هرگز اشتباهات گذشته را تکرار نکنید

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اکثر افراد عادت‌هایی قدیمی‌ دارند که می‌خواهند آن را تغییر دهند. این بخشی از روان‌شناسی انسان است که تمایل به تکرار رفتارهای گذشته دارد.
پیشگیری از تکرار اشتباهات گذشته

تغییر رفتارهای قدیمی ممکن است دشوار باشد و زمان ببرد. با ‌وجود این با کمی برنامه‌ریزی درست و مثبت‌اندیشی حین کار و تلاش در جهت هدف پیشگیری از تکرار اشتباهات گذشته امکان‌پذیر است. با مجله دلتا همراه باشید.

پیشگیری از تکرار اشتباهات گذشته

حتما پیش آمده که مدام اشتباهات گذشته زندگیتان را تکرار کنید و شکست بخورید باید گفت که تکرار اشتباه دیگر یک اشتباه نیست و درس گرفتن از اشتباهات است که انسان را موفق می‌کند.

از اشتباه خود آگاه باشید

اگر کاملا متوجه نباشید مشکل از کجا بوده، نمی‌توانید جلوی تکرار آن را بگیرید. برخی مردم سخت به اشتباه خود اعتراف می‌کنند، اما انکار کمکی به بازبینی اتفاقی که افتاده و عملکرد بهتر در دفعات بعدی نمی‌کند؛ همه اشتباه می‌کنند.

پیشگیری از تکرار اشتباهات گذشته

بیشتر شکست‌ها موانع موقتی هستند، نه یک فاجعه بزرگ

کسانی که به موفقیت‌های چشمگیر دست‌ یافته‌اند، معمولا شکست‌های بزرگی هم داشته‌اند. بدون تلاش و اشتباه‌کردن یا از دست‌دادن مقام اول، به جایی نمی‌رسیدند. اعتماد‌به‌نفس بیش‌از‌حد نیز منجر به از دست‌دادن اطلاعات و اشتباه‌کردن می‌شود. بسیاری از شرایط و موقعیت‌ها، از خستگی گرفته تا یک عادت بد‌ می‌توانند اشتباهات را رقم بزنند. برای اینکه زندگی شادی واقعی را تجربه کنید به مطلب چرا بعضی افراد همیشه شاد هستند؟ سر بزنید.

از اشتباه‌کردن نترسید چون اشتباهات اجتناب‌ناپذیرند

ترس از اشتباه‌کردن باعث می‌شود به تکرار آن‌ها ادامه دهید و درس نگیرید. مغز شما در واقع به پیشگیری از تکرار اشتباهات کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند مغز در یک‌دهم‌ثانیه با ارسال سیگنال هشدار به چیزهایی که در گذشته نتایج اشتباهی داشته‌اند، واکنش نشان می‌دهد تا از تکرار اشتباهات مشابه توسط ما جلوگیری کند. اشتباه‌کردن می‌تواند خوب باشد. نکته اینجاست که باید از آن‌ها درس بگیرید. با دقت اشتباهی را که مرتکب شده‌اید، بررسی کنید و به‌دنبال علل ارتکاب آن باشید؛ به‌این‌ترتیب اشتباهات در واقع شما را به‌سوی موفقیت رهنمون می‌کنند.

پیشگیری از تکرار اشتباهات گذشته

روی کارهای درستی که انجام می‌دهید تمرکز کنید

همان‌طور که درس‌گرفتن از اشتباهات ارزش دارد، باید روی هر چه درست پیش رفته نیز تمرکز کنید. با تمرکز روی کارهای درستی که انجام می‌دهید، می‌توانید احساس فوق‌العاده‌ای نسبت‌به تلاش‌های خود برای بهتر‌شدن داشته باشید و از اشتباه‌کردن پیشگیری کنید.
از هر آنچه به‌دست آورده‌اید و هر موفقیتی که کسب کرده‌اید فهرستی تهیه کنید.‌ ویژگی‌های ارزشمند خود را یادداشت کنید.‌ هر‌از‌گاهی این فهرست را مرور کنید تا انگیزه بگیرید و پیشرفتتان یادتان بماند.

اصلاح اشتباهات از پیشگیری از تکرار اشتباهات گذشته

به محض اینکه متوجه اشتباهات خود شدید، می‌توانید نسبت‌به رفع آن‌ها اقدام کنید. روش‌های اصلاحی شما بسته به نوع اشتباهی که مرتکب شده‌اید، می‌تواند متفاوت باشد. از نمونه‌های زیر برای اصلاح برخی اشتباهات خود ایده بگیرید. اگر مدام یادتان می‌رود قبض‌های خود را پرداخت کنید، سعی کنید علامت‌ها و نشانه‌های واضحی برای یادآوری خودتان درست کنید. از کمک خواستن نترسید، مثلا اگر می‌خواهید طبق دستور مادربزرگتان سوپ درست کنید، اما خوب از آب در نمی‌آید، از او راهنمایی بخواهید.

هر روز تمرین کردن از پیشگیری از تکرار اشتباهات گذشته

بخشی از بهتر‌شدن، دستیابی به موفقیت و پیشگیری از تکرار اشتباهات گذشته، این است که به اندازه کافی تمرین کنید. تمرین روزانه کلیدی است که به حفظ مهارت‌هایتان کمک می‌کند و اجازه می‌دهد آهسته و پیوسته به‌مرور زمان پیشرفت کنید.

کشف کنید کدام رفتارها را می‌خواهید تغییر دهید

پیش از آنکه بتوانید از ارتکاب دوباره برخی اشتباهات جلوگیری یا آن‌ها را تکرار نکنید، باید رفتارهایی را که نیاز به تغییر دارند، شناسایی کنید. برای یافتن رفتارهایی که باید روی آن‌ها کار کنید، زندگی خود را زیر ذره‌بین قرار دهید. عادت‌ها و رفتارهای قدیمی را بیابید که فکر می‌کنید از بیشترین اهمیت برخوردار هستند و روی آن‌ها کار کنید.

کشف کنید کدام رفتارها را می‌خواهید تغییر دهید

پیشنهاد مطالعه: مطلب تفاوت دلبستگی با وابستگی در روابط عاشقانه چیست؟ را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۲۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۱۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ تیر ۱۴۰۱ در ۴:۳۲ ق٫ظ

  4. امیر

    ۲۰ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۰۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…