این نشانه‌ها می‌گوید شما مهرطلب هستید!

۸
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از الگوهای رفتاری و شخصیتی مخرب در افراد مهرطلبی است.
ویژگی های افراد مهر طلب

مهرطلبی در واقع تلاش و تقلای فرد برای دوست داشته شدن از سوی افراد است که در نهایت نتیجه معکوس خواهد داشت و باعث تنهایی فرد می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به بیان ویژگی های افراد مهر طلب می‌پردازیم.

ویژگی های افراد مهر طلب چیست؟

مهرطلبی یعنی اعتیاد به راضی نگه داشتن افراد دیگر تا حدی که همیشه منافع، خواسته‌ها و حقوق ما به خاطر فرد دیگری که از دوستان، خانواده یا آشنایان است، پایمال می‌گردد.

چه عواملی باعث ایجاد مهرطلبی می‌شود؟

مهرطلبی در واقع  ریشه در کودکی فرد دارد. این افراد به دلایلی نیاز دارند تا بیشتر از حد متعادل به دیگران مهر بورزند و بیش از دیگران برای رفع نیازهای آنان بکوشند.

روانشناسان ریشه رفتارهای این چنین را در سه چیز بیان می‌کنند:

  • افکار و اندیشه‌های فرد: تصور می‌کند اگر به دیگران کمک نکند کار اشتباهی مرتکب شده است.
  • عادت‌های رفتاری: از کودکی برای از خودگذشتگی تشویق و تربیت شده و به این کار عادت دارد.
  • ملاحظات احساساتی: در صورت عدم کمک به دیگران یا تلاش برای راضی نگه داشتن آن‌ها احساس طرد شدگی می‌کند یا با احساسات منفی احاطه می‌شود.

در ادامه به بررسی رفتارهایی که نشان‌دهنده مهرطلبی است، می‌پردازیم.

ویژگی های افراد مهر طلب

زیاد از حد معذرت خواهی کردن

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های مهرطلبی معذرت خواهی زیاد از حد است. از این که خودتان هستید و معذرت خواهی‌های بی‌جا و به دلیل چیزهایی که حتی نقشی در وقوع آن ندارید، نشانه مهرطلبی است.

عدم توانایی نه گفتن

افرادی که دچار مهرطلبی هستند حاضراند برای راضی نگه داشتن دیگران از همه منافع خود بگذرند و اغلب نمی‌توانند در مقابل خواسته‌های دیگران نه بگویند. این مسئله گاها برای این افراد مشکلات و چالش‌های مختلفی را ایجاد می‌کند و ایشان را به دردسر می‌اندازد. اگر می‌خواهید ارتباط بهتری با دیگران داشته باشید به مطلب با زخم زبان دیگران چگونه برخورد کنیم؟ سر بزنید.

تلاش بیش از حد برای خوشحال کردن دیگران

در مقابل حساسیت در برابر ناراحتی دیگران تلاش برای شاد کردن آنان است. افراد مهرطلب معمولا عادت دارند برای شادی دیگران از خود گذشتگی زیادی نشان دهند. حتی این افراد برای راضی و شاد نگه داشتن دیگران به راحتی از اهداف خود دست می‌کشند و حاضر هستند برنامه خود را تغییر دهند.

ویژگی های افراد مهر طلب

تلاش برای جلب رضایت و تشویق دیگران

افراد مهرطلب بیش از هرکسی می‌کوشند تا تشویق و تمجید دیگران را به‌دست آورند. تحسین نشدن از سوی دیگران احساس ناکافی بودن به فرد می‌دهد و به دلیل کمبود عزت نفس باعث احساس نارضایتی و غم می‌شود. البته افراد مهرطلب می‌کوشند تا احساسات منفی خود را نیز کاملا پنهان نمایند.

موافقت همه جانبه با دیگران

عزت نفس پایین در افراد مهرطلب باعث می‌شود که در هر بحثی نظرات غالب را بپذیرد و حتی اگر عقیده متفاوتی داشته باشد از بیان کردن آن صرف نظر کند. البته کار در اینجا به اتمام نمی‌رسد و فرد برای پذیرفته شدن از سوی دیگران نظرات مخالف عقایدش را نیز می‌پذیرد و با آن‌ها موافقت می‌کند.

احساس مسئولیت در مقابل احساسات دیگران

البته که صحبت‌ها و رفتارهای ما در دیگران موثر است و لازم است در زندگی به این موضوع توجه کنیم تا از عواقب رفتارهایمان بر دیگران آگاه باشیم. اما در افراد دچار مهرطلبی حساسیت به تاثیر بر دیگران بیشتر است. فرد مهرطلب می‌کوشد تا احساس بد اطرافیان خود را از بین ببرد در حالی که او دلیل این ناراحتی نیست و شاید تلاش‌های ایشان بی‌نتیجه باشد.

احساس مسئولیت در مقابل احساسات دیگران

پیشنهاد مطالعه: مطلب معجزات بغل کردن را جدی بگیرید! را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۲:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ تیر ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۰۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۳۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۳۱ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…