باغ سنگی، عجیب‌ترین باغ ایران

۱۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از متمایزترین دیدنی‌های ایران، در دشت‌های سیرجان جای گرفته است؛ باغی با درختانی که میوه‌هایی از سنگ را بار داده‌اند.
باغ سنگی درویش خان سیرجان

باغ سنگی درویش خان سیرجان برخلاف دیگر باغ‌ها، از سرسبزی بهره‌ای نبرده؛ بلکه با چوب و سنگ شکل گرفته است. میوه‌های سنگی باغ رازی نهفته را در خود دارند که سوال‌های بسیاری را به‌دنبال خود می‌کشند. گردشگران بسیاری برای بازدید به آنجا می‌روند. با مجله دلتا همراه باشید.

معرفی باغ سنگی

اثری ماندگار و بی‌مانند در میان دشت‌های سیرجان، شاید تنها دلیل ما برای سفر به روستای دورافتاده‌ میاندوآب باشد؛ باغی ۶گوشه با صدها درخت بارور که وزن محصول آن گاهی به بیش از ۱۰ کیلوگرم می‌رسد. این باغ بدون آب و آفتاب، درختانی همیشه بارور و ایستاده دارد. این باغ یکی از بی‌نظیرترین دیدنی‌های ایران محسوب می‌شود و هر ساله میزبان جمعیت قابل توجهی از توریست‌های بین‌المللی است.

باغ سنگی سیرجان

دسترسی به باغ سنگی

سفر به کرمان و سیرجان اولین قدم شما برای دیدن باغ سنگی است. از شهر کرمان تا سیرجان حدود دو ساعت (۱۸۵ کیلومتر) راه در پیش دارید. این باغ در نزدیکی دهستان بلورد، واقع در روستای میاندوآب قرار دارد.

باغ سنگی درویش خان

چگونگی ساخت باغ سنگی درویش خان سیرجان

۴۰ سال قبل باغ درویش خان که زمین زراعی پررونقی بود به دلیل اصلاحات ارضی خشک شد. درویش خان برای اینکه اعتراض خود را نشان بدهد درختان باغ را در جای دیگری کاشت و به درختانی که خشک شده بودند سنگ آویزان کرد. او از کوه‌های اطراف سنگ‌های بزرگ و کوچکی را جمع کرد و به درختان خشک‌شده آویخت.

دیدنی های کرمان

سنگ‌های باغ سنگی

چند نکته راجع به سنگ‌ها وجود دارد. نخست اینکه تمام سنگ‌هایی که به درختان متصل شده‌اند، به‌طرز ماهرانه‌ای سوراخ شده‌اند؛ در حالی‌ که هیچ دستگاهی برای سوراخ کردن سنگ‌ها وجود نداشته است. دوم آنکه وجود چنین سنگ‌هایی در منطقه‌ای که سنگی در آن دیده نمی‌شود، تعجب‌برانگیز است. این سنگ‌ها تنها در کوه‌های اطراف یافت می‌شود که چهار تا پنج کیلومتر با محل باغ فاصله دارند. اگر به دیدنی‌های ایران علاقه دارید، روستای زیارت را ببینید.

باغ سنگی

فیلم باغ سنگی

پرویز کیمیاوی در سال ۱۳۵۵، زندگی درویش خان سازنده این باغ را در قالب یک فیلم داستانی به نام «باغ سنگی» به تصویر کشید و شخص درویش خان و خانواده‌اش در آن بازی کردند. این فیلم در زمان خود بسیار معروف شد و در جشنواره‌های داخلی و خارجی بسیاری به نمایش درآمد.

باغ سنگی درویش خان سیرجان

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری در تعطیلی عید غدیر کجا برویم را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۲۵ ق٫ظ

  3. aynaz

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۳۶ ق٫ظ

    باسلام و وقت بخیر بنده اهل سیرجان هستم با توجه به داستان هایی که بنده شنیدم در آن دوران دهیار یا به اصطلاح آن زمان خان به علت خوشمزه بودن سیب ها به زور سالانه محصول زیادی از باغ را به زور از درویش خان می‌گرفت و درویش هم به همین دلیل به درختان سنگ آویزان کرده تا خان نتواند محصول باغ را از او بگیرد. ممنون از مطالب مفید شما🙏

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۲۰ ق٫ظ

      چقدر خوب که برای ما از مطالب مربوط به این واقعه نوشتید. لطف کردید دوست عزیز🌹🌹

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۱۷ ب٫ظ

  5. کسرا پورعبادی از شهریار درخدمتم

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در ۴:۰۷ ب٫ظ

  6. هادی

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۱ ب٫ظ

    فکرمیکنم درویش خان لال بوداگه اشتباه نکنم.باتشکرازمطالب خواندنی وآموزنده شما.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۴ ق٫ظ

      ما هم از شما ممنونیم که همراه ما هستید.🌹😍

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۳۲ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در ۰:۲۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…