در مسکن مهر دنبال کدام حقیقت ‌هستیم؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در فاجعه مسکن مهر به دنبال کدام حقیقت ‌هستیم؟

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از اعزام تیم حقیقت‌ یاب از کارشناسان سازمان‌های نظام‌مهندسی در سه استان غربی کرمانشاه، ایلام و کردستان برای بررسی «علل تخریب ساختمان‌های مسکن مهر» درجریان زلزله یکشنبه شب درغرب کشور خبرداد.

فرج‌الله رجبی، درحالی دستور اعزام تیم حقیقت‌یاب را صادر کرده است که هم‌اکنون عموم مردم و جامعه کارشناسی حوزه مسکن «مهندسان» را مقصر اصلی تخریب واحدهای مسکن مهر در مناطق زلزله ‌زده می‌دانند.

این موضوع به ویژه با انتشار تصاویری که نشان می‌دهد به رغم تخریب ساختمان‌های مسکن مهر در مناطق زلزله‌ زده، برخی از واحدهای شخصی‌ساز در کنار پروژه‌های مسکن مهر آسیب ندیده ‌اند، پررنگ‌تر شده است.

از آنجا که این واحدها نوساز بوده‌اند و باید در ساخت‌ وسازهای چند سال اخیر دست ‌کم بعد از زلزله مخرب شهر بم در سال ۸۲ تمام واحدهای مسکونی با رعایت ضوابط آیین‌نامه ۲۸۰۰ (مقررات لرزه‌ای لازم‌الاجرا در ساخت‌وساز) ساخته می‌شد، تخریب این ساختمان‌ها به یکی از موضوع های بحث‌برانگیز بعد از وقوع زلزله غرب کشور، تبدیل شده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز روز دوشنبه در ابتدای جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به زلزله یکشنبه شب غرب کشور با ابراز تاسف از اینکه بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله یکشنبه شب متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با دقت این موضوع را که چرا خانه‌ های نوسازتا این حد آسیب ‌پذیر بوده‌اند بررسی کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه مهم‌ترین عامل تخریب ساختمان‌های مسکن مهر کرمانشاه همزمان با وقوع زلزله، تلاش برای ارزان ‌سازی این واحدها  بوده است، اعلام کرد: ساختمان‌های مسکن مهر را می‌توان به دو دسته کلی طبقه‌بندی کرد؛ یک دسته از این ساختمان‌ها، ساختمان‌هایی هستند که بدون دخالت و نظارت سازمان نظام مهندسی ساخته شده‌اند درحالی که برخی دیگر با نظارت این سازمان و مهندسان ناظر مورد تایید نظام مهندسی، احداث شده‌اند.

در عین حال، مدیران مسکن مهر دوره گذشته در دفاع از کیفیت این ساختمان‌ها می‌گویند به رغم تمایل یک گروه درآغاز پروژه ساخت مسکن مهر برای خارج کردن پروژه‌ها از چتر نظارتی سازمان نظام مهندسی، در عمل تمام واحدها با حضور مهندسان ناظر تحت‌نظر سازمان نظام مهندسی ساخته شده‌اند.

حال سوال این است که تیم حقیقت یاب به دنبال یافتن کدام حقیقت در فاجعه مسکن مهر است و نتیجه این حقیقت پیدا شده قرار است در کجا به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که تجربه جامع تر از این در زلزله بم و امثال آن در اختیار متولیان قرار داشته است.


در این باره در مجله خبری دلتا بیشتر بخوانید: 

«امضا فروشی» پاشنه آشیل ساختمان‌های ایران
زلزله غرب و سناریوی تکراری بناهای بی‌دوام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…