بهترین روش برای خشک کردن سبزی

0
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهترین جا برای نگهداری سبزی خشک‌شده یک مکان سرد و خشک و تاریک است. چنین جایی خواص سبزی خشک را به خوبی حفظ‌ می‌کند و آن را برای مدت طولانی سالم نگه‌ می‌دارد.

اگر تابه‌حال به گردش در خانه‌های تاریخی و قدیمی رفته باشید، احتمالا دسته‌های سبزی خشکی را دیده‌اید که از تیرهای سقف در آشپزخانه آویزان شده‌اند. در قرن‌های گذشته، خانه‌ها نوعی باغچه برای آشپزخانه داشتند، حتی اگر کوچک بود، گیاهانی که در این باغ‌ها بودند برای مصارف آشپزی و دارویی استفاده‌ می‌شدند. با دلتامگ همراه باشید تا بهترین روش برای خشک کردن سبزی را یاد بگیرید.

بهترین روش برای خشک کردن سبزی

چرا بهتر است خودتان سبزی خشک درست کنید؟

  • اگر خوتان سبزی خشک کنید، بسیار ارزان‌تر در‌می‌آید تا از فروشگاه شیشه آماده آن را بخرید.
  • می‌توانید کیفیت سبزی خشک را کنترل کنید.

بهترین روش برای خشک کردن سبزی

سبزی‌های خود را بشویید و آن‌ها را با یک حوله خشک نمایید. اگر سبزی‌های شما بسیار تمیز باشند،‌ می‌توانید آن‌ها را به آرامی بتکانید تا گرد و غبار یا خاک روی آن‌ها نماند. در این مرحله، هر برگی را که زرد، خال‌دار یا رنگی است، دور بریزید.

سبزی خشک خانگی

خشک کردن گیاهان دارویی

اگر‌ می‌خواهید گیاهان دارویی را خشک کنید که دارای رطوبت کمتری هستند (مثل آویشن، رزماری، پونه، مریم گلی و غیره) آن‌ها را در پارچه‌ای بقچه مانند بپیچید و در یک محل گرم و خشک که هوا جریان دارد آویزان کنید.

گیاهان دارویی

سبزی خشک کردن با اجاق

اگر گیاهان شما رطوبت بیشتری دارند (مانند ریحان، نعنا و غیره)، باید سریع و به اندازه کافی خشک شوند، در غیر این صورت کپک‌ می‌زنند.

شومینه یک مکان عالی و قدیمی برای خشک کردن سبزی است، اما اگر شومینه ندارید‌ می‌توانید از فر با کمترین درجه استفاده کنید. فقط مطمئن شوید دما به حدی است که سبزی‌ها را نمی‌سوزاند.

استفاده از فر برای سبزی

استفاده درست از فر

ابتدا فر را روشن کرده و به درجه ۱۷۰ یا کمتر از آن برسانید. سپس آن را خاموش و در را باز بگذارید تا خنک شود. وقتی که دست خود را به آن‌ می‌زنید احساس کنید گرم است، نه داغ.

مطلب پیشنهادی:  سالاد زمستانی یا سالاد شور

حال سبزی‌ها را داخل فر قرار داده و در را ببندید تا فر خنک شود و دوباره به دمای اتاق بازگردد. سپس سبزی‌ها را بیرون بیاورید و مجددا فر را روشن و دوباره همان کار را تکرار کنید تا سبزی‌ها خشک شوند.

خشک کردن سبزی

سبزی خشک کردن با دستمال کاغذی

برای سبزی‌هایی مانند نعنا، برگ بو و مریم گلی بهتر است هر برگ جداگانه خشک شود تا نتایج بهتری را به دست آورید. یک دستمال کاغذی را پهن کنید و هر یک از برگ‌ها را جوری در آن بگذارید که هیچ‌یک از آن‌ها یکدیگر را لمس نکنند. با استفاده از این روش‌ می‌توانید دستمال‌های کاغذی را تا پنج لایه اضافه کنید. سپس در یک فر خاموش قرار دهید و چراغ آن را روشن کنید. تمام سبزی‌ها در یک شب خشک‌ می‌شوند.

سبزی خشک

جمع کردن سبزی خشک‌شده

وقتی سبزی‌های شما کاملا خشک شدند و توانستید به راحتی در دستان خود خردشان کنید و صدایی مانند له شدن برگ‌های پاییزی بشنوید،‌ می‌توانید آن‌ها را جمع کنید. بهتر است برگ‌ها را از ساقه‌ها جدا کنید و سبزی خشک‌شده را در بطری ادویه مورد نظرتان بریزید.

بهترین روش برای خشک کردن سبزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

با یک کش موهای خود را کوتاه کنید

ممکن است برخی افراد در شرایطی باشند که به رفتن آرایشگاه علاقه‌ای نداشته باشند.کوتاهی مو با…