بهترین سن ازدواج چه زمانی است؟

۱۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای ازدواج تنها رسیدن به بلوغ جنسی در پسران و دختران کافی نیست. بلکه باید فرد به بــلوغ عاطفی، هیجانی یا روانی نیز برسد.
بهترین سن برای ازدواج

سن مناسب برای ازدواج محدود به یک عدد خاص نمی‌شود. ممکن است ۲۰ سالگی واقعا زمان مناسب برای ازدواج یک فرد باشد در حالی که فردی دیگر حتی در ۳۵ یا ۴۰ سالگی آمادگی برای ازدواج را ندارد. در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به این موضوع می‌پردازیم که بهترین سن برای ازدواج چه سنی است.

بهترین سن برای ازدواج چه زمانی است؟

اصل تفاوت‌های فردی می‌گوید که سن و زمان مناسب برای ازدواج در هرکس تفاوت دارد. معمولا جنسیت، سبک‌های فرزندپروری و تربیتی و همچنین رشد عقلی و عاطفی افراد از جمله مهم‌ترین ملاک‌های تعیین کننده سن ازدواج هستند.
کارشناسان معمولا سنی را که برای ازدواج دختران مناسب می‌دانند سنین میان ۲۴ تا ۲۷ سال و برای پسران ۲۷ تا ۲۹ سال را اعلام می‌کنند. البته باید در نظر داشت این سنین به هیچ عنوان عیار تعیین سن ازدواج نیست. همانگونه که اشاره شد پارامترهای مختلفی در این امر دخیل هستند.

بهترین سن برای ازدواج
برخی از ملاک‌های کلی که برای ازدواج لازم است عبارت‌اند از:

اختلاف سنی مناسب

زوجین نباید بیش از ۷ یا ۸ سال باهم اختلاف داشته باشند. این مسئله می‌تواند هم در تربیت فرزند و هم در نگاه به زندگی و درک یکدیگر تفاوت ایجاد کند. با این حال نمی‌توان یک قانون کلی درباره مناسب‌ترین اختلاف سنی در ازدواج بیان کرد.

بچه‌دار شدن تعیین کننده سن ازدواج

اگر تصمیم بر بچه‌دار شدن دارید، باید شرایط فیزیکی خود را بررسی کنید. بچه‌دار شدن برای زنان بالاتر از ۳۵ سال می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. بالا رفتن سن ازدواج موضوعی است که بسیاری از مادران آینده را نگران و حتی شاید افسرده کند.

تجربه زندگی مستقل داشته باشید

کسی که دائم زیر نظر خانواده و تحت حمایت و کنترل آن‌ها بوده است، نمی‌تواند مهارت‌های لازم برای ازدواج را کسب کند. پس توصیه می‌شود که قبل از ازدواج تجربه استقلال را داشته باشید.

وضعیت مالی و پشتوانه مناسب

اگر توانایی تامین مستقل هزینه‌های زندگی (نه تجملات عروسی و وسایل غیر ضروری) را ندارید، در هر سنی که باشید هرگز نباید به ازدواج فکر کنید. منظور از پشتوانه مناسب، پول خانواده نیست.

بهترین سن برای ازدواج

خودشناسی از نکات بهترین سن برای ازدواج

باید بفهمید از زندگی چه می‌خواهید و ایده‌آل‌ها و رویاهایی واضح داشته باشید. نگاهتان به زندگی و آینده چگونه است و آیا همسری که می‌خواهید، پذیرش رویاها و اهداف شما را دارد یا نه.

ازدواج با صلاح شما باشد، ولاغیر

تا زمانی که واقعا آمادگی روحی برای ازدواج ندارید، به‌خاطر هنجار‌ها، خانواده، جامعه و حتی بچه ازدواج نکنید. ازدواج باید با رضایت و تنها به صلاح شما صورت گیرد.

بهترین سن برای ازدواج در مقایسه با عشق

مهم‌ترین لازمه ازدواج بعد از بلوغ عاطفی، عشق واقعی است. ازدواج بر اساس منطق صرف یا به‌خاطر اصرار‌ها و هنجار‌ها، جز عادت و وابستگی چیزی به شما نمی‌دهد و شما را از اهدافتان دور خواهد کرد. نیاز به گفتن نیست که ازدواج بدون عشق، چه آسیب‌هایی دارد اما فراموش نکنید، عقل و عشق باید هر دو به یک اندازه در هر ازدواجی دخیل باشند.

ازدواج با صلاح شما باشد، ولاغیر

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه بر استرس امتحان غلبه کنیم؟ را بخوانید.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۴:۳۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۸:۴۱ ق٫ظ

    کاملا” اشتباه و بدور از وجدان و عقل و منطق است قانون چ نقشی داره نمی دانم …

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

    انشاالله که ازدواجی همراه با عشق دایمی روزی همه جوانان باشه

    پاسخ

    • رضاکمال آبادی

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۸:۱۱ ق٫ظ

      توی این دوره زمونه هرکس زن یغکیره خیلی مرده …..متاءهل شدن یه افتخاره، ماءهل شدن همه فصلش بهاره، نباید باعجله باشه، اما مجرد بودنم ، اندازه داره ، جوانان ایدیی از من بگیرید، با زهر چشم از دشمن بگیرید، آخه تا کی عزب اوغلی پسر جان، یه کم همت کنید و ، زن بعگیرید، تو که تو شهر تنهایی اسیری(۲) توکه میترسی از روزای پیری ، توی آئینه خوب نگاه کن ، جون من داری پیر میشی، پس کی زن می گیری ی

      پاسخ

    • رضاکومال آبادی

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۴:۳۱ ق٫ظ

      ایشالله.الهی آمین …. توی این دوره زمونه ، هرکس زن بع گیره خیلی مرده ، متاءهل شدن یه افتخاره ، متاءهل شدن ، همه فصلش بهاره، نباید با عجله و بی تحقیق و بررسی باشه اما مجرد بودن هم اندازه داره ……

      پاسخ

  4. مینا

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۲:۱۱ ب٫ظ

    بله

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۹:۴۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۳:۵۳ ب٫ظ

  7. y,m

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱ در ۱:۱۸ ق٫ظ

    آیا دختر و پسر می‌توانند بدون اجازه خانواده،خودشان به محضر بروند و ازدواج کنند؟!

    پاسخ

    • فاطمه امیری

      ۲۴ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۰ ق٫ظ

      دوشیزه نمی‌تونه بدون اجازه پدرش ازدواج کنه.

      پاسخ

  8. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۳۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…