رپورتاژ آگهی

دندان مصنوعی یا ایمپلنت؟ کدام برای شما مناسب تر است؟

۹
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ممکن است به دلایل مختلف یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید. در این حالت می‌توانید از چند گزینه درمانی متفاوت استفاده کنید تا جای دندان‌های از دست رفته خود را پر کنید.
دندان مصنوعی یا ایمپلنت

از جمله روش‌هایی که در این باره به بیماران پیشنهاد می‌شود می‌توان به دندان مصنوعی یا ایمپلنت اشاره نمود. اینکه کدام روش می‌تواند بهترین گزینه برای شما به حساب آید به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. هزینه تمام شده، میزان سلامت استخوان فک و بافت لثه، سلامت دندان‌های باقی مانده و اولویت‌هایی که برای شما مهم‌تر هستند، اصلی‌ترین فاکتورها در انتخاب روش درمانی به شمار می‌روند. حال واقعا برای شما ایمپلنت بهتر است یا دندان مصنوعی؟ با مجله دلتا همراه باشید.

هر دو روش ایمپلنت و دندان‌های مصنوعی، در نهایت هدف یکسانی را دنبال می‌کنند. مهم‌ترین هدف آن‌ها این است که به شما کمک می‌کند تا غذای خود را خوب بجوید؛ در غیر این صورت با مشکل روبرو خواهید شد. مزیت دیگر این دندان‌های جایگزین، بهبود وضعیت عضلات صورت است که از تغییر در ظاهر شخص جلوگیری می‌کند. همچنین، وضعیت گفتار و تلفظ کلمات بهبود می‌یابد. زیرا ممکن است در اثر خالی شدن جای دندان‌ها تلفظ برخی کلمات و یا حرکت زبان دچار اختلال گردد درنهایت، داشتن لبخندی کامل و دلنشین به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش داده و از داشتن آن لذت ببرید.

عملکرد ایمپلنت دندان و دندان مصنعی چه تفاوتی با هم دارد؟

ایمپلنت

برای کاشت ایمپلنت، لازم است در ناحیه دندان از دست رفته تراکم کافی استخوان فک وجود داشته باشد تا پایه ایمپلنت در بافت لثه و استخوان قرار گیرد. بر اساس مطالعات آماری که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، ایمپلنت در بین بزرگسالانی که در بازه سنی ۵۵ تا ۶۴ سال قرار دارند، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. گاهی جراحی لثه برای ایمپلنت نیز قبل از درمان ضروری به نظر می‌رسد.

برای آن که جراحی ایمپلنت انجام شود، باید ریشه آسیب دیده دندان قبلا خارج شده باشد. بنابراین برای استفاده از روش ایمپلنت، باید اگر ریشه‌ای در محل دندان وجود دارد، خارج گردد و در نهایت به جای آن حفره‌ای در استخوان فک ایجاد شود. پس از آن پایه‌ای فلزی در لثه و استخوان فک کاشت می‌شود که در اصل در بافت استخوان قرار می‌گیرد. در نهایت، روکش ایمپلنت بر روی پایه ذکر شده نصب می‌گردد. البته نصب روکش زمانی انجام می‌شود که استخوانی که پیج تیتانیومی را در بر‌گرفته، کمی رشد کند و تا بتواند آن را به خوبی حمایت کند. در مرحله آخر باید روکش ایمپلنت بر روی پایه ایمپلنت نصب گردد. روکش ایمپلنت در اصل یک دندان مصنوعی است که در تطابق کامل با دندان‌های اطراف ساخته شده و به پایه متصل می‌شود.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی

دندان‌های مصنوعی متحرک که تحت عنوان پروتز دندانی هم شناخته می‌شوند، بدون آن که به میزان استخوان موجود در فک توجهی داشته باشد، در داخل دهان نصب می‌گردد. پروتزهای دندانی می‌توانند به صورت تکی و یا تکه‌ای در جای دندان‌های از دست رفته قرار گیرند که به آن‌ها پروتزهای تکه‌ای می‌گویند. این امکان هم وجود دارد که پروتز مورد استفاده، تمامی دندان‌های فک‌های بالا و پایین را به صورت یک مجموعه کامل شامل شود. در صورتی که بخواهید از دست دندان کامل استفاده کنید لازم است تا از تمام قسمت‌های لثه‌های بالا و پایین قالب گرفته شود.

پیش از آن که دندانپزشک دندان مصنوعی را بسازد باید نحوه قرار گرفتن دندان‌ها روی هم (بایت) و تراز بودن فک و لثه‌های بالا و پایین شما را با دقت بررسی نماید. در این صورت می‌تواند مطمئن شود که آیا وضعیت دندان مصنوعی به گونه‌ای هست که امکان حرف زدن و غذا خوردن را به صورت بهینه به وجود آورد یا خیر. پس از قالب گیری و بررسی‌های اولیه، در لابراتوار دندانپزشکی، نمونه اولیه‌ای از دندان مصنوعی برای شما ساخته می‌شود و در اختیار دندانپزشک قرار می‌گیرد. این پروتز‌های اولیه باید در دهان قرار داده شوند تا تنظیمات لازم برای قرار گرفتن در دهان صورت پذیرد. در نهایت، بر اساس تنظیمات انجام شده، مجموعه نهایی پروتزها برای شخص تولید خواهد شد.

مراقبت از دندان مصنوعی و ایمپلنت چه تفاوتی دارد؟

مراقبت از دندان مصنوعی و ایمپلنت چه تفاوتی دارد؟

برای اینکه از ایمپلنت خود مراقبت کنید، دقیقا باید مثل زمانی که دندان‌های طبیعی داشتید عمل کنید. در واقع این دندان‌ها از نظر رعایت نکات بهداشتی هیچ فرقی با دندان‌های طبیعی ندارند. بنابراین باید مرتب نخ دندان بکشید و حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. برای مسواک زدن می‌بایست از مسواک نرم استفاده کنید. نکته نهایی این که باید برنامه منظمی برای مراجعه به دندانپزشک داشته باشید تا وضعیت دندان‌ها به خوبی بررسی گردد.

در مقابل ایمپلنت، مراقبت از دندان‌های مصنوعی کمی متفاوت با دندان‌های طبیعی است. مثلا برای اینکه مدت زمان بیشتری بتوانند برای شما کارایی داشته باشند، در طول شب از آن‌ها استفاده نکنید. در واقع، این پروتزها در طول شب باید در آب و یا محلول تمیز کننده مخصوص به خود قرار داده شوند.

برگرفته از وبسایت تهران ایمپلنت تیم – دکتر عباس گشاده رو دارای بورد تخصصی جراحی لثه و ایمپلنت‌های دندانی (tehranimplantteam.com)

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۵۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۵۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۱۶ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۳۴ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۹ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۴۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…