هر احساس را کجای بدنمان تجربه می‌کنیم؟

۴
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای اینکه بتوانیم احساساتمان را راحت‌تر درک کنیم، باید ببینیم هر احساس در کجای بدنمان تجربه می‌شود و چطور می‌توانیم از این سرنخ برای بهتر شناختن احساساتمان استفاده کنیم.
زبان بدن احساسات در افراد

پژوهش‌های علمی تا این‌جا نشان داده است که تجربه بدنی احساسات مختلف یک پدیده جهانی است و در فرهنگ‌های مختلف تفاوت چندانی ندارد. در این مطلب از مجله دلتا به معرفی زبان بدن احساسات در افراد می‌پردازیم.

زبان بدن احساسات در افراد

تصویر زیر نشان می‌دهد احساسات مختلف معمولا در کجای بدن ما تجربه می‌شوند. یعنی مثلا وقتی می‌ترسیم، کدام قسمت از بدنمان واکنش نشان می‌دهد. در ادامه به این می‌پردازیم که هر احساس چه واکنشی در بدن ما ایجاد می‌کند؟

زبان بدن احساسات در افراد

زبان بدن احساس ترس در افراد

وقتی احساس ترس در شما ایجاد می‌شود احتمالا عرق‌ می‌کنید، ضربان قلب شما افزایش می‌یابد، بدنتان به‌ویژه دست و پا و عضلات بزرگ‌تان شروع به لرزش می‌کند، دل‌پیچه می‌گیرید و مشکلات گوارشی پیدا می‌کنید. دچار گرگرفتگی می‌شوید یا دست و پایتان یخ‌ می‌زند، چشم‌هایتان گشاد می‌شود، به نفس‌نفس می‌افتید و در موارد شدید حالت تهوع، نفس‌تنگی یا حس خفگی پیدا می‌کنید. همه این‌ها برای این است که بتوانید نسبت به خطر واکنش نشان بدهید.

زبان بدن احساسات در افراد

خشم

این حس پر از انرژی است و به ما می‌گوید احتمالا نسبت به ما بی‌انصافی شده یا بر سر راه رسیدن به خواسته‌‌های ما مانعی ایجاد کرده‌اند و در نتیجه باید واکنشی نشان بدهیم و نگذاریم حقمان ضایع شود. بدن ما نسبت به خشم واکنش‌های سریع و بارزی نشان می‌دهد. نشانه‌هایی مثل قفل‌شدن فک یا دندان‌قروچه (روی هم فشاردادن دندان‌ها)، لرزش بدن، انقباض عضلات، عرق‌کردن (مخصوصا در ناحیه کف دست)، داغ‌شدن (مخصوصا ناحیه بالاتنه، سر و گردن)، بالارفتن فشار خون و سردرد چیز‌هایی است که موقع خشمگین شدن در بدنتان حس می‌کنید.

خشم

عشق

معمولا عشق را احساسی که ناگهان بر ما غالب شود نمی‌بینیم و آن را احساسی درازمدت‌تر در جریان زمان در نظر می‌گیریم. به هر حال، عشق ممکن است در بعضی شرایط فوران کند و وقتی چنین اتفاقی می‌افتد شما احتمالا افزایش ضربان قلب، بی‌قراری، دلشوره، مشکلات گوارشی، عرق‌کردن کف دست، انبساط عضلانی، بازشدن مردمک‌ها و برانگیختگی جنسی را تجربه می‌کنید. گاهی هم عشق باعث می‌شود اشتهایتان بیشتر شود و میل به خوردن پیدا کنید. بی‌خوابی هم از نشانه‌های رایج و شناخته‌شده عاشقی است.

عشق

غم

این احساس را زمانی تجربه می‌کنیم که چیز ارزشمندی را از دست داده باشیم. غم ما را به درون خودمان فرومی‌برد و ارتباطمان را با دیگران کم می‌کند. هنگام تجربه غم، معمولا احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنیم اما نه به این معنا که خوابمان ببرد.

غم انرژی ما را می‌گیرد و معمولا با حس تنگی و درد در ناحیه قفسه سینه، بغض، احساس درد در عضلات یا مفاصل، کاهش دید، بی‌اشتهایی و مشکل سیستم گوارش در هضم غذا، سردرد، یبوست و کندی عمومی در بدن همراه است.

غم

شادی

شادی ما را به رقص و حرکت و هیجان ترغیب می‌کند. شما احتمالا از خوشحالی به هوا می‌پرید یا بلند حرف می‌زنید و دوست دارید دیگران را در احساس خود شریک کنید.

نشانه‌هایی که هنگام شادی در خودتان کشف می‌کنید می‌تواند شامل حس بی‌قراری و پرانرژی‌بودن، هوشیاری، تپش قلب، گرسنگی و افزایش اشتها، انبساط عضلات، حس گرمی و بالارفتن درجه حرارت در کل بدن مخصوصا ناحیه صورت و گونه‌ها باشد. برای اینکه در زندگی شادی بیشتری را تجربه کنید به مطلب چرا بعضی افراد همیشه شاد هستند؟ سر بزنید.

شادی

زبان بدن احساس تعجب در افراد

زمانی اتفاق می‌افتد که با چیزی نامنتظره روبه‌رو می‌شویم. در آن حالت ابرو‌هایمان بالا می‌پرد، چشم‌هایمان گشاد می‌شود، دهانمان باز می‌ماند و بدنمان بی‌حرکت است. حالتی که ما را در وضعیتی هوشیار قرار می‌دهد تا آنچه را پیش رویمان است، با دقت پردازش کنیم.

احساس تعجب

شرم

وقتی کاری را کرده‌ایم که به‌نظر خودمان یا دیگران نباید انجام می‌دادیم، دچار شرم می‌شویم. هنگام تجربه این احساس غالبا خون به سر و صورت می‌دود و احساس می‌کنیم گونه‌هایمان داغ شده است. ممکن است لبخند یخ‌زده‌ای روی لب‌هایمان بیاید که در واقع به معنی خوشحالی ما نیست. هنگام تجربه شرم نگاه را پایین می‌اندازیم و به چشم طرف مقابل نگاه نمی‌کنیم.

شرم

پیشنهاد مطالعه: مطلب هرگز اشتباهات گذشته را تکرار نکنید را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۲۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در ۰:۲۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در ۰:۲۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…