شکایت از مادر شوهر بابت دخالت در زندگی ممکن است؟

۱۱
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیار شنید‌ه‌ایم که یکی از زوجین یا هر دو از دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی گلایه و شکایت داشتند. در این خصوص از ما بسیار سوال پرسیده می‌شود که مجازات دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی چیست؟
شکایت از خانواده همسر

امروزه بنا به دلایل متعددی آمار طلاق در جامعه بالا رفته است. یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که گاهی زوجین هنگام مراجعه به وکیل طلاق یا مشاورین حقوقی بیان می‌کنند تاثیر نامطلوب دخالت دیگران در زندگی آن‌هاست. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شکایت از خانواده همسر می‌پردازیم.

تحلیل حقوقی شکایت از خانواده همسر

بر خلاف بعضی از سایت‌های حقوقی که به غلط مردم را راهنمایی به طرح شکایت از ممانعت از حق و مزاحمت می‌کنند باید گفت که به درستی عنوان مجرمانه‌ای در این موارد وجود ندارد. کشور ما از معدود کشورهایی است که تعداد عناوین مجرمانه بسیار زیاد است و هم‌اکنون حقوقدان‌ها و قوه قضاییه در پی کاهش عناوین مجرمانه هستند. بر طبق قانون فعل یا ترک فعلی جرم محسوب می‌شود که قانونگذار به صراحت آن را جرم اعلام کرده و مجازات تعیین کرده باشد و به غیر از آن اصل بر برائت است.

شکایت از خانواده

جرم ممانعت از حق مربوط به اموال است. جرم مزاحمت نیز فقط محدود است به مزاحمت تلفنی و مزاحمت برای اطفال و بانوان که در اینجا مصداق ندارد. لذا نمی‌شود فرضا از مادر شوهر شکایت کرد که چرا در زندگی زناشویی دخالت می‌کند. چنین پرونده‌هایی به نتیجه مورد نظرتان نمی‌رسد. زیرا اساسا جرم نیست و به زعم ما درست هم نیست که جرم باشد. زوجین در هنگام ازدواج باید به بلوغ جسمی و عقلی رسیده باشند. اینکه همسر ما تحت تاثیر خانواده است یا اینکه خانواده او بسیار به او راهکار ولو غلط ارائه می‌کنند جرم محسوب نمی‌شود. پس نتیجه‌گیری اینکه دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی جرم محسوب نمی‌گردد.

دخالت خانواده همسر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چند نکته‌ای که هرکس قبل از ازدواج باید به آن توجه کند را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. مهدی

    ۴ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۳ ب٫ظ

    کاش قانون جلودخالت خانواده شوهرومیگرفت واجازه دخالت خانواده شوهرنمیداد خیلی زندگی خوش میشدوطلاق کمترمیشداما مازنهای ایرانی خیلی بدبختیم که بایدازدست خانواده شوهرزجربکشیم یاتحمل کنیم بابودن بچه یابایدبچه رارهاکردوطلاق گرفت😭

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۲۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۵۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۱۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۱۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۳۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۱۵ ب٫ظ

    خیلی خوب بود، مرسی

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۰۱ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  8. طاهزه

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۲۸ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۲۲ ب٫ظ

    بسیار عالی و ارزشمند

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۰۲ ق٫ظ

      ممنون که ما رو همراهی می‌کنید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …