: چنانچه هر یک از زوجین مسلمان و دیگری کافر باشد کافر از مسلمان ارث نمی‌برد، ولی مسلمان از کافر ارث می‌برد.
  •  نکاح در حالت مرض: به موجب ماده ۹۴۵ قانون مدنی اگر مردی در حال بیماری زنی را عقد کند و قبل از برقراری رابطه جنسی به موجب همان بیماری فوت کند زن از او ارث نمی‌برد. اما اگر بعد از برقراری رابطه جنسی یا بعد از بهبودی از آن بیماری فوت کند زن از او ارث می‌برد.

ارث نبردن زن و شوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی این مهریه‌ها را هیچ زنی نمی‌تواند بگیرد مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۴۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

    تقریبامفیدبود

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۰ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

    • ناشناس

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در ۲:۰۰ ب٫ظ

    • ناشناس

      ۴ آبان ۱۴۰۱ در ۷:۲۷ ب٫ظ

    • ناشناس

      ۴ آبان ۱۴۰۱ در ۷:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …