چرا افراد دچار بی خوابی می شوند؟

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تاثیر مشکلات خواب بر سلامت روان افراد چگونه است؟ اختلالات خواب از جمله مشکلات روانشناختی هستند که این روزها افراد بسیاری را درگیر خود کرده‌اند.
تاثیرات بی خوابی بر مشکلات روانی

همه ما می‌دانیم که خواب خوب نقش موثر و تعیین کننده‌ای بر زندگی انسان دارد. این در حالی است که هم خواب بیش از حد و هم کمبود خواب می‌تواند منجر به بروز برخی مشکلات در سلامت جسمی و روانی و به‌طور کلی کیفیت زندگی افراد شود. در این مطلب از مجله دلتا به بیان تاثیرات بی خوابی بر مشکلات روانی می‌پردازیم.

تاثیرات بی خوابی بر مشکلات روانی

بیمارى‌هاى روانى مى‌تواند سبب بروز مشکلات خواب شود و هم مشکلات خواب منجر به تشدید علائم مشکلات روانى مى شود. در ادامه این مطلب به برخى از این عوامل اشاره مى‌شود.

فشار و استرس از مشکلات روانی که باعث بی خوابی می‌شود

تغییرات روحی از جمله افزایش تحریک‌پذیری و عصبانیت می‌تواند مقابله با فشارهای جزئی زندگی روزمره را نیز دشوارتر کند. کمبود خواب می‌تواند مقابله با استرس و فشارهاى بسیار جزئى را نیز دشوار کند و این درحالى است که افزایش فشارهاى روزانه در اثر بی خوابى خود به منبع استرس تبدیل مى‌شوند.

تاثیرات بی خوابی بر مشکلات روانی

 

افسردگى از مشکلات روانی که باعث بی خوابی می‌شوند

گفتنى است بى خوابى مى‌تواند نشان دهنده اختلال روانى افسردگى باشد. همچنین افسردگى مى‌تواند در اثر بى خوابى یا خواب زیاد نیز به‌وجود آید، بنابراین این دو عنصر تاثیر مستقیمى بر یکدیگر دارند. یک مطالعه نشان داده که خطر ابتلا به افسردگى در افرادى که دچار بى خوابى هستند دو برابر بیشتر از افرادى است که خواب کافى دارند. بر این اساس کنترل خواب یک اقدام پیشگیرانه موثر براى کاهش خطر ابتلا به افسردگى است. همچنین با درمان مشکلات بى خوابى مى توان از بروز افسردگى جلوگیرى کرد و یا در صورت بروز آن را درمان کرد.

اضطراب

اضطراب نیز مانند بسیارى از عوامل روانشناختى دیگر مى‌تواند با خواب ارتباط داشته باشد. به‌طورى که افراد مبتلا به اضطراب بیشتر در معرض مشکلات خواب هستند. علاوه بر این کمبود خواب نیز خود مى‌تواند منجر به بروز اضطراب شود. بنابراین افرادى که به طور طولانى مدت با مشکلات خواب درگیر هستند بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات اضطرابى هستند. برای اینکه سلامت روان خود را بهبود دهید به مطلب این اختلال روانی باعث مرگ می‌شود! سر بزنید.

تاثیرات بی خوابی بر مشکلات روانی

اختلال دو قطبی از مشکلات روانی که باعث بی خوابی می‌شوند

اختلالات خواب در بین مبتلایان به اختلال دو قطبی بسیار متداول است. چنین مشکلاتی می‌تواند شامل مشکلات خواب، چرخه‌های نامنظم خواب و بیداری و کابوس باشد. اختلال دوقطبی با دوره‌هاى متفاوتی از خلق و خوی افسردگى و شیدایى همراه است. در حالى که تغییرات خواب می‌تواند نشانه‌ای از این بیماری باشد اما مشکلات خواب نیز می‌تواند در روند بیماری، نتایج درمانی و کیفیت کلی زندگی فرد نقش داشته باشد.

بیش فعالی از مشکلات روانی که باعث بی خوابی می‌شود

اختلال نقص توجه یا بیش فعالی یک بیماری روانی شایع در کودکان است که حدود ۵ درصد کودکان را بین سنین ۶ الى ١٧ سالگى تحت تاثیر قرار مى‌دهد. گفتنى است که مشکلات خواب در کودکان مى‌تواند یک علامت پیش از بروز بیش فعالى و یا علامت خود بیمارى باشد. مطالعات نشان داده که بین ٢۵ تا ۵۵ درصد کودکانی که دچار اختلال نقص توجه یا بیش فعالی هستند اختلالات خواب را نیز تجربه می‌کنند.

چگونه شرایط را بهبود دهیم؟

از آنجایى که مشکلات مربوط به خواب جزو عوامل خطرناک قابل اصلاح در نظر گرفته مى‌شود، رفع آن‌ها مى‌تواند در تسکین علائم این اختلالات روانی نیز مفید باشد. البته این بدان معنا نیست که خواب بیشتر یک روش درمانی سریع است اما به هر روى بهتر خوابیدن بخش مهمی از یک برنامه جامع درمانی است. بنابراین توصیه مى‌شود اگر با مشکلات خواب روبه‌رو هستید یا بیش از حد مى‌خوابید در مورد گزینه‌های درمانی خود با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه شرایط را بهبود دهیم؟

پیشنهاد مطالعه: مطلب با این وسیله خانه خود را مدرن و به‌روز کنید را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۴۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۰۳ ب٫ظ

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…