آیا می‌دانید مالک پشت‌بام کیست؟

0
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قانون، مالکیت در آپارتمان‌ها بر دو بخش تقسیم می‌‏‎شود: مالکیت بر قسمت‌های اختصاصی و مالکیت بر قسمت‌های مشترک یا همان مشاعات ساختمان که هر یک از آن‌ها قانون و مقررات مخصوص به خود را دارند که ساکنین ساختمان باید از آن مطلع باشند.

یکی از این مشاعات، پشت بام است که استفاده از آن برای شخص خاصی نیست و همگی می‌توانند از آن استفاده کنند. در این مطلب از  دلتا مگ به موضوع مجازات استفاده غیرقانونی از پشت بام می‌پردازیم.

قوانین پشت بام آپارتمان و مشاعات

هیئت مدیره به دلیل اینکه آپارتمان را اداره می‌کند هیچ اولویتی نسبت به دیگر اعضای ساختمان در جهت استفاده کردن فضای ساختمان به‌صورت شخصی ندارد. مشاعات ساختمان متعلق به تمامی افراد آپارتمان است و همگی در آن سهم خواهند داشت.

حکم استفاده غیرقانونی از پشت بام

در صورت ممانعت از ورود به پشت بام بدون توجه به نظر بقیه ساکنین آپارتمان، می‌توان از مالک شکایت کیفری کرد و وی را به اتهام ممانعت از ورود به پشت بام محکوم کرد. اگر قبلا این موضوع به تصویب ساکنین آپارتمان رسیده باشد دیگر نمی‌توان وی را محکوم کرد و جنبه قانونی آن از بین می‌رود.

اگر یکی از مالکین مشاعی با توافق کتبی اعضای آپارتمان، مالکیت استفاده از پشت بام را به یکی دیگر از ساکنین آپارتمان واگذار کند، مالک مشاعی جدید حتی حق نصب درب جدید یا قفل زدن به درب پشت بام را به‌صورتی‌که کسی از آن نتواند استفاده کند را به لحاظ قانونی ندارد. درصورتی‌که این عمل را انجام دهد جرم محسوب می‌شود و بقیه اعضای آپارتمان می‌توانند از او شکایت کنند و دادگاه به این موضوع رسیدگی می‌کند. پاگرد آخر آپارتمان هم جزو مشاعات به حساب می‌آید و مالک طبقه آخر آپارتمان حق تصرف آن را ندارد، زیرا مشترک است.

استفاده غیرقانونی از پشت بام

موارد غیرقانونی استفاده از پشت بام

  • شستن فرش در پشت بام ممنوع است حتی اگر رضایت تمامی اعضای آپارتمان وجود داشته باشد.
  • استفاده از فضای اضافی، در اتاقک آسانسور پشت بام، صرفا برای انبار کردن وسایل مرتبط آپارتمان یا استفاده شخصی ممنوع است.
  • واحدهای طبقه اول و دوم یک آپارتمان نمی‌توانند نسبت به پرداخت هزینه‌های پشت بام یک آپارتمان بی‌تفاوت باشند. چرا که این بخش از آپارتمان چنانچه گفته شد جزو مشاعات است. تامین هزینه آن به عهده تمامی افراد آپارتمان است نه عده‌ای خاص.
  • درصورتی‌که ساکنین بخواهند آنتن مخابراتی در پشت بام نصب کنند، هیئت مدیره نمی‌تواند به تنهایی تصمیم‌گیری کند مگر اینکه در اساسنامه آپارتمان به آن اجازه داده شده باشد. در صورت اجازه وزارت بهداشت باید این عمل را مبنی بر بی‌ضرر بودن آن تایید کند. اگر در اساسنامه آپارتمان چنین موضوعی ذکر نشده باشد باید رای‌گیری شود و در صورت تصویب شدن اجرا گردد.
  • برای تبدیل کردن پشت بام به روف گاردن هم همین قانون صادق است که اگر در اساسنامه چنین اجازه داده نشده باشد باید جلسه‌ای برگزار شود. در آن مطرح گردد و اگر به توافق انجامید آن را اجرا کند.
مطلب پیشنهادی:  مراحل شکایت از صاحب خانه توسط مستاجر

آیا به توافق و امضای تمامی اعضای آپارتمان و دادن تعهد محضری می‌توان پشت بام را متعلق به یک نفر کرد؟

در پاسخ باید ذکر کنیم که مالکیت مشاعات آپارتمان یکی از موارد پیچیده قضایی است که چون در نهایت به مشکلات زیادی برخورد می‌کند. بهترین راه همان مطرح کردن مسائل در جلسات است و تلاش هیئت مدیره برای پیشگیری از مشکلات آپارتمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در چه مواردی مستاجر می‌تواند از مالک شکایت کند؟

مالک به عنوان صاحب رسمی و قانونی آپارتمان و مستاجر نیز به عنوان فردی که ملک مورد نظر را اج…