با فرد حسود چگونه رفتار کنیم؟

۱۱
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وقتی افراد حسود را می‌بینیم که به زندگی و کار ما حسادت می‌کنند، باید بدانیم که در مسیر رشد قرار گرفته‌ایم.
روش برخورد با افراد حسود

وقتی به سطح بالاتری از رشد می‌رسیم، یکدفعه متوجه می‌شویم که بسیاری از افرادی که قبلا دوست، همکار یا شریکمان بوده‌اند، حالا به ما حسادت می‌کنند. پس بهتر است روش برخورد با افراد حسود را یاد بگیریم تا از رفتارشان کمتر اذیت شویم. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

روش برخورد با افراد حسود

هنگامی که به عنوان انسانی در حال رشد شناخته می شویم، بهتر است انتظار ظاهر شدن افراد حسود را هم داشته باشیم.

انتقاد پذیر باشیم

وقتی آن شخص از سر دشمنی و حسادت از ما انتقاد می‌کند، با مهارت انتقاد پذیری، بررسی کنیم که به چه چیزی گیر داده است. بعد همان را اصلاح کنیم. اینطوری است که روز به روز در زندگی شخصی و شغلی خود بهتر از قبل خواهیم شد. پس آرام آرام طوری کیفیت کارمان را بالا ببریم که دیگران حتی نتوانند به ما گیر دهند. ما می‌توانیم از انتقاد افراد حسود استفاده کنیم تا به نکاتی پی ببریم که تاکنون به آن‌ها بی‌توجه بوده‌ایم.

روش برخورد با افراد حسود

روی بهبود شخصیت و عزت نفسمان کار کنیم

هر چقدر بیشتر روی بهبود شخصیت و عزت نفسمان کار کنیم، از درون قوی‌تر خواهیم شد. در نتیجه میزان اثرپذیری ما از رفتار بد آدم‌ها، کمتر خواهد شد. هر چقدر از نظر شخصیتی، بزرگ‌تر شویم، دغدغه‌هایمان هم بزرگ تر می شود. آن وقت چیزهای پیش و پا افتاده دیگر برایمان زحمتی ایجاد نمی‌کند چون اولویت‌های مهم‌تری داریم. بهتر است به خودمان یادآوری کنیم که حسادت او نسبت به ما، به دلیل ضعف‌های شخصیتی، احساس ناتوانی، ناامنی و نیازهای برآورده نشده در زندگی‌اش است.

تشویق کردن از روش برخورد با افراد حسود

همان‌طور که گفتیم گاهی فرد حسود از مشکلات شخصیتی رنج می‌برد. به‌طور مثال از کمبود عزت نفس رنج می‌برد. یعنی احساس حقارت می‌کند. ما می‌توانیم برای بهبود وضعیتش، زمانی که رفتار خوبی را از او مشاهده کردیم، از این شخص تعریف کنیم. با این کار، انگیزه‌اش بالا خواهد رفت، عزت نفسش بیشتر می‌شود و آرام آرام به این فکر می‌کند او هم راه پیشرفت دارد و دلیلی برای حسادت به دیگری برایش وجود ندارد.

راجع به موفقیت‌هایمان صحبت نکنیم

به رفتارهای خود فکر کنیم. آیا رفتار خاصی کرده‌ایم که حسادت دیگران را برانگیخته‌ایم؟ ممکن است بدون این که آگاه باشیم، کارهایی انجام دهیم که حسادت دیگران را بر می‌انگیزد. بهتر است این رفتارها را بشناسیم و سعی کنیم آرام آرام آن‌ها را کنار بگذاریم.

بنابراین با توجه به شناختی که از آن فرد داریم، راجع به برخی از مسائل در مقابل او صحبت نکنیم. همچنین گذاشتن تصاویر و عکس‌هایی از بهترین لحظات زندگی مان در اینستاگرام، باعث حسادت دیگران می‌شود. چون آن‌ها فقط ظاهر قضیه را می‌بینند.

راجع به موفقیت‌هایمان صحبت نکنیم

تصویرمان را برایش تغییر دهیم

ما می‌توانیم تصویری را که افراد حسود از ما در ذهن خود درست کرده‌اند، تغییر دهیم تا احساس حسادتشان را کاهش دهیم. اگر آن‌ها حس کنند که ما خواهان موفقیت دیگران هستیم، رشد ما با حسادت کمتری روبه‌رو خواهد شد. بنابراین نشان دهیم که دشمن شان نیستیم. گاهی آن‌ها به این دلیل به ما حسادت می‌کنند که ما را تهدیدی برای خود می‌دانند.

حل تعارض از روش برخورد با افراد حسود

برای حل تعارض، راجع به اتفاق ناخوشایندی که افتاده با آن‌ها صحبت کنیم و کاملا مودبانه و محترمانه آن‌ها را در جریان احساسات خود قرار دهیم. یادمان باشد به هیچ عنوان در زمانی که از دست او عصبانی هستیم، احساساتمان را بیان نکنیم و گفتگو را به زمانی که کاملا آرام هستیم، موکول کنیم.

گروه پشتیبان درست کنیم

زمانی که هنوز حسادت به خطر تبدیل نشده و فقط محدود به متلک و نگاه های سرد و بی توجهی به رشد ماست، می توانیم تا حدی به این رفتارها بی تفاوت باشم. اما خطر حسادت موقعی برای ما به وجود می آید که حس کنیم حسادت در حال تبدیل شدن به دسیسه و توطئه است!

در چنین موقعیت‌هایی لازم است گروه پشتیبانی مناسبی برای خود ایجاد کنیم. به‌طور مثال در بین افراد، دوستانی داشته باشیم که به کمک آن‌ها بتوانیم اعتبارمان را حفظ و توطئه حسودان را خنثی کنیم. این دوستان پشتیبان، به موقعش از ما دفاع خواهند کرد.

گروه پشتیبان درست کنیم

پیشنهاد مطالعه: مطلب اضطراب کودکان و روش های مقابله با آن را بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۲ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

      درود بر شما و ممنون از حضورتون دوست عزیز 🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۵:۱۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در ۸:۳۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۵۲ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۱۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۰۲ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۱۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۰۸ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۸ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۵۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…