تفاوت دلبستگی و وابستگی در روابط عاشقانه چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از افراد تفاوت دلبستگی و وابستگی را به خوبی نمی‌دانند و حتی فکر می‌کنند این دو مفهوم با هم یکی هستند.
تفاوت دلبستگی و وابستگی

وابستگی عاطفی کاملاً از دلبستگی و عشق متمایز است. وقتی وابستگی به شخص دیگر عمیق و شدید می‌شود، تفاوت‌ها بین این دو مفهوم قابل درک تر می‌شود. اما بسیاری از افراد وابسته به درستی نمی‌فهمند تفاوت دلبستگی و وابستگی چیست و ترجیح می‌دهند باور کنند که احساسی که با آن روبه‌رو هستند، تنها معادل عشق و دوست داشتن است. با دلتامگ همراه باشید.

تفاوت بین دلبستگی و وابستگی چیست؟

اما چطور می‎‌توان تفاوت دلبستگی و وابستگی را درک کرد؟ اصلا آیا تفاوت زیادی بین این دو مفهوم وجود دارد؟ این‌ها سوالاتی است که سعی داریم در این ادامه به آن‌ها پاسخ دهیم.

تعریف وابستگی

وابستگی، سرچشمه نیاز است. عبارت «بدون تو نمی‌توانم زندگی کنم» واقعاً نمونه‌ای برجسته از این نیاز و وابستگی است. اینگونه افراد همواره به توجه، تأیید و حمایت از طرف شریک عاطفی خود نیازمند هستند. در حقیقت، آن‌ها احساس خلاء و خالی بودن درونی دارند و تلاش می‌کنند این خلاء را با حضور یک فرد دیگر در زندگی خود پر کنند. در اینجا، تفاوت بین دلبستگی و وابستگی مشهود است.

تفاوت بین دلبستگی و وابستگی چیست؟

تعریف دلبستگی

افراد عاشق و دلبسته از عشق غنی و پرشوری برخوردارند و خود را کاملا ارزشمند می‌پندارند. آن‌ها احساس نمی‌کنند که به دیگری وابسته شدند بلکه این احساس را درون خودشان تجربه می‌کنند.

دلبستگی به دنبال برقراری ارتباط صمیمی، احترام و دوست داشتن بی‌قید و شرط است و مهم‌ترین امر این است که فرد عاشق قادر است به نیازهای خود پاسخ دهد و شریک عاطفی خود را محدود به خواسته‌های خود نکند، به همین دلیل می‌تواند مسئولیت‌های زندگی خود را کنترل کند.

در دلبستگی، بر خلاف وابستگی از ارتباط طرف مقابل با دیگران احساس خطر نمی‌کنید

این تفاوت بین دلبستگی و وابستگی می‌تواند یکی از جنبه‌های بارز آن‌ها باشد. یکی از عناصر کلیدی عشق و دلبستگی، اعتماد و حس امنیت است.

فرد عاشق ارزشمندی خود را براساس ارتباط صمیمی با دیگران تعریف می‌کند. به همین دلیل، رابطه شریک عاطفی‌اش با فرد دیگر می‌تواند به آسانی آرامش ذهنی او را به خطر بیندازد و حتی منجر به احساس تهدید و حسادت شود. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب این موارد نشان می‌دهد در خانواده‌ای سمی بزرگ شده‌اید سر بزنید.

مطلب پیشنهادی:  چگونه با کودک درونگرا رفتار کنیم؟

از ارتباط طرف مقابل با دیگران احساس خطر نمی‌کنید

فرد دلبسته خوشحال و راضی است، فرد وابسته درمانده، احساساتی و هیجان‌زده است

وقتی درباره وابستگی صحبت می‌کنیم، فردی را تصور می‌کنیم که به طور مداوم تحت سلطه دیگران است و نظراتش همیشه نادیده گرفته می‌شود، زیرا از بیان آن‌ها واهمه دارد.

در مقابل، فرد عاشق فرصت رشد و توسعه خود را دارد، اما فرد وابسته خود و آرزوهایش را از دست می‌دهد. تفاوت دلبستگی و وابستگی در اینجا است که فرد وابسته از بیان خواسته‌ها و رویاهایش نگران است، زیرا ترس دارد که ممکن است مورد تایید قرار نگیرد. از سوی دیگر، فرد دلبسته نه تنها خواسته‌هایش را با اطمینان کامل بیان می‌کند، بلکه از شریک عاطفی خود حمایت لازم برای رسیدن به آن‌ها را دریافت می‌کند.

در وابستگی از احساسات و افکار منفی سرریز می‌شوید

تفاوت بین دلبستگی و وابستگی چیست، در وابستگی از احساسات و افکار منفی سرریز می‌شوید

هنگامی که رابطه شما بر پایه وابستگی عاطفی است، احساس سازش و تسلیم احمقانه و بدون دلیل منطقی، به شما خستگی مفرط می‌دهد. اما وقتی درگیر دلبستگی هستید، لذت و احساسات مثبت را تجربه می‌کنید، با خودتان در صلح هستید و نگاهتان به جهان تغییر می‌کند. حتی ممکن است زخم‌های گذشته به تدریج بهبود یابند و با عشق واقعی، شما به نسخه بهتری از خود تبدیل شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

5 راهکار مفید برای درمان اهمال کاری

درمان اهمال کاری می‌تواند تغییرات بسیار شگفت انگیزی را در زندگی شما به‌ وجود بیاورد. افراد…