این اختلال روانی باعث مرگ می‌شود!

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بی اشتهایی عصبی یا آنورکسیا که به‌طور خلاصه به آن بی‌اشتهایی می‌گویند یک اختلال روانی است.
بی اشتهایی عصبی در افراد

افرادی که به بی اشتهایی عصبی دچار هستند، بیش‌ازحد به کنترل وزن و تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند و تلاش زیادی برای تغییر زندگی خود انجام می‌دهند. در این مطلب از مجله دلتا به بررسی بی اشتهایی عصبی در افراد می‌پردازیم.

بی اشتهایی عصبی در افراد

فشارهای واردشده از طرف جامعه و عزت نفس پایین باعث ایجاد بیماری بی اشتهایی عصبی (بیماری آنورکسیا) می‌شود. این بیماری می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری روی سلامتی فرد بگذارد.

نشانه‌های عاطفی و رفتاری بی اشتهایی عصبی

  • افراد مبتلا به بیماری بی ‌اشتهایی عصبی، معمولا رفتارهایی مانند روزه‌گرفتن، اجتناب از دریافت غذا برای مدتی قابل توجه و دیگر رفتارهای غیرعادی در رژیم غذایی خود دارند.
  • این افراد به دلیل آنکه تمایلی به توضیح شرایط خود به دیگران و قرار گرفتن در برابر اصرار آ‌ن‌ها برای غذا خوردن ندارند، معمولا درباره میزان غذای دریافتی خود دروغ می‌گویند.
  • بیماران مبتلا به بی ‌اشتهایی عصبی، دچار ترسی غیرعادی از چاق شدن بوده و مراقبت و حساسیتی بیش از اندازه در رابطه با چاقی یا مقوله اضافه وزن دارند. از این رو عادت‌های غذایی خود را به نحوی تغییر می‌دهند که از بروز چاقی در آن‌ها جلوگیری شود.
  • این قبیل بیماران نسبت به اتفاقات و وقایع اطراف خود احساسی گنگ و بی‌تفاوت دارند.
  • آن‌ها بدن خود را با لباس‌های زیادی می‌پوشانند.
  • به مرور زمان با کاهش میل جنسی روبه‌رو می‌شوند.
  • بی ‌اشتهایی عصبی در زنان سبب بهم خوردن نظم قاعدگی می‌شود.

بی اشتهایی عصبی در افراد

دلیل بی اشتهایی عصبی

دلایل اصلی بی اشتهایی عصبی نامشخص است. درست مثل خیلی از بیماری‌های دیگر، ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، روانشناسی و محیطی است. برای اینکه زندگی بهتری داشته باشید به مطلب ۶ راه‌حل ساده برای فرار از روزمرگی سر بزنید.

دلایل روانشناسی

بعضی افراد مبتلا به بی اشتهایی، دچار وسواس فکری هستند و به همین خاطر داشتن یک رژیم غذایی مشخص برای آن‌ها از گرسنه ماندن راحت‌تر است. بعضی تمایل به کمال‌گرایی دارند که باعث می‌شود تصور کنند که به اندازه‌ کافی لاغر نیستند. شاید هم از اضطراب زیادی برخوردار هستند و با کاهش غذا خوردن، سعی در غلبه بر اضطراب خود دارند. بنابراین درمان کمال گرایی و اضطراب می‌تواند در بهبود این عارضه موثر باشد.

بی اشتهایی عصبی در افراد

محیط

فرهنگ جامعه روی لاغری تمرکز زیادی دارد. موفقیت و ثروت اغلب با لاغر بودن مساوی دانسته می‌شوند. این موضوع باعث فشار برای لاغر ماندن بخصوص در میان زنان جوان می‌شود.

عوارض جانبی بی اشتهایی عصبی

اختلال بی اشتهایی عصبی عوارض حاد و در مواقعی جبران‌ناپذیر دارد که حتی می‌تواند باعث مرگ افراد شود. برخی از آسیب‌هایی که فرد بیمار را تهدید کرده و بر روی زندگی او تاثیر می‌گذارند به شرح زیر هستند:

  • ابتلا به اختلالات شخصیتی مختلف که گاهی پیچیدگی آن‌ها سبب دشواری روند درمان بیمار می‌شود. برای مثال اگرچه افسردگی می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به آنورکسیا باشد، اما فردی که به افسردگی دچار نیست نیز ممکن است پس از ابتلا به بیماری آنورکسیا دچار افسردگی شود.
  • وهم و حالتی روانی که طی آن فرد بیمار از آسیب رساندن به فیزیک خود لذت برده و گاهی به چنان احساس مبارزه‌ای با بدن خود دست می‌باید که در جهت نابودی آن یا خودکشی اقداماتی را صورت می‌‌دهد.

عوارض جانبی بی اشتهایی عصبی

پیشنهاد مطالعه: مطلب رفتارهای اشتباهی که مانع خوشبختی شما می‌شوند را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱ در ۴:۴۵ ب٫ظ

    با سلام عالی است

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۱۵ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۴۳ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…