تنها غذای بنفش جهان، جاذبه گردشگری خراسان

۶
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
غذاهای سنتی، مانند قروت می‌توانند در جذب گردشگر و همچنین درآمدزایی برای شهرهای مختلف نقش به‌سزایی داشته باشند.
تنها غذای بنفش جهان

معرفی غذاهای سنتی هر منطقه از جمله عواملی است که به شناخت آن منطقه و فرهنگ و آداب و رسوم مربوط به آن دیار کمک شایانی می‌کند. قروت (قوروت) یکی از غذاهای سنتی در خراسان جنوبی است که از دیرباز بر سر سفره‌های مردمان این دیار قرار داشته است. مردم خاوران از کشک که یکی از فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود غذایی بنفش رنگ به نام قروت می‌سازند. با مجله دلتا همراه باشید تا تنها غذای بنفش جهان را در کنار جاذبه‌های گردشگری شهر مربوط به آن بشناسید.

از سفال تا تقار

برای تهیه تنها غذای بنفش جهان از ظرف خاصی استفاده می‌شود که در بین مردم این دیار به تقارچه یا تقار معروف است. تقارچه از جنس سفال است و در قسمت داخلی آن برجستگی‌های کوچکی برای سهولت در ساییدن کشک‌های خشک وجود دارد. همراه این تقارچه سنگی مخصوصی وجود دارد که اغلب از جنس آهک است که به دلیل ساییده شدن زیاد حالتی گرد و کاملا صاف دارد.

تنها غذای بنفش جهان

علت تغییر رنگ این غذا

مردم بیرجند از نوع خاصی از کشک استفاده می‌نمایند که به آن قروت یا کشک سیاه می‌گویند. قروت هم حالت پودرشده و هم جامد دارد که وقتی در آب حل می‌شود تغییر رنگ می‌دهد و بنفش می‌گردد.

مواد اولیه‌ای که در تهیه این غذای لذیذ به کار می‌رود شامل کشک (قروت)، جوز یا همان گردو، نعنا، پیاز، سیر و آب است؛ کشک‌ها معمولا رنگ سفید تا خاکستری و خاکستری تیره دارند. همچنین در کنار این غذا از بادمجان سرخ‌شده نیز استفاده می‌شود.

غذایی بنفش با خواصی طلایی

قروت علاوه بر اینکه عطر و طعم خاص و لذیذی دارد، خواص بی‌شماری نیز دارد که می‌تواند از بیماری‌های بسیاری جلوگیری کند. کشک یا قروت به‌طور معمول به صورت سنتی از تغلیظ دوغ تولید می‌شود و جهت افزایش ماندگاری آن را خشک کرده و مصرف می‌کنند. برای آشنایی با دیدنی‌های ایران روستای لاویج، مقصدی خنک برای تابستان را بخوانید.

قروت

دیدنی‌های بیرجند

بیرجند یکی از مهم‌ترین شهرهای استان خراسان جنوبی است و مرکز این استان به حساب می‌آید. جاهای دیدنی بیرجند بسیار زیاد است و بیشترشان حکایت از تاریخچه پربار این خطه دارند. در کنار این‌ها، جاهای دیدنی اطراف بیرجند هم بسیار قابل‌توجه هستند و با زیبایی‌هایشان گردشگران را به سوی خود دعوت می‌کنند. در کنار طبیعت و سازه‌های تاریخی، غذاهای بیرجند هم نقش پررنگی در دیده شدن این سرزمین دارد، به‌‌طوری که گردشگران را برای دیدن این شهر به آنجا می‌کشاند.

دیدنی های بیرجند

باغ اکبریه بیرجند

باغ اکبریه بیرجند نیز مانند سایر باغ‌های ایرانی نشانی از زیبایی و به‌کارگیری عوامل طبیعی در معماری بوده است. خالق باغ با اتکا به دانش تجربی خود، فضایی را ایجاد کرده که باعث بقا و پویایی بستر طبیعی شده است.

باغ ایرانی سه ساختار و طراحی منحصربه‌فرد دارد: اول در مسیر عبور جوی آب قرار دارد. دوم اینکه با دیوارهای بلند محصور است و سوم در داخل باغ عمارت تابستانی و استخر آب قرار گرفته است.

باغ اکبریه

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری دیدنی‌های رشت، شهر باران و چای را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۳۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۲۴ ق٫ظ

  5. محمودی

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۷ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۰۰ ق٫ظ

      ممنونیم از حضور شما🌹

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…