آخر هفته خود را کنار این آبشار بگذرانید

13
13
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در اطراف تهران جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در لیست مکان هایی برای تعطلات خود قرار دهید. آبشار هملون در مسیر میگون به شمشک قرار دارد.
آبشار هملون

آبشار هملون یکی از زیباترین و باصفاترین آبشارهای نزدیک تهران است که سفر به آن می‌تواند حال و هوای پایتخت نشینان را عوض کند. در این مطلب از دلتامگ درباره این آبشار زیبا صحبت‌ خواهیم کرد.

آبشار هملون

تهران شهر بزرگ و دوست‌داشتنی ایران است که برای تفریح و سرگرمی گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار‌ می‌دهد. برای کارمندها و کسانی که زندگی پر مشغله دارند سفرهای طولانی‌مدت کمی سخت است و در برخی موارد غیرممکن‌ می‌شود.

سفرهای یک روزه و جذاب می‌توانند تاثیر بسیار خوبی بر روحیه افراد داشته باشند. این امر با زندگی در پایتخت شلوغ ایران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، برای همین سفر یکروزه اطراف پایتخت می‌تواند انرژی بیشتری به افراد ببخشد. جاهای دیدنی تهران بسیار زیاد است؛ اما یکی از این مناطق بسیار زیبا و باصفا آبشار هملون است که در فصل زمستان با قندیل‌های یخی خود از هر گردشگری دلبری می‌کند.

نام هملون برگرفته از چیست؟

زمانی که به این منطقه بروید غارها و سوراخ‌های زیادی در دامنه آن خواهید دید که به آن «همه‌جا لانه» یا «همه لانه» نیز گفته‌ می‌شود و همین سبب شده تا نام آن کم‌کم به هملون تبدیل شود. 

دره هملون

جاذبه‌های نزدیک به آبشار هملون

در نزدیکی این آبشار جاذبه‌های بسیاری وجود دارد، حتی مسیر رسیدن به آبشار نیز خود به‌تنهایی از زیبایی‌های خاصی برخوردار است که برای یک پیاده‌روی دلچسب می‌تواند بسیار جذاب و مفرح باشد.

دره هملون

حدودا با یک ساعت و نیم پیاده‌روی در این منطقه به دره هملون‌ می‌رسید. این دره شیب تندی ندارد و اگر برفی نباشد، راه‌رفتن در آن سخت نیست. حدود یک ساعت که جلوتر بروید به باغ‌های با صفایی‌ می‌رسید که تماشای آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. این باغ‌‌ها با درختان سیب، گیلاس و آلبالو در تابستان از جذابیت و نمایی منحصربه‌فرد و خاص برخوردار می‌شوند.  

غار هملون

زمانی که به این منطقه برسید با دو غار کوچک و بزرگ مواجه‌ می‌شوید و بعد از حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از اول دره به غار‌ می‌رسید. در ابتدا شما اول وارد غار هملون کوچک‌ می‌شوید و پس از طی ۵۰ متر به هملون بزرگ می‌رسید. طول این غار حدود ۱۰۰ متر است و برای سرزدن به این غار باید با اصول غارنوردی آشنا باشید و تجهیزات لازم را همراه خود داشته باشید.

مطلب پیشنهادی:  دریاچه اوان، بکرترین دریاچه ایران در دل الموت

قلعه استوار

قلعه استوار در تنگه هملون در منطقه شمشک قرار دارد و عمرش به قرن ۴ تا ۵ هجری بر‌می‌گردد. در گذر زمان بخش‌های زیادی از قلعه خراب شده، ولی بقایای آن ‌را‌ می‌توان همچنان مشاهده کرد.

رودخانه هملون از جاذبه‌های آبشار هملون

از میان دره هملون یک رود پر آب و زیبا جریان یافته است که در فصل بهار و اوایل تابستان آب آن به بیشترین حجم خود می‌رسد. این رود که در انتهای خود به رودخانه شمشک می‌ریزد یکی دیگر از جاذبه‌های اطراف آبشار هملون است. با نشستن کنار این رود و شنیدن صدای جریان گذرای آب می‌توانید لحظات و اوقات فراغت خوبی را سپری کنید.

پیست اسکی شمشک

یکی دیگر از گزینه‌های عالی و خوبی که در این منطقه وجود دارد پیست اسکی شمشک است که از بهترین گزینه‌های گردشگری در این منطقه به شمار‌ می‌رود.

آبشار یخی هملون

بهترین زمان سفر به آبشار هملون

اگر در فصل تابستان خواستید به این آبشار بروید بهتر است که به دره هملون بروید و با پیاده‌روی در دره سرسبز و زیبای منطقه از طبیعت آن نهایت لذت را ببرید. برای دیدن قندیل‌‌های یخ‌بسته آبشار یخی هملون، زمستان بهترین زمان ممکن‌ می‌تواند باشد. این آبشار در زمستان نمایی بسیار دیدنی و استثنایی با یخ زدن و قندیل بستنش پیدا می‌کند.

سخن آخر

آبشار هملون خود به‌تنهایی یکی از بهترین مقاصد گردشگری اطراف تهران است با این وجود اگر قصد سفر به این آبشار را دارید فصل پاییز نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در این فصل مناظر اطراف آبشار به اوج زیبایی و شکوه خود می‌رسند و حتی می‌توانند یک لوکیشن بی‌نظیر برای عکاسی در طبیعت برای شما فراهم کنند.

13 دیدگاه

  1. ناشناس

    16 تیر 1401 در 8:03 ق.ظ

  2. ناشناس

    16 تیر 1401 در 4:31 ب.ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      18 تیر 1401 در 10:03 ق.ظ

      درود بر شما🌹

      پاسخ

    • ناشناس

      30 تیر 1401 در 6:35 ب.ظ

      سلام گلم عالیه من عاشق طبیعت هستم بیست بیست

      پاسخ

      • مونا اصفهانی

        1 مرداد 1401 در 9:44 ق.ظ

        درود بر شما و خوشحالم که مطلب برای شما مفید بوده دوست عزیز🌹

        پاسخ

  3. ناشناس

    17 تیر 1401 در 6:54 ق.ظ

  4. رومینا

    19 تیر 1401 در 9:43 ق.ظ

  5. محمد

    19 تیر 1401 در 11:13 ب.ظ

    خیلی دوست دارم اطراف تهران برای یک روز جمعه با خوانواده بریم ولی جایی را نمی دانیم اگر ممکنه معرفی کنید

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      20 تیر 1401 در 4:45 ب.ظ

      مطالب زیادی درباره جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران در مجله هست. اما حتما باز هم معرفی می‌کنیم. چشم

      پاسخ

  6. ناشناس

    23 تیر 1401 در 7:20 ق.ظ

    عالی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      23 تیر 1401 در 8:54 ق.ظ

      درود بر شما🌹

      پاسخ

  7. ناشناس

    30 تیر 1401 در 6:36 ب.ظ

  8. ناشناس

    25 مرداد 1401 در 1:11 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

روی دستان خدا راه بروید!

طی چند سال اخیر پل‌های منحصر به فردی در سراسر دنیا ساخته شده‌اند که باعث هیجان بیشتر برای …