رپورتاژ آگهی

بهترین راه برای تقویت مهارت حل مسئله در کودکان چیست؟

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مسئله به موقعیتی گفته می‌شود که اطلاعات و مهارت ما برای حل آن کم است.
بهترین راه برای تقویت مهارت حل مسئله در کودکان چیست؟

همه ما در زندگی با مشکلاتی روبرو هستیم که توانایی حل مسئله و واکنش ما در برابر این مشکلات سرنوشت نهایی را تعیین می‌کند. به نوعی حل‌مسئله موثرترین نوع پیشگیری و درمان مشکلات و اختلالات است. اگر فرزند شما در مواجه با مشکل و موقعیت‌های مختلف به جای حل مسئله، دچار یاس و درماندگی می‌شود این مقاله در مجله دلتا را تا انتها بخوانید. این مقاله که کمتر از ۳ دقیقه زمان برای مطالعه آن نیاز است، شما را با بهترین راه‌ها آموزش حل مسئله به کودکان آشنا می‌کند.

استفاده از نقاشی برای تقویت مهارت حل مسئله به کودکان پیش دبستانی

برای تقویت حل مساله در کودکان ۳ گام اساسی باید طی شود. برای تقویت قدرت حل مسئله ابتدا باید کودک بتواند مشکل به وجود آمده را به طور کامل شناسایی کند و آن را شرح دهد.

در گام دوم می‌بایست انواع راه‌حل‌های مختلف که می‌تواند منجر به حل مشکل شود را بیان کند. نکته مهم در این گام رد نکردن سریع پیشنهادات کودک است. اجازه دهید همه راه‌هایی که به ذهن کودک می‌رسد را ارائه دهد.

در نهایت شما می‌توانید با گفتگو با کودک به او کمک کنید تا از بین پیشنهادهای مطرح شده بهترین راه‌حل را انتخاب کند.

یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت قدرت خلاقیت کودکان پیش دبستانی برای ارائه شناسایی مشکل و بیان راه‌حل‌های مناسب استفاده از کتاب نقاشی و رنگ‌آمیزی است.

در رنگ آمیزی و نقاشی کودک باید تشخیص دهد از کجا فرآیند کار را آغاز کند یا از رنگ‌ها به چه شکلی استفاده کند. به همین‌جهت رنگ‌آمیزی تفکر انتزاعی ‌و قدرت خلاقیت کودکان را تقویت می‌کند و این امر به صورت غیرمستقیم سبب عملکرد بهتر کودکان در مهارت حل‌مسئله می‌شود.

شما می‌توانید انواع کتاب رنگ آمیزی و نقاشی را از فروشگاه کتاب کودک بادبادک تهیه کنید.

استفاده از نقاشی یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت مهارت حل مسئله در کودکان پیش دبستانی است.

خواندن انواع کتاب داستان حل مسئله برای بچه‌ها، باعث تقویت این مهارت ضروری می‌شود

حل مساله یک مهارت آموزش دادنی و قابلیت تقویت دارد. والدین باید در کودکی به خصوص سنین زیر ۹ سال این مهارت مهم را در فرزند خود تقویت کنند تا در نوجوانی و بزرگسالی دچار مشکل نشود. یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت مهارت حل مسئله استفاده از داستان حل مسئله برای بچه‌ها است که کودک را در موقعیت‌های مختلف قرار می‌دهد و او باید مشکل را شناسایی، راه حل‌های مختلف را کشف و در پایان بهترین راه‌حل ممکن را انتخاب کند.

با تهیه کتاب داستان کودکانه به صورت غیرمستقیم کودک خود را در موقعیت‌های مختلف قرار دهید و مهارت حل مسئله او را تقویت کنید. بهترین سن استفاده از این ابزار آموزشی و ارزان ۴ تا ۹ سالگی است و کتاب قصه‌های متفاوتی با این موضوع وجود دارد.

خواندن انواع کتاب داستان حل مسئله برای بچه‌ها، باعث تقویت این مهارت ضروری می‌شود

استفاده از بازی‌ برای آموزش مهارت حل مسئله به دانش آموزان

استفاده از بازی‌هایی که قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری کودکان را تقویت می‌کند،‌ تاثیر بسیار شایانی در تقویت مهارت حل مسئله دانش‌آموزان دارد. کودکان در این سن استقبال بسیار زیادی از بازی می‌کنند و می‌توان با استفاده از این ابزار به دنبال تقویت مهارت کودکان بود.

بازی‌هایی مثل سودوکو، پازل، ماز، بیست سوالی، کارآگاهی همه از انواع مختلف بازی هستند که قدرت خلاقیت، تصمیم‌گیری و حل مسئله کودکان را به چالش می‌کشد. این بازی‌ها به صورت گروهی و فردی قابلیت اجرا دارند. علاوه‌بر‌ این، کتاب‌های کودکانه کارآگاهی مثل مجموعه ماکاموشی و کارآگاه سیتو، جادودی سودوکو و کتاب هزارپیچ‌های هیجان‌انگیز نیز انتخاب‌های مناسبی هستند که جنبه آموزشی نیز دارند.

همچنین کتاب‌های بسیاری مانند «کتاب ۳۴۰ بازی موثر در پرورش هوش کودکان» یا «کتاب بازی بازوی تربیت» هستند که بازی‌های متفاوت را برای گروه سنی‌های مختلف معرفی می‌کنند. شما می‌توانید انواع کتاب‌های آموزشی کودکان را از بانک کتاب تخصصی کودک بادبادک تهیه کنید.

استفاده از بازی‌هایی مثل ماز، سودوکو، پازل یکی از بهترین راه‌ها‌ برای آموزش مهارت حل مسئله به دانش آموزان است.

چند مثال برای مهارت حل مسئله تا بیشتر با اهمیت این مهارت آشنا شویم

کودکی را فرض کنید که پس از برگشت از مدرسه، پشت درب خانه معطل می‌شود؛ یا موفق به حل کردن تکالیف مدرسه‌ خود تا دیروقت نشده است. در این موقعیت‌ها کودک با مشکلی روبه‌رو می‌شود که باید برای حل آن اقدام کند. اگر فرزند شما در این مواقع دچار یاس، ناامیدی و گریه کردن می‌شود، باید به دنبال تقویت مهارت حل مساله در کودک باشیم.

به طور کلی هر چالش جدیدی که فرزند شما قبلا با آن روبه‌رو نشده باشد، موقعیتی است که باید از مهارت حل‌مسئله کند.

تهیه کتاب آموزش مهارت های حل مسئله به کودکان از بانک کتاب بادبادک

مهارت حل‌مسئله از ضروری‌ترین مهارت‌هایی که کودکان برای داشتن زندگی و شرایط شغلی موفق، به آن نیاز دارند. بهترین سن آموزش این مهارت کودکی است؛ بنابراین تهیه ابزارهایی برای تقویت این موضع مثل کتاب را در سبد خرید خانواده قرار دهید تا آینده بهتری را برای فرزند خود بسازید.

شما می‌توانید بهترین کتاب‌های کودک با موضوع مهارت حل مسئله را از سایت کتاب بادبادک به آدرس badbaddak.ir تهیه کنید. همچنین شما عزیزان می‌توانید با شماره‌گیری ۰۹۰۱۶۷۸۸۶۶۶ از کارشناسان مجرب بادبادک برای تهیه کتاب مناسب فرزندتان، مشاوره بگیرد.

۲ دیدگاه

  1. زهرا

    ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۰۷ ق٫ظ

    سلام
    ممنون از مطلب عالیتون
    اصلا فکر نمی کردم با کتاب هم میشه مهارت حل مسئله بچه ها رو تقویت کرد. واقعا ممنون

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۷ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۰ ق٫ظ

      درود بر شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…