با این ۳ روش می‌توانید مهریه خود را دریافت کنید

۹
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر می‌خواهید مهریه خود را به سریع‌ترین روش ممکن وصول نمایید سه راه به شما پیشنهاد می‌شود که با توجه به شرایط هرکدام از روش‌ها را که بخواهید می‌توانید انتخاب نمایید.
سریع ترین راه ها برای دریافت مهریه

زن پس از جاری شدن خطبه عقد صاحب مهریه است و هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را از همسرش درخواست کند و هر اقدامی بخواهد می‌تواند با مهریه خود انجام دهد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع سریع ترین راه ها برای دریافت مهریه می‌پردازیم.

سریع ترین راه ها برای دریافت مهریه

درخواست توقیف اموال همسرتان

شما می‌توانید قبل یا همراه با طرح دعوی مطالبه مهریه و یا قبل از آن و بدون پرداخت خسارت احتمالی از دادگاه درخواست نمایید تا اموالی از همسرتان را توقیف نماید. زیرا ممکن است همسرتان در طول رسیدگی دادگاه و قبل از اجرای حکم نسبت به انتقال (فروش) اموالش اقدام کند.
بدین ترتیب حکم صادره قابل اجرا نباشد. برای همین حتما از دادگاه درخواست نمایید که به استناد ماده ۱۱۷ قانون آیین دادرسی مدنی دستور توقیف اموال را قبل از ابلاغ به همسرتان، صادر نماید.
اگر درخواست توقیف اموال را به‌صورت واحد و بدون درخواست مطالبه مهریه به دادگاه تقدیم نمایید حتما باید تا ده روز از تاریخ صدور قرار تامین نسبت به اصل دعوا دادخواست بدهید. درغیراین‌صورت دادگاه به درخواست همسرتان، قرار تامین را لغو می‌نماید.
 دریافت مهریه

وصول مهریه از طریق اجرای ثبت

در این روش می‌توانید به همراه مدارک شناسایی و اصل سند ازدواج به دفترخانه‌ای مراجعه نمایید که ازدواج را ثبت کرده است و تقاضای صدور اجرائیه نسبت به تمام یا قسمتی از مهریه را نمایید.

دفترخانه برگه اجرائیه‌ای صادر می‌کند و هزینه‌ اندکی نیز دریافت می‌دارد و برگه اجرائیه را برای ابلاغ به همسرتان، به شما می‌دهد تا آن را به دایره اجرای ثبت محل ببرید.

دفتر ازدواج موظف است که پس از صدور اجرائیه مراتب را توسط پست پیشتاز به اطلاع زوج برساند. پس از مراجعه به دایره اجرای اداره ثبت مربوطه و پس از  تشکیل پرونده، اداره اجرا برگ اجرائیه را به همسرتان ابلاغ می‌کند تا ظرف ده روز نسبت به پرداخت مهریه اقدام کند وگرنه اموالش توقیف می‌شود.

بعد از ده روز، در صورت عدم اجرای مندرجات اجرائیه، می‌توانید اموال همسرتان را برای توقیف معرفی نمایید. مال معرفی شده توسط اداره ثبت، به یکی از کارشناسان رسمی مستقر در همان دایره اجرا، جهت قیمت‌گذاری معرفی می‌شود. مال معرفی شده به حراج یا مزایده گذاشته می‌شود و از محل فروش آن، مهریه شما پرداخت می‌گردد.

وصول مهریه از طریق ممنوع‌الخروج نمودن

اگر همسرتان در حال خروج از کشور است می‌توانید او را از کشور ممنوع‌الخروج نمایید. همسرتان جهت خروج از کشور که ممکن است بسیار اضطراری باشد موظف است که مهریه مورد درخواست شما را در همان فرودگاه پرداخت نموده و سپس اجازه خروج از کشور را پیدا می‌نماید.
پس از انجام مراحل مذکور (شماره ۲) و پس از ابلاغ اجرائیه و عدم اجرا، فرم ممنوع‌الخروج کردن را از واحد اجرای ثبت دریافت و تکمیل می‌نماید. در این فرم باید قید شود که زوج نسبت به چه میزان از مهریه ممنوع‌الخروج می‌شود. توجه داشته باشید که هر میزان از مهریه را که در این فرم قید کنید دیگر نسبت به آن نمی‌توانید تقاضای توقیف اموال نمایید.
نکته: توجه نمایید اموالی که معرفی می‌کنید باید جزو مستثنیات دین نباشد.

مطالبه مهریه
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب زن بعد از طلاق چه حقوق مالی دارد؟ را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۳۶ ق٫ظ

  3. شیرین

    ۲۰ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۰ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۱۹ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۵۲ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۴۳ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۰۰ ب٫ظ

    • ناشناس

      ۵ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۰۷ ب٫ظ

      باسلام با قانون مهریه زن‌ها به طمع ثروت یک شبه خانواده تخریب کردید فساد و فحشا زیاد کردید از پاشیدن خانواده از جمله ثمر قانون نظام ایران است کسی از ترس مهریه و زندان و بازداشت و از دست دادن اموال خود حاضر نیست ازدواج کند از راه های فساد ارضایی می شوند آمار طلاق و خودکشی وحواث تلخ جامعه ایران نگاه کنید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …