فسخ معامله ملکی به علت تاخیر در پرداخت پول

۴
8
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در قرارداد هنگامی که ملکی توسط شخصی خریداری می‌شود باید شرایط و ترتیباتی برای پرداخت ثمن ملک در قرارداد پیش‌بینی شود. یکی از این موارد حق فسخ معامله به دلیل تاخیر در پرداخت مبلغ از سوی خریدار است.
فسخ معامله

در معاملات املاک گاهی پیش می آید  که خریدار ملک پس از امضاء قولنامه، به تعهد خود مبنی بر پرداخت مبلغ  مورد معامله در موعد مقرر، عمل نمی کند و تاخیر در پرداخت پول ممکن است باعث ضرر و زیان فروشنده شود. در این نوشتار در خصوص تاخیر در پرداخت مبلغ مورد معامله و حق فروشنده برای فسخ قرارداد توضیح داده شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

مراحل قانونی فسخ معامله

افراد هنگام خرید ملک باید شرایط و مقرراتی را برای پرداخت مبلغ  مورد معامله  در قرارداد پیش‌بینی  و ذکر کنند. چنانچه هنگام معامله برای پرداخت مبلغ مورد معامله (ثمن)  تاریخی  مشخص نشده و از زمان فروش ملک سه روز گذشته باشد ودر این مدت فروشنده ملک را تحویل خریدار ندهد و خریدار نیز تمام مبلغ مورد معامله را به فروشنده پرداخت نکند، فروشنده می تواند قرارداد را به دلیل  تاخیردیر پرداخت مبلغ مورد معامله است، فسخ کند. فروشنده که ملک خود را هنوز تحویل خریدار نداده است به عنوان  خواهان باید دعوا را به طرفیت خریدار به عنوان خوانده ، مطرح کند. فروشنده ابتدا باید این موضوع را در اظهارنامه‌ای به خریدار اعلام کند و در صورت بی توجهی خریدار به اظهارنامه  و پرداخت نکردن مبلغ مورد معامله، فروشنده  طی دادخواستی ، فسخ قرارداد با توجه به خیار تاخیر ثمن را از دادگاه بخواهد. شایان ذکر است دعوای املاک و اموال غیر منقول در دادگاهی رسیدگی می شود که ملک در حوزه اختیارات آن دادگاه واقع شده است.

حق فسخ معامله

نکات قابل توجه فسخ معاملات

۱. با گذشت سه روز از تاریخ معامله و نپرداختن مبلغ از طرف خریدار، فروشنده حق فسخ معامله را دارد، ولی در صورتی که برای فسخ اقدام  نکند و خریدار نیز مبلغ معامله را پرداخت کند، فروشنده دیگر حق فسخ معامله را ندارد.

۲. اگر خریدار برای پرداخت مبلغ مورد معامله، ضامن معرفی کند یا پرداخت آن را به دیگری حواله دهد، چنانچه فروشنده، ضامن و یا حواله را قبول کند، خیار تاخیر ثمن از بین می‎رود.

۳. در عرف جامعه، اصولا تاخیر در پرداخت مبلغ مورد معامله برای فروشنده، حق مذبور ایجاد نمی‎کند و فروشنده باید الزام و اجبار خریدار را به پرداخت مبلغ، از مراجع ذی صلاح خواستار شود.

بنابراین خیار تاخیر ثمن یا به عبارتی اختیار فسخ معامله از طریق فروشنده به خریدار اعلام می‎شود. در این گونه موارد دادنامه‌ صادرشده، جنبه اعلام دارد و فقط به عنوان فسخ معامله است بنابراین اجرائیه صادر نمی‎شود.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با اصطلاح حقوقی خیار و انواع آن در معاملات ملکی، مطلب “خیار در معاملات ملکی به چه معناست؟” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۵ ب٫ظ

  2. مودت

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۳ ق٫ظ

    تشکر

    پاسخ

  3. سعدی

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۵۹ ق٫ظ

  4. امیر میرزایی

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۴ ب٫ظ

    سلام از سال دی ماه ۹۶ماشینی تصادفی فروخته ام طرف یک ملیون طومان.برای سر سند گذاشته این مدت هیچ اقدامی.نکرده است قرار بودبرج۳سال۹۷بیایدسند تعویض پلاک کند ولی هیچ اقدامی نگر ه است مراحل قانونی طی کرده ا
    تا امروز به دادگاه نیامده رای آخر امروز از مان ضامن خواستن ایا میتوانیم تقاضای فسخ معامله بکنیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …