آیا فروختن طلا بدون اجازه شوهر مجازات دارد؟

۴
6
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در طول زندگی مشترک، معمولا هدایایی از جانب زوجین برای هم خریداری و به یکدیگر داده می‌شود. یکی از هدایایی که غالبا از جانب زوج به زوجه اعطا می‌گردد، طلا است.
مجازات فروختن طلا بدون اجازه شوهر

در رابطه با طلا، هنگامی که صرفا بحث استفاده زن از آن مطرح باشد، مسئله‌ای و اختلافی پیش نمی‌آید. مشکل زمانی بروز می‌کند که در اثر اختلافات پیش آمده میان زوجین یا حتی بدون این اختلافات، زن تصمیم به فروش طلا می‌گیرد. سپس شوهر یا مخالف با این تصمیم است یا اینکه ادعا می‌کند طلا، بابت مهریه یا نفقه به زن داده شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات فروختن طلا بدون اجازه شوهر می‌پردازیم.

مجازات فروختن طلا بدون اجازه شوهر

در حالتی که شوهر، صرفا اجازه استفاده از طلا را به همسر خود داده، از آن‌جا که طلا در دست زن امانت بوده و از نظر اصول حقوقی، فروختن طلا بدون اجازه شوهر از جانب زن مصداق جرم خیانت در امانت است. بنابراین زوج می‌تواند برای طرح دعوای کیفری خیانت در امانت و پس‌گرفتن طلای داده شده از همسر خود اقدام نماید. مجازات جرم خیانت در امانت، در قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲، حبس از ۶ ماه تا ۳ سال، تعیین شده است.

مجازات فروختن طلا

در حالت دوم، که طلا به زن هدیه می‌گردد، از آنجا که زن مالک طلا بوده، فروختن طلا بدون اجازه شوهر برای وی مجاز بوده و آثار و عواقب خاصی نیز متوجه وی نمی‌گردد. با این وجود، از آنجا که بر اساس قانون مدنی در فرض هبه، شوهر در برخی حالات و با وجود برخی شرایط می‌تواند برای رجوع از هبه و پس گرفتن طلا اقدام نماید، لازم است که این حالت (رجوع از هبه) بررسی گردد.

حالت سوم زمانی است که شوهر، طلا را در منزل نگه‌داری کرده و حتی حق استفاده از آن را به همسر خود نمی‌دهد. در این حالت چنانچه زن بدون اطلاع و اجازه شوهر برای برداشتن طلا و فروش آن اقدام نماید، آثار و عواقب فروختن طلا بدون اجازه شوهر برای زن، متفاوت و احتمالا بسیار شدیدتر خواهد بود.

با این توضیح که، در این حالت شوهر اقدام به نگه‌داری طلا در منزل کرده و زن، حق استفاده از آن طلا را نداشته است. در این شرایط اقدام زن برای برداشتن طلا و فروش آن بدون اذن و اجازه شوهر، مصداق جرم سرقت محسوب می‌شود. مجازات‌های شدید انواع سرقت، در فرض‌های مختلف قانونی در مورد وی قابل اجرا و اعمال خواهد بود.

 فروختن طلا بدون اجازه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مجازات زنان بی‌حجاب چیست؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۲۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۰۷ ق٫ظ

  3. مهدی ارشدی

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۵۳ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۱۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …