قابل توجه آقایان، این نوع مهریه به نفع شما است

۷
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه عندالاستطاعه نوعی گرفتن مهریه است که اخیرا در قانون و عقدنامه ازدواج مطرح شده و اجرا می‌شود.
شرایط دریافت مهریه عندالاستطاعه

مهریه یکی از حقوق مادی زنان است که طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، این دین بر گردن مرد است. زمانی‌که زن به نکاح مرد در آید، مالک مهریه می‌شود. در شرایط و مفاد ضمن عقد، نوع مطالبه مهریه مشخص می‌شود که انتخاب نوع گرفتن آن بر عهده زن است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط دریافت مهریه عندالاستطاعه می‌پردازیم.

مهریه عندالاستطاعه چیست؟

مهریه عندالاستطاعه زمانی در قانون ازدواج مطرح شد که سنت غلط در نظرگرفتن مهریه‌های سنگین در جامعه رواج یافت و این در حالی بود که  مرد قادر به پرداخت آن نبود. پس قانون‌گذار در این شرایط پرداخت مهریه به شرط استطاعت مالی زوج را مطرح کرد.

لذا زن در حین عقد در تعیین و قبول آن صاحب اختیار است. چنانچه در مطالبه حق قانونی خود این گزینه را انتخاب نماید بایستی نسبت به شرایط حقوقی و قانونی آن نیز آگاهی کامل داشته باشد.

تفاوت مهریه عندالاستطاعه با عندالمطالبه این است که در مهریه عندالمطالبه به شرط نکاح دائم، هر زمان که زن، مهر خود را طلب کند، مرد ملزم به پرداخت آن است و توان پرداخت و استطاعت مالی وی در نظر گرفته نمی‌شود و در صورت عدم پرداخت مهریه توسط مرد، زن حق دارد از شوهر خود شکایت کرده و او را به زندان بیندازد. اما در مهریه عندالاستطاعه این‌گونه نیست و زن حق شکایت علیه مرد را ندارد.

شرایط دریافت مهریه

شرایط دریافت مهریه عندالاستطاعه از مراجع 

زمانی‌که زوجه در نکاح خود و شرط ضمن عقد قبول کرده است تا پرداخت مهریه وی عندالاستطاعه باشد باید تمامی جوانب را در نظر بگیرد. مهریه یا ملک و اموال یا سکه و وجه نقد است. چنانچه بین زوج و زوجه اختلافی بروز نماید و زوجه در زمان عقد، مطالبه حق خود را به مشروط به توان مالی زوج کرده باشد، در صورت سر باز زدن مرد از پرداخت آن می‌تواند با حکم اجرای ثبت در اداره ثبت اسناد، املاک مرد را شناسایی کرده و از طریق مراجع قانونی مهریه خود را از اموال مرد مطالبه و دریافت کند. این روند مراحل خاص خود را دارد و اگر مرد هیچ مال و املاکی نداشت زن حق شکایت از مرد را برای مطالبه مهریه ندارد.

 مهریه عندالاستطاعه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب قبل از دانستن شروط ضمن عقد، هرگز ازدواج نکنید را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۲۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۲۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۷:۴۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۳۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۷ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۰۷ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۵ تیر ۱۴۰۱ در ۴:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …