مهم‌ترین علائم افسردگی در افراد چیست؟

۹
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا می‌دانید افسردگی چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟
علائم افسردگی در افراد

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که به احساس غم و اندوه یا تجربه‌ بحران‌های زندگی محدود نمی‌شود و به تشخیص زودهنگام و اقدامات درمانی مناسب نیاز دارد. در این مطلب از مجله دلتا به بیان علائم افسردگی در افراد می‌پردازیم.

علائم افسردگی در افراد

افسردگی مانند سایر اختلالات روانی با علائمی همراه است که روند عادی زندگی روزمره را تغییر می‌دهند.

تغییرات خواب

بسیاری از مبتلایان به افسردگی با تغییرات الگوی خواب مواجه می‌شوند. تغییر الگوی خواب گاهی به شکل بی خوابی و گاهی به شکل خواب زیاد و بیشتر از حد معمول بروز می‌کند. صبح خیلی زود بیدار شدن از جمله علائم شایع در افسردگی‌های حاد است.

علائم افسردگی در افراد

تغییرات اشتها

گاهی مبتلایان به افسردگی در قالب مکانیسم مقابله، به کم‌خوری یا پرخوری روی می‌آورند. این تغییر اشتها می‌تواند منجر به کاهش وزن یا افزایش وزن شدید شود.

عدم تمرکز

برخی مبتلایان به افسردگی حاد قادر به تمرکز نیستند. این افراد در روزنامه خواندن یا دنبال کردن ماجراهای سریال‌های تلویزیونی نیز دچار مشکل می‌شوند و تصمیم‌گیری، حتی تصمیمات پیش‌پا‌افتاده، برای‌ آن‌ها دشوار می‌شود.

کمبود انرژی از علائم افسردگی در افراد

مبتلایان به افسردگی معمولا احساس خستگی شدید می‌کنند، در فکر کردن کند می‌شوند و قادر به انجام فعالیت‌های عادی روزمره نیستند.

بی‌علاقگی

مبتلایان به افسردگی ممکن است علاقه‌ خود را به انجام فعالیت‌های عادی روزمره از دست بدهند یا ظرفیت تجربه‌ خوشی و لذت را نداشته باشند. این افراد حتی احتمال دارد به بی اشتهایی یا عدم تمایلات جنسی دچار شوند.

کمبود اعتمادبه‌نفس

یکی از علائم افسردگی،‌ کمبود اعتماد به نفس است. مبتلایان به افسردگی مدام در فکر کاستی‌ها و ناکامی‌هایشان هستند و احساس گناه و درماندگی شدید می‌کنند. افکاری مانند من یه بازنده‌ام یا دنیا جای ترسناکی است بر ذهن این افراد چیره می‌شود.

ناامیدی از علائم افسردگی در افراد

افسردگی موجب می‌شود فرد احساس کند دیگر هیچ اتفاق خوشایندی در راه نیست. معمولا به دنبال این منفی نگری، افکار خودکشی‌گرایانه بروز می‌کنند که باید بسیار جدی گرفته شوند.

علائم افسردگی در افراد

تغییرات حرکتی

برخی مبتلایان به افسردگی به لحاظ قوای جسمی تحلیل می‌روند یا دچار بی‌قراری حرکتی می‌شوند، مثلا ممکن است صبح خیلی زود بیدار شوند و ساعت‌ها در اتاق قدم بزنند.

دردهای جسمی

عده‌ای از مبتلایان به افسردگی به جای اینکه از احساسات اندوه‌بار خود حرف بزنند، مدام از سردرد یا مشکلات معده شکایت می‌کنند.

تشخیص افسردگی

موضوع پیچیده‌ای است، چرا که گاهی دوره‌‌های افسردگی بخشی از اختلال دوقطبی یا سایر بیماری های روانی محسوب می‌شوند. اما اینکه فرد افسرده علائم خود را چگونه توصیف می‌کند، اغلب اوقات ریشه‌ فرهنگی دارد. در جوامع غربی، مبتلایان به افسردگی معمولا درباره‌ی حالات یا احساسات‌شان حرف می‌زنند.

تشخیص افسردگی

پیشنهاد مطالعه: مطلب شوهر خود را عاشق و شیفته کنید را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۶ ب٫ظ

  4. مسعود

    ۱۸ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۸ ق٫ظ

    متن بسیار اموزنده وجالب بود ممنون

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲۰ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۴۲ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۸ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۴۵ ق٫ظ

    سلام آگاهی دهنده وقابل این است که به آدمای اطرافمان بیشتر توجه نشان بدهیم که افسروگی که دچار شدند زودتر رسیدگی شود . من خودم در خانه هم همسر وهم پسر بزرگم این مشکل را دارند. منظور دو قطبی بودن وافسردگی است که همسرم به روانپزشک مراجعه کرده ولی پسرم همکاری نمیکند. نمیدانم از چه روش او را که به پزشک مراجعه کند راضی کنم که بیشتر از اینبه زندگیش آسیب نرسد. کمال تشکر از شما دارم که مطالبروشن کننده را به اطلاع میرسانید

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲۰ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۴۲ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۷ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۷ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…