اجاره پارکینگ ساختمان به چه افرادی مجاز است؟

۰
9
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطابق قانون اجاره پارکینگ آپارتمان ها به هر یک از مالکان همان ساختمان منع قانونی ندارد و واگذاری چنین قسمت‎هایی به اشخاصی غیر از مالکان واحدهای آن ساختمان درست نیست.
اجاره پارکینگ

امروزه با افزایش میزان ساخت و ساز مجتمع های مسکونی و رشد آپارتمان نشینی، اختلافات زیادی بر سر جزئیاتی درباره موضوعات مرتبط با آپارتمان نشینی مثل مالکیت بر انباری یا پارکینگ و … ساکنان یک مجتمع نیز افزایش یافته است. گاهی در یک مجتمع مسکونی برخی واحدهای دارای پارکینگ و بدون ماشین، قصد دارند که پارکینگ خود را به افراد دیگر اجاره دهند و با اختلافاتی بر سر این موضوع با دیگر واحدهای ساختمان مواجه می‎شوند. در این مطلب به درستی یا نادرستی این نوع مبادلات و چگونگی انجام آنها به لحاظ قانونی می‎پردازیم.

قسمت های مشترک ساختمان را بشناسیم

همانطور که در مطلب قبل به قسمت های اختصاصی و مشترک هر ساختمان اشاره کردیم گفته شد که قسمت های مشترک ساختمان متعلق به کلیه مالکان است و همه ساکنان به طور مستقیم و یا غیرمستقیم، از آنها استفاده می‎کنند. ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‎ها می‎گوید: پارکینگ آپارتمان اگر در سند مالکیت قید نشده و به ثبت نرسیده باشد، جز مشاعات ساختمان محسوب می شود.

اجاره پارکینگ

مطابق قانون تملک آپارتمان‎ها و آئین نامه اجرائی آن، ساختمان ها دارای قسمت‎های اختصاصی ، مشاع و مشترک هستند و مالکان آپارتمان ها در قسمت های مشاع و مشترک ساختمان با یکدیگر شراکت دارند ، واگذاری توابع قسمت‎های اختصاصی مانند پارکینگ به اشخاصی غیر از شرکای ساختمان (مالکان یا ساکنان ساختمان) مغایر مقررات مربوط به شراکت است.

بنابراین، پارکینگ ساختمان از جمله توابع ساختمان است و مالکان آپارتمان‎ها، شرکای قسمت های مشترک ساختمان هستند. در نتیجه  واگذاری یا هرگونه دخل و تصرف در این قسمت‎ها با توافق سایر ساکنان و مدیر ساختمان باید صورت گیرد.

اجاره پارکینگ به چه افرادی مجاز است؟

با توجه به موارد یاد شده، اجاره پارکینگ آپارتمان ها به هر یک از مالکان همان ساختمان منع قانونی ندارد و واگذاری چنین قسمت‎هایی به اشخاصی غیر از مالکان سایر واحدها درست نیست و به نوعی دخالت افراد غریبه در ملک شراکتی همسایگان است و ممکن است امنیت ساختمان را به خطر می اندازد.

شایان ذکر است درصورتی که قصد اجاره پارکینگ واحد خود به دیگر واحد های ساختمان را دارید، حتما این توافق را مکتوب کرده و مطابق با ماده ۲ قانون موجر و مستاجر رفتار کنید.‌

ماده ۲ قراردادهای عادی اجاره باید با قید مدت اجاره در دو نسخه تنظیم شود و به‌ امضای موجر و مستاجر برسد و توسط دو نفر افراد مورد‌ اعتماد دو طرفین به‌ عنوان شهود گواهی شود.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …