راهکارهای قانونی برای جلوگیری از طلاق

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از هم گسیختگی و فروپاشی نهاد خانواده اغلب به‌صورت طلاق بروز پیدا می­‌کند که اثرات نامطلوبی بر اجتماع می­‌گذارد. طلاق عبارت است از انحلال رابطه زوجیت که مستلزم رعایت تشریفات قانونی و شرعی است.
راهکارهای قانونی برای جلوگیری از طلاق

طلاق یکی از واقعیت‌های تلخ جامعه بوده که متاسفانه روند رو به رشدی با توجه به مشکلات موجود دارد اما دلایل اصلی آن مشکلات اقتصادی، عدم آشنایی درست بین زوجین، اعتیاد، استفاده نادرست از فضای مجازی و غیره ذکر شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع راهکارهای قانونی برای جلوگیری از طلاق می‌پردازیم.

سیاست‌­ها و تدابیر پیش­‌بینی شده جهت کاهش طلاق در کشور

جهت تحکیم بنیاد خانواده همواره شاهد قوانین و سیاست‌گذاری‌هایی در این حیطه بوده‌­ایم. برای مثال می‌توان به ایجاد دادگاه خانواده جهت تخصصی نمودن رسیدگی به دعاوی خانوادگی و طلاق اشاره نمود.

همچنین می‌­توان به وضع قانون در خصوص ضابطه­‌مند نمودن حق طلاق از جانب مرد اشاره نمود. طلاق در واقع عمل حقوقی یک‌جانبه است که با اعلام اراده یک‌طرفه زوج یا نماینده وی صورت می‌گیرد. سعی شده است که حق طلاق زوج دارای چارچوب و ضابطه باشد.

برای مثال سعی شده است که از حقوق مالی زن حمایت بشود. بنابراین چنانچه طلاق به درخواست زن صورت نگرفته باشد و به علت سوءاخلاق و تخلف وی از وظایفش نباشد حقوق زوجه مانند اجرت‌المثل به علاوه سنوات زندگی مشترک باید به زوجه پرداخت بشود.

مورد دیگر به امکان طلاق زن به علت عسر و حرج و تشخیص آن به نظر قاضی است. در واقع به تشخیص دادگاه و جهت جلوگیری از ضرر، دادگاه می‌­تواند زوج را به طلاق مجبور نماید.

راهکارهای جلوگیری از طلاق

بر اساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، عسر و حرج اینگونه تعریف شده است:

عسر و حرج طبق قانون مدنی به‌ وجود آمدن وضعیتی است که ادامه‌ زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد. از آنجا که عسر و حرج دارای مفهوم عرفی است قانون‌گذار تنها به ذکر نمونه‌­هایی که شامل آن می‌شوند بسنده نموده است، مانند سوءمعاشرت زوج که می­‌تواند از شواهد سوءرفتار وی تلقی بشود.

مواردی از عسر و حرج در قانون ذکر شده که عبارت‌اند از:

  • ترک زندگی خانواده توسط شوهر حداقل به مدت شش ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب بدون عذر موجه.
  • اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا ابتلای او به مشروبات الکلی و امتناع زوج از ترک آن‌ها یا عدم امکان الزام شوهر به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  • اقدام دیگری که جهت کاهش طلاق‌­های غیر ضرور صورت گرفته می­‌توان به تلاش برای ایجاد صلح و سازش از طریق داوری و مشاوره اشاره نمود.

مراکز مشاوره خانواده در کنار دادگاه‌های خانواده فرصتی برای منصرف نمودن از طلاق است.

طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب قابل توجه آقایان، این نوع مهریه به نفع شما است را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …