مهریه خود را به نرخ روز محاسبه کنید

۱
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه، مالی است که به محض وقوع عقد ازدواج، به تملک زن در می‌آید و شوهر نیز موظف به پرداخت آن است.
نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

معمولا، خانم‌ها در هنگام انعقاد عقد نکاح، مهریه خود را مطالبه نمی‌کنند و ممکن است بعد از گذشت سال‌ها، خواستار دریافت مهریه خود شوند. در این وضعیت، ممکن است زوجین، علی‌الخصوص خانم‌ها برای پرداخت مهریه، با سوالات و چالش‌هایی مواجه شده که یکی از آن‌ها، این است که مهریه آن‌ها به نرخ روز چقدر خواهد بود؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز می‌پردازیم.

منظور از مهریه به نرخ روز چیست؟

به موجب تبصره ۱۰۸۲ قانون مدنی: ” چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه، نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد، محاسبه و پرداخت خواهد شد؛ مگر این که زوجین، در حین اجرای عقد، به نحو دیگری تراضی کرده باشند.”

بنابراین، بر اساس این ماده قانونی، در پاسخ به این سوال که منظور از مهریه به نرخ روز چیست؟ باید بگوییم، اگر مهریه وجه رایج باشد، در هنگام پرداخت آن، باید این وجه رایج، مطابق نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی، محاسبه و پرداخت شود.

باید به این نکته اشاره شود که موضوع محاسبه مهریه به نرخ روز، فقط مختص به وجه رایج است. زیرا دیگر اموالی که می‌توانند به عنوان مهریه قرار بگیرند. مانند ماشین، سکه و مواردی از این قبیل، با گذشت زمان، ارزش خود را از دست نداده و افزایش قیمت پیدا می‌کنند اما وجه رایج، لزوما باید با توجه به نرخ تورم، محاسبه گردد.

محاسبه مهریه به نرخ روز

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

نحوه محاسبه مهریه، به شرح زیر است:

بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۷۷، نحوه محاسبه ارزش فعلی مهریه به شکل زیر است:

عدد شاخص در سال قبل را بر عدد شاخص در سال وقوع عقد تقسیم می‌کنیم و نتیجه را در مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه ضرب می‌کنیم. به این ترتیب مبلغ مقدار مهریه مشخص خواهد شد. این نحوه محاسبه به شکل فرمولی به‌صورت زیر است:

ارزش مهریه به روز = مبلغ مهریه × عدد شاخص در سال قبل ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد

به این ترتیب مقدار مهریه فوق در سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود.

 محاسبه مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چند نکته‌ای که هرکس قبل از ازدواج باید به آن توجه کند را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …