رنگ و بوی دوره قاجار در بازار سنتی همدان

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
استان همدان در زمان‌های گذشته پایتخت تاریخ و تمدن ایران بوده و نخستین دولت حاکم بر فلات ایران، در این منطقه حکمرانی می‌کرده است.
بازار سنتی همدان

همدان یکی از زیباترین استان‌‌هایی است که در غرب کشور واقع شده است و همانند دیگر استان‌‌های ایران جاذبه‌‌های تاریخی و دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. بازار سنتی همدان هم یکی از آن جاذبه‌‌هایی است که‌ می‌توانید به بازدید از آن بروید. با مجله دلتا همراه باشید تا با این بازار سنتی بیشتر آشنا گردید.

بازارهای سنتی ایران

جاذبه تاریخی بازار سنتی همدان

همان‌طور که گفته شد بازار همدان یکی از جاذبه‌‌های تاریخی این شهر است. مانند دیگر بازارهای قدیمی، این بازار مسقف است و در بعضی از قسمت‌‌های آن گنبدهایی با معماری خاص وجود دارد و اصناف مختلف در آن حضور مشغول به فعالیت هستند. مجموعه تاریخی بازار همدان در محدوده خیابان باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار گرفته است و بیشتر بناهایی که در این بازار قرار دارند نیز مربوط به دوره قاجاریه هستند.

بازار سنتی

مسجد جامع کنار بازار

اغلب بازارهای همدان در کنار مسجد جامع ساخته‌ می‌شدند و تجار و پیشه‌وران اغلب نماز ظهر و عصر را در آنجا‌ می‌خواندند. جالب است بدانید که به غیر از مسجد جامع، مساجد کوچک دیگری هم در این شهر وجود دارد که در جای‌جای بازار ساخته شده‌اند. به غیر از مسجد، چند گرمابه عمومی نیز مخصوص بازاریان و مسافران وجود داشت که فقط در طول روز فعال بودند. همچنین در تقاطع راستاها، نانوایی، دکان‌های بقالی، قهوه‌خانه و چایخانه در سراسر روز به کار مشغول بودند.

بازار همدان

کاروانسراهای بازار سنتی همدان

در بناهای وسیعی از بازار کاروانسراهایی ساخته شده که تعداد زیادی دکان را در خود جای‌ می‌دهد. به‌طور معمول در مجاور بازار ساخته شده و جزئی از بازار محسوب‌ می‌شوند. این کاروانسراها مهم‌ترین مراکز تجاری در بازار سنتی همدان محسوب‌ می‌شوند و تعداد کاروانسراهایی که در بازار وجود دارد بالغ بر ۱۲۰ واحد بوده است که تقریبا دو برابر تعداد کاروانسراهای شهر اصفهان است. اکثر کاروانسراهای مهم همدان نیز یادگار زمان قاجاریه هستند. اگر به دیدنی‌های ایران علاقه دارید، روستای لاویج، مقصدی خنک برای تابستان را بخوانید.

بازار سنتی همدان

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر گردشگری قبر حضرت آدم، اسرارآمیزترین آرامگاه جهان را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۰۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۲۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۹ تیر ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…