رپورتاژ آگهی

بررسی ضرورت مشاوره طلاق و ۶ مزیت مهم آن

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مشاوره طلاق، به معنای کمک کردن به زوجین برای جدا شدن نیست؛ بلکه مشاور تلاش می‌کند اختلافات مرد و زن را بررسی کند و برای نجات زندگی مشترک و احیایی رابطه زن و مرد، راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهد.
مشاوره طلاق

زمانی که مشاور تشخیص دهد که زن و مرد می‌توانند به زندگی مشترک خود ادامه بدهند، زوجین را به سمت ارتباطات درست و ادامه زندگی مشترک هدایت خواهد کرد تا از آسیب‌های طلاق پیشگیری کند. در این مطلب از مجله دلتا به بیان ضرورت مشاوره طلاق می‌پردازیم.

مشاوره طلاق چیست؟

مشاوره طلاق می‌تواند در اکثر مواقع مانع از بروز بسیاری از آسیب‌ها به خانواده شود. طلاق به هر صورتی که باشد بازخورد خوبی در جامعه ندارد و زندگی حال و آینده زوجین، بخصوص خانم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشاوره طلاق نوع نسبتا جدیدی از مشاوره است که با هدف یاری رساندن به زوجین برای مدیریت احساسات است. از این رو زوجین اصولا با امید به کاهش استرس برای هر دو طرف به مشاوره طلاق مراجعه می‌کنند.

ضرورت مشاوره طلاق

قبل از بیان ضرورت مشاوره طلاق باید بگوییم که بیشتر طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی به‌وجود می‌آید. برای جلوگیری از طلاق، بهترین گزینه استفاده از مشاوره مدت‌دار و هدف‌دار برای زن و مرد قبل از ازدواج است و در صورتی که به هر نحوی زوجین تصمیم خود را گرفته‌اند که از هم جدا شوند بهتر است از مشاوره طلاق استفاده کنند. طلاقی که با توافق دو طرف باشد، خیلی سریع و بدون بررسی کافی ریشه بسیاری از صدمات روحی و جسمی را به‌وجود می‌آورد. برای اینکه یک تصمیم به این مهمی بگیرید حداقل یک ماه به خود فرصت بدهید، در این مدت بهتر است که از مشاوران کلینیک پیروزی و متخصص کمک بگیرید.

در جلسه مشاوره طلاق چه بگوییم؟

آنچه را که باید در جلسه مشاوره طلاق با مشاور در میان بگذارید را مطرح کنید. معمولا در جلسه اول توضیحات کوتاهی از خود و رابطه‌تان را به مشاور می‌دهید و سپس مشاور با چارچوبی که از شما و رابطه و شرایط شما به‌دست آورده است موضوعات جلسه را مدیریت و هدایت می‌کند.

این موضوعات برای هر شخصی متفاوت است و نمی‌‌توانیم دقیقا مشخص کنیم که چه عنوانی در آن قرار داده شده است. اما به‌طور کلی مسائلی از قبیل مشکلات رابطه، نحوه حل آن‌ها، مسائل مربوط به فرزندان، آمادگی خود و فرزندانتان برای طلاق و زندگی پس از آن و غیره در جلسه مطرح خواهد شد.

حضانت فرزند یا فرزندان مشترک، ملاقات با آن‌ها از دیگر مواردی است که در جلسه مشاوره طلاق برای طرفی که حضانت ندارد تصمیم‌گیری می‌شود، این موضوع از حقوق غیر مالی ناشی از ازدواج است که لازم به ذکر است.

مزایای ضرورت مشاوره طلاق

  • مشاوره طلاق به شما کمک می‌کند تا عکس‌العمل‌های خود را در روند طلاق و همچنین پس از طلاق بهتر درک کنید.
  • مشاور به شما کمک می‌کند، تا بدانید چه احساسی نسبت به شریک زندگی خود، فرزند و غیره دارید.
  • با کمک گرفتن از مشاوره طلاق می‌توانید واکنش‌ها و احساسات خود را با دیگران به بهترین نحوه ممکن در میان بگذارید.
  • از آنجایی که مشاوره طلاق، قابل اعتماد است و بی‌طرفانه برخورد می‌کند، هر دو طرف می‌توانند احساس اطمینان کنند که به حرف‌هایشان گوش داده می‌شود و هیچ‌کدام از زوجین احساس نمی‌کنند که نظرات و احساسات آن‌ها بی اهمیت است.
  • مشاوره به شما آموزش می‌دهد که چه زمانی و چگونه برای زندگی بهتر تلاش کنید.
  • مشاوره طلاق به زوجین کمک می‌کنند تا بپذیرن که زندگی مشترک آن‌ها به پایان رسیده است و از احساس گناه، سرزنش و غیره دوری کنند.

جلسات مشاوره و سوالات قبل از طلاق با هدف شفاف‌سازی، تجزیه و تحلیل مشکلات، ایجاد سازگاری و جلوگیری از افزایش آمار طلاق مورد توافق قرار می‌گیرد. در این جلسات مشاوره طلاق باید با ارائه سوالات فنی و اصولی در زمینه طلاق و مشکلات قبل و بعد از آن، آگاهی و درک نسبی لازم را در اختیار زوجین قرار دهند.

نکته قابل توجه به زوجین، برای جلوگیری از مسائل و مشکلات از جمله طلاق حتما پیش از ازدواج در جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنند.

مشاوره طلاق

سوالات مشاوره طلاق

  • آیا واقعا نبودن همسرتان را ترجیح می‌دهید؟
  • چه موضوعاتی در طلاق شما را می‌ترساند یا نگران می‌کند؟
  • آیا نگرانی‌ها و نیازهای خود را به خوبی برای طرف مقابل خود مطرح کرده‌اید؟
  • آیا برای نجات زندگی خود تلاش کرده‌اید؟
  • طلاق چه آسیب‌های به فرزندان شما وارد می‌کند؟

مشاوره پس از طلاق برای افرادی است که طلاق گرفته‌اند و اکنون می‌خواهند برای آینده‌‌شان و در بسیاری از موارد، درباره‌ی فرزندانشان تصمیم‌گیری کنند. بعد از طلاق این نکته بسیار مهم است که زوجین احساس ناراحتی و اندوه ناشی از طلاق و جدایی را بپذیرند و به احساسات خود اجازه بدهند که بروز کند. زوجین در طول جلسات دادگاه و فرایند طلاق معمولا دچار احساسات خصمانه‌ای می‌شوند. هر دو طرف خشمگین و با وکلای خود پا به میدان می‌گذارند، در حالی که همه به آن‌ها نصیحت کرده‌اند که مبادا نقطه ضعف نشان دهند و احساسات و افکار واقعی شان را بیان کنند؛ یعنی دقیقا همان کارهایی را انجام ندهند که جزو ویژگی‌های اصلی هر انسان سالمی به‌شمار می‌آید. زوجین در اکثر دادگاه‌های طلاق خودشان نیستند و سعی می‌کنند حساب شده و با استراتژی پیش بروند.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۴۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۴۵ ق٫ظ

  3. قاسم تخت فیروز

    ۷ تیر ۱۴۰۱ در ۴:۲۸ ب٫ظ

    ۴امتیاز نظر من است شاید بیشتر باشد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…