آیا فرزند نامشروع از پدر و مادر خود ارث می‌برد؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ارث فرزند نامشروع یکی از چالش‌های حقوقی در خصوص قانون ارث است.
شرایط ارث بردن فرزند نامشروع

ارث، به خویشاوندان نسبی و خویشاوندان سببی شخص تعلق خواهد گفت. خویشاوندان نسبی، آن دسته از وراث بوده که به واسطه خون با متوفی نسبت داشته و خویشاوندان سببی، کسانی هستند که به واسطه پیوندی نظیر ازدواج با فرد فوت شده نسبت دارند. با وجود اینکه فرزند حاصل رابطه نامشروع یا فرد زنازاده، به واسطه خون با متوفی ارتباط دارد اما ارث فرزند نامشروع یا زنازاده، قواعد مخصوص به خود را داشته و شرایط ارث بری وی، مانند سایر وراث نسبی نیست. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط ارث بردن فرزند نامشروع می‌پردازیم.

شرایط ارث بردن فرزند نامشروع

در قانون برای اینکه فرزند نا‌مشروع از والدین فوت‌ شده ارث ببرد، شرایطی تعیین شده است. بر طبق ماده ۸۸۴ قانون مدنی، به فرزند نا‌مشروع ارث تعلق نمی‌گیرد. درصورتی‌که رابطه وی با یکی از پدر و مادر اثبات شود و در مورد یکی از والدین اکراه و شبهه زنا وجود نداشته باشد، به فرزند نا‌مشروع از طرف آن شخص ارث تعلق می‌گیرد.

شرایط اصلی برای تعلق ارث به فرزند نا‌مشروع این است که شخصی که زنا را مرتکب شده است، در اشتباه باشد. همچنین اطلاعی در مورد اینکه عمل مرتکب‌شده نسبت به وی ممنوع است، نداشته باشد.

به فرزند متولد‌شده در این حالت ولد به شبهه گفته می‌شود. در نتیجه این فرزند با شخص شبهه یا اشتباه، نسب قانونی دارد و از طرف آن شخص به وی ارث تعلق خواهد گرفت.

درصورتی‌که هر دو طرف در اشتباه و شبهه باشند، عمل ارتکابی بین آن‌ها زنا نیست و فرزند متولد‌ شده، با هر دو نسب قانونی دارد. در نتیجه ارث به وی تعلق خواهد گرفت.

عدم‌ توارث (ارث نبردن فرد) فرزند نا‌مشروع و والدین وی دارای دو استثناء اکراه و شبهه است. در اکراه شخص به وسیله تهدید‌کردن مجبور به انجام‌دادن عملی می‌شود. در این حالت اگر مرد، زن را با تهدید وادار به رابطه نماید و فرزندی متولد شود، طفل نا‌مشروع به مادر خود تعلق دارد و از وی ارث خواهد برد.

شرایط ارث بردن فرزند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی ازدواج مجدد مادر چه تاثیری روی حضانت فرزند دارد؟ مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۵:۰۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …