چگونه با مهرطلبی مقابله کنیم؟

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اختلال مهرطلبی فرد را با آسیب‌های روانی و عاطفی زیادی مواجه می‌کند به همین دلیل لازم است شخصیت مهر طلب، خود برای تغییر گام بردارد.
روش های مقابله با مهر طلبی

در واقع مهر مطلبی یکی از بیماری‌های روانی است که در دسته اختلالات نوروتیک قرار می‌گیرد و نیازمند درمان است. در این مطلب از مجله دلتا به بیان روش های مقابله با مهر طلبی می‌پردازیم.

روش های مقابله با مهر طلبی

ممکن است بسیاری افراد به تنهایی نتوانند وابستگی خود را به دیگران کنترل کنند و توانایی تغییر باورهای خود را نداشته باشند. در این زمینه مراجعه به مشاوره روانشناسی در باز کردن گره‌های ذهنی و افزایش خودباوری به شما کمک می‌کند.

بلافاصله به همه خواسته هایی که دیگران از شما دارند جواب مثبت ندهید

برای خودتان زمان بخرید و در این فاصله فکر کنید که آیا خواسته‌هایی که طرف مقابل دارد در جهت خواسته‌ها، نیازها و علایق شما هست یا نه. آیا وقتش را دارید که انجامش بدهید؟ یا باید خیلی خودتان را به دردسر بیندازید؟ اصلا دوست دارید که این کار را انجام دهید یا نه؟ وقتی مطمئن شدید که انتخاب‌ها و اولویت‌های خودتان را در نظر گرفته‌اید می‌توانید به خواسته طرف مقابل جواب دهید. برای اینکه شناخت بهتری از خود داشته باشید به مطلب این نشانه‌ها می‌گوید شما فردی مغرور هستید سر بزنید.

روش های مقابله با مهر طلبی

افکار غلط خود را دایما اصلاح کنید

شما ویژگی مهرطلبی را از دوران کودکی با خودتان آورده‌اید و سال‌هاست که این اختلال با شماست پس انتظار نداشته باشید که به سرعت از بین برود. باید دائما مچ خودتان و افکار غلطی را که دارید بگیرید و هر روز آن‌ها را اصلاح کنید. مثلا اگر مدام فکر می‌کنید که باید به خانواده خود سرویس بدهید با خودتان تکرار کنید که شما برای خدمت کردن به دیگران به دنیا نیامده‌اید و شما هم نیاز به استراحت و تفریح و غیره دارید.

یاد بگیرید که از دیگران بگیرید

مطمئن باشید که با این کار هم فشار جسمی و روانی کمتری را متحمل خواهید شد و هم عشق و محبت دیگران را از دست نمی‌دهید. سعی کنید بین وظایفی که بر عهده می‌گیرید و آن‌هایی که بر عهده دیگران می‌گذارید تعادلی نسبی ایجاد کنید.

از خود مراقبت کردن را یاد بگیرید

به جسم خود توجه کنید، به خودتان برسید و از جسم و روان تان مراقبت کنید. به این موضوع فکر کنید که آخرین بار چه زمانی برای خودتان وقت گذاشته‌اید، کی برای خودتان پول خرج کرده‌اید و چه وقت خودتان را خوشحال کرده‌اید؟

سطح اعتماد به نفس تان را ارتقا دهید

به دنبال راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس خود باشید. از هر مورد کوچکی که بتواند این حس را در شما تقویت کند استقبال کنید. حس حقارت و خودکوچک بینی را در خود منهدم و نابود کنید. گاهی ورزش می‌تواند به این امر کمک کند.

عزت نفس تان را بالا ببرید

با انجام صحیح و کامل امور روزمره خود و نیز کارهایی که خیلی وقت است در لیست انتظار شما قرار دارند عزت نفس خود را افزایش دهید. این امر در کنار ارتقا اعتماد به نفس می‌تواند به شدت در راه درمان به شما کمک کند.

با ترس هایتان مواجه شوید

با این تفکرات که اگر مهر دیگران  از شما قطع شود و آن‌ها شما را رها کنند، یک بار و برای همیشه مواجه شوید. به خود یادآوری کنید که تنها نیستید و همواره و در همه مراحل خدا را دارید که در کنار شما و پشتیبانتان خواهد بود.

روحیه متحمل بودن را در خود از بین ببرید

به خود مدام یادآوری کنید که بعد از این، تحمل نمی‌کنم که دچار فشار شوم، ولی با دیگران سازش می‌کنم. دیگران را آن‌طور که هستند بپذیرید و اگر با آن مشکل دارید از کنارش عبور کنید.

روش های مقابله با مهر طلبی

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه به دیگران اعتماد کنیم؟ را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۲۹ ق٫ظ

    خیلی خلاصه و کم بود.به هر حال ممنون

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۹ ق٫ظ

      🌹🌹🌹

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۳۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…