قبل از دانستن شروط ضمن عقد، هرگز ازدواج نکنید

۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد نکاح نباشد را در ضمن عقد ازدواج ذکر کنند.
شروط مهم ضمن عقد ازدواج

از جمله نکات قانونی که پیش از عقد باید بدانیم، شروط ضمن عقد است. شروط ضمن عقد، شروطی مبنی بر کاهش یا افزایش حقوق و وظایف طرفین هستند که ضمن عقد نکاح قید می‌شوند. شرط تنصیف اموال و حق طلاق در موارد خاص، به طور پیش فرض در سند ازدواج قید شده است. همچنین می‌توان شروط دیگری مانند حق اشتغال، حق خروج از کشور و غیره را نیز قید نمود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شروط مهم ضمن عقد ازدواج می‌پردزایم.

شروط مهم ضمن عقد ازدواج

شروط ۱۲گانه

۱۲ شرط در عقدنامه، به عنوان شروط ضمن عقد گنجانده شده که در صورت امضا توسط زوج و اثبات هر یک، توسط زوجه برای او حق طلاق وجود خواهد داشت. به‌جز موارد مذکور در این بند، می‌توان شروط دیگری را نیز قید نمود، به شرط آنکه این شروط، مخالفتی با قوانین آمره نداشته باشد.

حق طلاق

حق طلاق، از دیگر نکات قانونی است که پیش از عقد باید بدانیم. حق طلاق در اصل از حقوق مرد شناخته می‌شود اما طرفین می‌توانند حق طلاق را برای زن نیز قرار دهند. بدین معنی که زوج به زوجه وکالت می‌دهد، بتواند در هر زمانی‌که خواست، خود را به‌طور یک طرفه مطلقه نماید. بدین منظور، لازم است که زوجین به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و این حق را برای زوجه ثبت نمایند.

حق تعیین مسکن

تامین مسکن، جزو نفقه زن است و باید بر اساس شان زن تعیین شود. با این وجود زن موظف است در منزلی که زوج انتخاب و تهیه می‌نماید، سکونت کند و این، یکی از جلوه‌های عام تمکین زوجه. البته، زوجه می‌تواند در صورت درج شرط در عقدنامه و با داشتن حق تعیین مسکن، محل سکونت مشترک را انتخاب کند.

حق تنصیف اموال

با داشتن حق تنصیف اموال، هنگام طلاق درصورتی‌که تقاضای طلاق از سوی زن نباشد و طلاق به دلیل سوءاخلاق زن و تخلف او از وظایف همسری‌اش نباشد، نصف اموال و دارایی که زوج، در زمان زندگی مشترک کسب نموده است به زوجه تعلق می‌گیرد. اگر به مطالبی پیرامون مهریه علاقه دارید به مطلب زن بعد از طلاق چه حقوق مالی دارد؟ مراجعه کنید.

شروط مهم ضمن عقد

حق اشتغال

از جمله نکات قانونی که پیش از عقد باید بدانیم، این است که در صورت نداشتن حق اشتغال زوجه، زوج می‌تواند با دو دلیل عدم سازگاری شغل زن با شان و حیثیت خانوادگی و همین‌طور، مصالح خانوادگی، از شغل وی جلوگیری کند. ناسازگاری با مصالح خانوادگی، مانند اینکه شغل زوجه، مانع از انجام وظایف همسری بشود. در این حالت، زوج به دادگاه مراجعه و عدم اشتغال زوجه را درخواست می‌نماید.

حق خروج از کشور

بر اساس قوانین ایران، خروج زوجه از کشور باید با اجازه همسرش انجام شود که این می‌تواند، برای ورزشکاران یا کسانی که برای تحصیل، قصد خروج از کشور را دارند، مشکل‌ساز شود. همچنین برای افرادی که قصد مسافرت مداوم دارند، حق خروج از کشور کمک می‌کند برای هر بار مسافرت، نیاز به اجازه جداگانه نباشد. این حق باید در دفتر اسناد رسمی ثبت شود و ثبت در سند ازدواج، کافی نیست.

شروط ضمن عقد ازدواج

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب هرگز در این کار فضولی نکنید را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۵۵ ب٫ظ

  2. مجید

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۰۲ ب٫ظ

    متاسفانه کشور ما بر اساس قوانین ۱۴۰۰ سال پیش اداره میشه که این کاملا غلط هست قوانین باید بر اساس مصلحت و نیاز جامعه باشه و هر ۴ سال یک بار بازنگری و مشکلات آن بر طرف شود

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۵۹ ق٫ظ

      ممنون از نظر شما، برخی از قوانین نیاز به اصلاح دارند.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۱۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …