ازدواج مجدد مادر چه تاثیری روی حضانت فرزند دارد؟

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
درصورتی‌که زن و مردی، به واسطه طلاق از هم جدا شده باشند یا به هر علتی، جدا از یکدیگر زندگی نمایند و در زندگی مشترک خود، صاحب فرزند نیز باشند، اغلب مساله حضانت فرزندان مطرح می‌گردد.
تاثیر ازدواج مادر بر حضانت فرزند

یکی از پرسش‌های رایج در حضانت فرزندان این است که حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر با کیست و تحت چه شرایطی، با وجود ازدواج مجدد مادر، او همچنان می‌تواند حضانت فرزندان خود را بر عهده داشته باشد؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تاثیر ازدواج مادر بر حضانت فرزند می‌پردازیم.

آیا با ازدواج مادر حضانت سلب می‌شود؟

طبق قانون جدید حضانت از فرزند، ازدواج مجدد مادر باعث لغو شدن حق حضانت یا سرپرستی کودک توسط او نمی‌شود. درصورتی‌که کودک به مادر نیاز اساسی داشته باشد و مادر شایستگی مراقبت و نگهداری از کودک را داشته باشد، حضانت فرزند در صورت ازدواج
مجدد مادر امکان‌پذیر خواهد بود.
در این شرایط مادر می‌تواند کودک را تا سن مقرر شده برای تصمیم‌گیری (۹ سال برای دختر، ۱۵ سال برای پسر) نزد خودش نگه دارد. البته در طول دوران حضانت فرزند توسط مادر اگر همسر فرد، رابطه مناسبی با کودک نداشته باشد و او را اذیت کند یا مادر نتواند شرایط مناسبی را برای نگهداری از فرزندش فراهم کند، حق حضانت از مادر سلب می‌شود.

ازدواج موقت و سلب حضانت از مادر

طبق قانون، ازدواج مجدد مادر در صورتی منجر به سلب حضانت کودک از او می‌شود که مادر دچار انحطاط اخلاقی، اعتیاد و غیره شده باشد. همچنین مادر یا همسرش منفعت عاطفی و مالی کودک را رعایت نکنند. بنابراین ازدواج موقت مادر به تنهایی باعث سلب حضانت کودک از او نمی‌شود و حضانت فرزند دختر بعد از طلاق توافقی یا حضانت پسر تا ۷ سالگی با مادر است.
پس از آن حضانت کودک تا سن مشخص شده با پدر خواهد بود و بعد از اینکه کودک به سن بلوغ رسید خودش مشخص می‌کند که می‌خواهد با کدام یک از والدینش زندگی کند. اگر دریافت مستمری یکی از سوالات شما است حتما به مطلب آیا حقوق و مستمری پدربزرگ به نوه ارث می‌رسد؟ مراجعه کنید.

تاثیر ازدواج مادر بر حضانت

سلب حقوق حضانت فرزند

طبق ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی که در سال ۱۳۷۶ اصلاح شده است، هر وقت به دلیل عدم مراقب یا مشکلات اخلاقی پدر یا مادر سلامتی روانی یا جسمانی کودک به خطر بیفتد، دادگاه حق حضانت را از مادر یا پدری که حضانت فرزند را بر عهده دارد سلب خواهد کرد. از جمله مواردی که باعث سلب حضانت از مادر یا پدر می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتیاد زیان‌آور فرد به الکل یا مواد مخدر و قمار
  • شهرت به فساد اخلاقی و فحشا
  • ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص و تایید پزشکی قانونی
  • سوءاستفاده از طفل یا اجبار او برای ورود به مشاغل ضد اخلاقی
  • ضرب و جرح و کتک زدن و آزار رساندن کودک

حضانت فرزند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی حبس زن توسط شوهر در خانه چه مجازاتی دارد؟ مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۴۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۱۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۴۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …