یک ادویه بی‌نظیر با ۸ خاصیت جادویی

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پاپریکا در سراسر دنیا، به‌خصوص در مجارستان، اسپانیا و مکزیک، طرفداران زیادی دارد. این ادویه بسیار خوش‌طعم و پرفایده است.
خواص ادویه پاپریکا

آیا شما هم از طرفداران پاپریکا هستید؟ آیا می‌دانستید این ادویه برای سلامتی بسار مفید است و مصرف آن توسط پزشکان توصیه شده است؟ پاپریکا نوعی ادویه آسیاب‌شده هست که از ترکیب پودر فلفل‌های مختلف به دست می‌آید و طعمی از شیرین تا تند و گاهی دودی دارد. رنگ ادویه پاپریکا از نارنجی روشن تا قرمز تیره متغیر است. اگر می‌خواهید از خواص سلامتی آن بیشتر آگاه شوید، فواید و خواص ادویه پاپریکا را در همین مطلب از دلتامگ بخوانید.

 

پاپریکا و حفظ سلامت استخوان

کارتنوئید موجود در پاپریکا به حفظ سلامت استخوان زنان یائسه کمک می‌کند. آزمایشی نشان داد مصرف ۲۴هفته‌ای عصاره کارتنوئید پاپریکا موجب حفظ کیفیت استخوان زنان پس از یائسگی شد. همانطور که می‌دانید زنان پس از یائسگی در معرض پوکی استخوان قرار دارند و باید حسابی مراقب تغذیه خود باشند.

خواص ادویه پاپریکا برای خلاصی از درد و کاهش التهاب

پاپریکا حاوی مقدار زیادی کپسایسین است. توضیح می‌دهیم که کپسایسین اثری مانند مسکن دارد و برای درمان درد از آن استفاده می‌شود. بعضی از ضددردهای موضعی حاوی کپسایسین هستند. همچنین این ماده موجب کاهش التهاب و حفاظت از سیستم ایمنی می‌شود.

 

وزن مناسب با پاپریکا

قطعا این گفته افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند را خوشحال می‌کند. کپسایسین موجود در پاپریکا ویژگی‌های ضدچاقی دارد و سرکوب‌کننده اشتها است. این ماده سوخت‌وساز چربی و به‌خصوص اکسیداسیون چربی‌های شکمی را بهبود می‌دهد. گنجاندن پاپریکادر رژیم غذایی موجب کاهش اشتها و کاهش دریافت کالری می‌شود.

خواص ادویه پاپریکا

بهبود میزان کلسترول

کپسایسین درون پاپریکا در افزایش میزان چربی خوب خون یا اچ‌دی‌ال (HDL) و کاهش چربی بد خون یا ال‌دی‌ال (LDL) نقش دارد و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

مطلب پیشنهادی:  خوردن لیمو عمانی در غذا ممنوع!

 

حفاظت در برابر اشعه فرابنفش (UV)

استفاده از پاپریکا در رژیم غذایی می‌تواند از آسیب پوستی ناشی از آفتاب جلوگیری کند.

جلوگیری از سرطان

چند مطالعه اثرات ضدسرطانی کاپسایسین را نشان می‌دهد. اضافه کردن پاپریکا به رژیم غذایی می‌تواند از طیفی وسیعی از سرطان‌ها جلوگیری کند.

کنترل قندخون از خواص ادویه پاپریکا

کپسایسین روی ژن‌های کنترل قند خون هم اثر می‌گذارد و حساسیت به انسولین را هم کاهش می‌دهد.

خواص ادویه پاپریکا

حفظ سلامت خون

پاپریکا حاوی ویتامین ای (E) و آهن است که هر دو برای حفظ سلامت خون ضروری هستند. آهن بخشی از هموگلوبین سلول‌های خونی است که به حمل اکسیژن درون بدن کمک می‌کند و ویتامین ای برای ساخت اجزای این سلول‌ها نیاز است. کمبود این مواد مغذی می‌تواند موجب کاهش سلول‌های خونی و کم‌خونی شود که خستگی، رنگ پریدگی و تنگی نفس از علائم آن هستند.

مواد مغذی پاپریکا

پاپریکا غنی از کلسیم، پتاسیم و فسفر است که به استحکام دندان، سلامت استخوان و عضله کمک می‌کنند. همچنین منبع خوبی از ویتامین کا (K) و آهن است. در بیشتر دستورهای آشپزی بیشتر از یک قاشق چای‌خوری پاپریکا استفاده نمی‌شود.

سخن آخر

در این نوشتار از مجله دلتا مگ، درباره خواص ادویه پاپریکا و تاثیر بی نظیر آن برای سلامتی نوشتیم. امیدواریم شما عزیزان هم از این ادویه استفاده کنید و همیشه سالم و تندرست بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

این ۵ علامت در زیر بغل خبر از مرگ می‌دهد!

با تغییرات ایجاد شده در زیربغل باید هوشیارتر شوید، بوی بد دائمی یا خارش و جوش‌های همراه با…