چگونه از شر همسایه مزاحم خلاص شویم؟

۳
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با افزایش جمعیت و علاقه مردم به زندگی‌های آپارتمانی، مشکلات و مسائلی از جمله همسایه آزاری افزایش پیدا کرده است.
رفتار مناسب با همسایه مزاحم

هرکدام از ما از وجود همسایه بد در اطراف خود بهره می‌بریم که آرامش ما را صلب می‌کند و حقوق همسایگی را زیر پا می‌گذارد. در این مطلب از مجله دلتا به بیان رفتار مناسب با همسایه مزاحم می‌پردازیم.

رفتار مناسب با همسایه مزاحم

سعی کنید از هرگونه رفتارهای هیجانی و احساسی در مقابل فردی که همسایه آزاری می‌کند، پرهیز کنید. چراکه می‌تواند مشکلات شما را دوچندان کند. در ادامه به توضیحات بیشتری خواهیم پرداخت.

کدام رفتارها همسایه آزاری محسوب می‌گردد؟

پیش از آن که همسایه خود را به بد بودن متهم کنید، باید اطمینان حاصل کنید که او حقوق شما را زیر پا می‌گذارد. بر هم خوردن آسایش شما نمی‌تواند دلیلی کافی برای بد بودن همسایه باشد. برخی از نشانه‌های همسایه بد و همسایه آزاری به شرح زیر است، البته می‌تواند این موضوع در هر فرهنگ یا حتی محله متفاوت باشد.

  • سر و صدای غیر منطقی و آزار دهنده مثل صدای موسیقی، بازی، مهمانی و غیره
  • سوءاستفاده از امکانات مشاع مثل پارکینگ، حیاط، آسانسور و غیره
  • عدم رعایت زمان و مکان بیرون گذاشتن زباله
  • آشپزی‌های نامتعارف، بوی آتش و دود در آپارتمان‌های نامناسب

رفتار مناسب با همسایه مزاحم

تعامل یا جنگ؟

هرکس نظری متفاوت درباره نحوه برخورد با همسایه بد دارد. به‌طور کلی، ۴ مرحله اصولی برای مقابله با همسایه بد تدوین شده است. برای اینکه شناخت بهتری از خود داشته باشید به مطلب این تست، شخصیت واقعی شما را آشکار می‌کند سر بزنید.

صبوری و رفتار درست در مقابل همسایه بد

ابتدا سعی کنید رفتار اشتباه را تحمل کنید. با رفتار متضاد سالم، اشتباهات همسایه را به او نشان دهید. اگر همسایه پر سروصدایی دارید، یک بار که مهمانی داشتید یا سروصدا کردید از او بابت این صداها عذرخواهی کنید تا غیر مستقیم به رفتار اشتباه خود پی ببرد.

رفتار مناسب با همسایه مزاحم

اعتراض با احترام به‌عنوان ررفتار مناسب با همسایه مزاحم

اگر در این مرحله موفق نشدید، با نوشتن یک نامه یا اعتراض و درخواست محترمانه، از او بخواهید که رعایت کند. منظور از اعتراض کردن دعوا نیست، شما می‌توانید در یک چهارچوب مسالمت آمیز خواسته خود را بیان کنید.

اعتراض جدی به رفتار همسایه مزاحم

اگر باز هم گوش شنوایی وجود نداشت، با دیگر همسایه‌ها، مدیر ساختمان و صاحب خانه (درصورت مستاجر بودن) هماهنگ کنید و در جلسه ساختمان یا به‌طور جمعی اعتراض خود را به گوش او برسانید.

شکایت جدی به‌عنوان رفتار مناسب با همسایه مزاحم

در کمال تعجب اگر باز هم رفتار غلط ادامه داشت، مراتب شکایت قانونی خود را توسط پلیس انجام داده و از طریق قانونی، حق آسایش و امنیت خود را طلب کنید. همه این مراحل در صورتی است که خود شما در رفتار همسایگی، نکته منفی و آزار دهنده‌ای برای دیگران ندارید. به خود نگاه کنید، اگر هیچ مشکلی نبود، سپس می‌توانید حق اعتراض داشته باشید.

در نهایت اگر از هیچ‌کدام، نتیجه‌ای نگرفتید، بپذیرید که پذیرش ظلم بدتر از ظلم است. تلاش کنید تا محل زندگی خود را تغییر دهید چراکه آرامش شما از همه چیز مهم‌تر است.

در مقابل همسایه مزاحم پیشگیری بهتر از درمان است

  • لازم است که فرهنگ همسایگی و آپارتمان‌نشینی را یاد بگیرید. قوانین و هنجارها را رعایت کرده و به آن‌ها احترام بگذارید. تا جایی که ممکن است از بروز تنش و درگیری جلوگیری کنید.
  • خودتان را جای همسایه‌ها بگذارید. آن‌گونه رفتار کنید که دوست دارید دیگران با شما رفتارکنند.
  • سعی کنید تعامل کنید، برنامه خواب و زندگی همه انسان‌ها با هم متفاوت است.
  • هرگز مقابله به مثل نکنید. همه چیز بدتر می‌شود.
  • مهمان‌ها و بچه‌های خود را کنترل کنید.

در مقابل همسایه مزاحم پیشگیری بهتر از درمان است

پیشنهاد مطالعه: مطلب زنان از سوسک می‌ترسند، مردها بیشتر! را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. مجید

    ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۲۹ ب٫ظ

    اکثرا علاقه ای به آپارتمان نشینی ندارند ولی متاسفانه به دلیل اینکه حاکمیت اجازه ساخت و ساز به زمینهای بایر اطراف شهرهای بزرگ نمیده در نتیجه زمین کم و قیمتها نجومی شده و مردم مجبور به آپارتمان نشینی میشوند و این آپارتمانها تمام غیر اصولی و به هم چسبیده هستند و در آینده با مشکلات بسیار بزرگتری مردم روبرو میشوند چون نمیتوانند این آپارتمانهای کلنگی را خراب کنند چون خراب شدن یکی باعث میشه مثل دومینو همه خراب شوند اگر هم خدایی نکرده زلزله شود هیچ کس نمیتونه مردم را نجات بده

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۱۱ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۵۲ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…