ششمین علت مرگ و میر را با این خوراکی دور بزنید

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی از نحوه ورزش کردن گرفته تا نحوه خوابیدن می‌توانیم به کاهش خطر مرگ کمک کنیم.
تاثیر فیبر بر بیماری آلزایمر

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند. در واقع، این شکل از زوال عقل ششمین علت مرگ‌ومیر است و پیش‌بینی می‌شود که تعداد موارد ابتلا به این بیماری تا سال ۲۰۵۰ در سراسر جهان سه برابر شود. مجله دلتا در این مطلب به بررسی تاثیر فیبر بر بیماری آلزایمر می‌پردازد.

فیبر و آلزایمر

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که با ایجاد یک تغییر جزئی در رژیم غذایی می‌توان خطر ابتلا به آلزایمر را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد. بر اساس نتایج این تحقیق مصرف روزانه یک وعده غذایی با فیبر بالا مانند بلغور جو دوسر می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

این تحقیق جدید نشان می‌دهد که اگر روز خود را با مصرف یک وعده غذایی پر فیبر مانند بلغور جو دوسر در وعده صبحانه آغاز کنیم، می‌توانیم خطر ابتلا به آلزایمر را بیش از یک‌چهارم کاهش دهیم.

انواع فیبر غذایی

فیبر غذایی ماده‌ای مغذی و موردنیاز برای بدن است، فیبر خوراکی به دو نوع کلی فیبر محلول و فیبر نامحلول تقسیم می‌شود که البته هر دوی آن‌ها خواصی برای بدن داشته و مصرف هر دوی آن‌ها برای بدن ضروری است.

فیبر محلول، در آب حل می‌شود و حالتی ژله‌ای به خود می‌گیرد. از منابع چنین فیبری می‌توانیم به بلغور، جو، لوبیا قرمز و برخی میوه‌ها و سبزیجات اشاره کنیم. اما فیبر نامحلول، غیر قابل حل شدن است و بدون هیچ تغییری در دستگاه گوارش به جای می‌ماند. این فیبر قادر است تا ۲۰ برابر وزن خود آب جذب نماید. از منابع این فیبر می‌توانیم به سبوس گندم، کلیه‌ غلات، بسیاری از سبزی‌ها و پوست میوه‌ها اشاره کنیم.

نتایج جالب تحقیقات

محققان در تحقیق یاد شده که ۳ هزار و ۷۳۹ بزرگسال را به مدت ۲۰ سال مورد بررسی قرار داد، متوجه شدند، افرادی که رژیم غذایی غنی از فیبر داشتند کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار داشتند. این داوطلبان سالم در رده سنی میان بین ۴۰ تا ۶۴ سال قرار داشتند و نظرسنجی‌هایی را انجام دادند که میزان مصرف رژیم غذایی آن‌ها را در فاصله زمانی بین سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۹۹ ارزیابی می‌کرد.

سپس محققان این افراد را تا سال ۲۰۲۰ پیگیری و مشخص کردند که کدامیک از آن‌ها دچار زوال عقل شده‌اند که نیاز به مراقبت دارند. آن‌ها متوجه شدند، افرادی که در این مطالعه بیشترین مصرف فیبر را داشتند در مقایسه با شرکت کنندگانی که کمترین مصرف فیبر را داشتند، ۲۶ درصد کمتر در معرض خطر زوال عقل قرار داشتند.

اما این ارتباط در میان افرادی که فیبر محلول بیشتری مصرف می‌کردند، آشکارتر بود؛ فیبر محلول علاوه بر جو در نخود، لوبیا، عدس و بادام‌زمینی نیز به میزان زیاد موجود است. محققان در این مطالعه خاطرنشان کردند که جو دوسر یک ماده غذایی مفید است زیرا سرشار از فیبر محلول است که از ابتلا به بیماری‌های دژنراتیو پیشگیری می‌کند.

آن‌ها دریافتند، فیبر که سطح باکتری‌های خوب را افزایش می‌دهد، موجب کاهش التهاب در مغز می‌شود. یاماگیشی گفت: یک احتمال این است که فیبر محلول، ترکیب باکتری‌های روده را تنظیم کند و به این ترکیب ممکن است بر التهاب عصبی، که در شروع زوال عقل نقش دارد، تاثیر بگذارد.

تاثیر فیبر بر بیماری آلزایمر چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب قانون این کشور اجازه می‌دهد برهنه رانندگی کنید! را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

  2. سیتا

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۱۳ ب٫ظ

    بسیار آموزنده مطالبش

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۳ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۲۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۰ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…