۲ اصطلاح ساده اما پرکاربرد حقوقی که بهتر است بدانید

۰
6
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در فرم های اداری و بانکی یا قراردادهایی که در زندگی روزمره با آن مواجه می‎شوید با عبارت شخص حقیقی و شخص حقوقی مواجه شده اید. در ابتدا با تعریف هریک از این دو اصطلاح ابهامات موجود را برطرف می‎کنیم.
ashkhas hoghoghi 2 اصطلاح ساده اما پرکاربرد حقوقی که بهتر است بدانید

با گسترش روابط تجاری افراد معاملات اشخاص و افزایش با یکدیگر، گاهی دیده می‎شود که بسیاری از افراد معانی اصطلاحات اولیه حقوقی که در این تعاملات بسیار کاربرد دارد را نمی‎دانند و واژه ها در جایگاه خود به‎کار برده نمی‎شود. به طور مثال گاهی برخی افراد تصور می‎کنند که به کسی شخص حقوقی گفته می‎شود که به نمایندگی اعم از وکالت یا غیره امور شخص دیگری را انجام می‎دهد. در این مطلب با بیان دو اصطلاح شخص حقیقی و شخص حقوقی سعی داریم که آشنایی نسبی و لازم در این زمینه را فراهم سازیم.

اشخاص حقیقی و حقوقی

در فرم های اداری و بانکی یا قراردادهایی که در زندگی روزمره با آن مواجه می‎شوید با عبارت شخص حقیقی و شخص حقوقی مواجه شده اید. در ابتدا با تعریف هریک از این دو اصطلاح ابهامات موجود را برطرف می‎کنیم:

اشخاص حقیقی:

شخص حقیقی همان تک تک افراد بشر یا همان انسان ها هستند. طبق قانون هر فردی که زنده متولد شود دارای شخصیت حقیقی می‎شود و  حقوق و تکالیفی برای که برای او تعیین شده را دارا می‎شود و در طول زندگی خویش می‎تواند طرف حق قرار گیرد و از حقوق خود دفاع کند و با فوت او این شخصیت به پایان می‎رسد.

هر شخص حقیقی دارای مشخصات منحصر به فرد مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، شماره شناسنامه و … است.

شخص حقوقی

اشخاص حقوقی:

علاوه بر افراد جامعه، اشخاص دیگری نیز هستند که در حال فعالیت می‎باشند که به آنها اشخاص حقوقی گویند. این اشخاص وجود خارجی ندارند و دارای وجود فرضی و اعتباری هستند. شخص حقوقی همان شرکتها و موسسات و نهادها هستند که با طی کردن مراحلی مطابق با قانون تجارت به ثبت می‎رسند و آغاز آنها همان تاریخ ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها و اسناد تجاری است. بنابراین شخصیت اشخاص حقوقی با انحلال به پایان می‎رسد.

این اشخاص هم مانند اشخاص حقیقی مشخصات منحصر به خود مثل نام شرکت، شماره ثبت، تاریخ ثبت، کد اقتصادی، موضوع فعالیت و … را دارا هستند و به جز اموری که مختص انسان‎ها است، دارای حقوق خاص تعیین شده خود نیز هستند. لذا مسئول حقوق و تکالیفی که طبق قانون برای آنها تعیین شده است می‎باشند.

شایان ذکر است اشخاص حقوقی، با قصد و اراده موسسان آن‎ها، که همان اشخاص حقیقی هستند و با هدفی مشخص توسط آن‎ها تشکیل می‎شوند.

بنابراین در اصطلاح حقوقی، شخص حقیقی به هر یک از افراد نوع بشر گفته می‌شود. این واژه در مقابل واژه شخص حقوقی قرار می‎گیرد.

شخص حقوقب هب دو دسته تقسیم می‎شود:

  • شخص حقوقی حقوق عمومی مانند دولت
  • شخص حقوقی حقوق خصوصی مانند یک شرکت تجاری یا یک نهاد غیر تجارتی

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …