سقف وام مسکن چقدر است؟

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا با توجه به این‎که پیش‎تر وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر مخالفت خود را با این اقدام اعلام و تاکید کرده بود چنین اقدامی فقط می‎تواند بستر را برای رشد دوباره تورم در بخش مسکن فراهم آورد؛ افزایش سقف وام مسکن موثر خواهد بود؟
سقف وام مسکن

سقف وام مسکن چقدر است؟ آیا با توجه به قیمت بالای آپارتمان، این سقف وام کارایی خواهد داشت؟ آیا این مبلغ تسهیلات می‎تواند تحرکی در خرید و فروش‌ خانه ایجاد کند؟ آیا با توجه به این‎که پیش‎تر وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر مخالفت خود را با این اقدام اعلام و تاکید کرده بود چنین اقدامی فقط می‎تواند بستر را برای رشد دوباره تورم در بخش مسکن فراهم آورد؛ افزایش سقف وام مسکن موثر خواهد بود؟

به گزارش مجله دلتا به نقل از خبرآنلاین، با مصوبه تازه شورای پول و اعتبار؛ سقف تسهیلات انفرادی از ۸۰ میلیون تومان در تهران به صد میلیون تومان رسید.

اما نکته این است که افزایش سقف تسهیلات فقط مختص تسهیلاتی است که انفرادی دریافت می‎شود و سقف تسهیلات زوج ها در تهران همچنان ۱۶۰ میلیون تومان باقی مانده و به این معنی است که هر یک از زوج ها می‌توانند ۸۰ میلیون تومان تسهیلات برای خرید مسکن دریافت کنند.

بر این اساس، سقف تسهیلات مسکن در شهرهای بزرگ بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، برای متقاضیان دریافت وام انفرادی معادل ۸۰ میلیون تومان و زوج ها معادل ۱۲۰ میلیون تومان؛ یعنی هریک از زوج ها حداکثر ۶۰ میلیون تومان، تعیین شده است.

سقف وام مسکن

این مبلغ درباره سایر مناطق شهری نیز برای متقاضیان انفرادی معادل ۶۰ میلیون تومان و برای زوج ها معادل ۱۰۰ میلیون تومان و حداکثر ۵۰ میلیون تومان برای هر یک از زوج هااست.

همچنین در حمایت و تشویق ساخت واحدهای مسکونی کوچک و متوسط، سقف تسهیلات جدید صرفاً برای تأمین مالی ساخت واحدهای مسکونی با حداکثر زیربنای مفید ۱۰۰ متر مربع است. ضمن این‎که امکان قسط‎های بلندمدت این تسهیلات برای خریداران واحدهای ساخته شده تا ۱۵ سال توسط بانک‌ها امکان‎پذیر خواهد بود.

مصوبه تازه شورای پول و اعتبار

در مصوبه شورای پول و اعتبار آمده است: گزارش معاونت اقتصادی بانک مرکزی با موضوع آخرین تحولات شاخص‌های بخش مسکن و راهکارهای تقویت تأمین مالی این بخش در جلسه مورخ ۱۴ اسفندماه امسال شورای پول و اعتبار مطرح شد. اعضای شورا برای کمک به تداوم رونق بخش مسکن در گام اول با پیشنهاد «افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن را که قابل تبدیل شدن به فروش اقساطی  در بانک‌های تجاری و بانک مسکن» است، تصویب کردند.

03 سقف وام مسکن چقدر است؟

آیا این مقدار تسهیلات کافی است؟

میانگین قیمت مسکن در تهران هم‎اکنون حدود ۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تومان  است. میزان افزایش قیمت مسکن در تهران در اسفند ماه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۹۰ درصد اعلام شده است. با این حال، افزایش ۲۰ میلیون تومانی سقف تسهیلات به صورت انفرادی، نمی‎تواند تامین هزینه مورد نیاز، برای توان خرید از دست رفته را کفایت کند.

با احتساب قیمت ۹.۵ میلیون تومان، که متوسط قیمت یک مترمربع واحدمسکونی در تهران است، با این صد میلیون تومان تسهیلات، فقط می‎توان  ۱۰ مترمربع خانه خرید. بنابراین، به نظر نمی‌رسد این افزایش بتواند تاثیری واقعی بر معاملات خرید و فروش در پایتخت بگذارد؛ اما برخی از فعالان حوزه مسکن معتقدند: انتشار این خبر  می‌تواند به جو روانی افزایش قیمت‌ها دامن بزند.

برای پیگیری آخرین خبرهای  بازار مسکن، از صفحه‎های خبر و گزارش  و اخبار مسکن  مجله دلتا ، جامع‎ترین مجله ملکی ایران، دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…