ماسوله، بهشت مه‌آلود گیلان

۶
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهر توریستی ماسوله، فرصت‌های خوبی را برای خلق لحظات خوش و به یاد ماندنی در اختیار شما قرار می‌دهد. شما در این سفر می‌توانید تفریحات زیادی را انجام دهید.
شهر تاریخی ماسوله

به ماسوله گیلان‌‌ می‌رویم؛ مقصدی جذاب با بافتی پلکانی که شما را برای لحظاتی از همهمه‌‌های شهرنشینی و دغدغه‌‌ها دور‌‌ می‌کند. روستایی که این روزها عنوان شهر را یدک‌‌ می‌کشد اما هنوز هم حال و هوای سنتی روستا در آن جاری است. به شما در مورد جاهای دیدنی ماسوله‌‌ می‌گوییم، به بازار ماسوله‌‌ می‌رویم و جاهای دیدنی و مراسم خاص ماسوله را به شما معرفی‌‌ می‌کنیم. همراه مجله دلتا باشید و با شهر تاریخی ماسوله آشنا شوید.

آشنایی با شهر تاریخی ماسوله

۶۰ کیلومتر آن طرف‌تر از مرکز استان گیلان، رشت، شهری با وسعت ۱۰۰ هکتار قرار دارد که با نام ماسوله شناخته‌‌ می‌شود. بر اساس منابع مختلف، قدمت آن به حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش‌‌ می‌رسد. این شهر جایی است که شما‌‌ می‌توانید تلفیق تاریخ، طبیعت و فرهنگ را به خوبی در آن ببینید و در هر گوشه‌ای از آن شاهد جاذبه‌ای تازه و ناب باشید.

شهر ماسوله

بافت پلکانی ماسوله

یکی از ویژگی‌‌های شاخص ماسوله بافت جالب توجه آن است. این شهر در دامنه‌ کوهپایه به صورت پلکانی، شکل گرفته و پایین‌ترین و بالاترین نقطه آن حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع دارند. در این شهر خانه‌‌ها بر روی یکدیگر قرار دارند و پشت بام خانه پایینی، نقش حیاط خانه بالایی و یا معبر کوچه بالایی را بازی‌‌ می‌کند.

بافت تاریخی ماسوله

گلدان‌‌های شمعدانی

آنچه که ماسوله را از سایر نمونه‌‌های معماری پلکانی متمایز‌‌ می‌کند، شمعدانی‌‌های رنگارنگی هستند که در کنار پنجره‌‌ها خودنمایی‌‌ می‌کنند. ساکنان هر خانه بسته به سلیقه خود نمای خانه‌شان را با گلدان‌‌های شمعدانی‌‌ می‌آرایند.

شمعدونی

بازار ماسوله

در ماسوله شکلی متفاوت از بازار پیش روی شما قرار خواهد گرفت. به واسطه بافت پلکانی ماسوله، این بازار در چهار سطح مستقل از هم قرار گرفته و هر طبقه آن دارای ویژگی‌‌های خاصی است. مغازه‌‌های سطح پایینی این بازار یک طبقه دارند و مغازه‌‌هایی که در سطوح بالاتر قرار گرفته‌اند، همگی دو طبقه هستند.

بازار ماسوله

آبشار ماسوله

یکی از دیدنی‌‌های زیبای ماسوله آبشارهای آن هستند که در گوشه و کنار این منطقه قرار دارند و چهره‌ای خاص به طبیعت بخشیده‌اند. یکی از آبشارهای این منطقه، آبشار ماسوله رودخان است که در امتداد رودخانه پرآب ماسوله رودخان و در محل ورودی غربی ماسوله قرار دارد.

آبشار ماسوله

ییلاق کوربار ماسوله

ییلاق کوربار ماسوله از ییلاقات زیبا و تماشایی کشورمان است که در آغوش کوه‌‌های جنگلی و سرسبز استان گیلان قرار گرفته است. مناظر خیال‌انگیز‌‌ می‌تواند فضایی متفاوت را برای گردشگران به وجود آورد.

مراسم خاص مردم ماسوله

آیین عروس گوله

عروس‌گوله، نام مراسمی سنتی است که برای استقبال از نوروز اجرا‌‌ می‌شود و در طی آن یک گروه نمایشی به راه‌‌ می‌افتد و خبر آمدن فصل بهار را‌‌ می‌دهد. اگر دوست دارید جاهای دیدنی ایران را بشناسید، مطلب تعطیلات تیر ماه کجا برویم؟ را بخوانید.

عروس گوله

آیین علم‌بندان در محرم

با فرا رسیدن غروب ششم ماه محرم، مردم ماسوله خود را برای اجرای مراسم تاریخی – مذهبی علم‌بندی آماده‌‌ می‌کنند تا این آیین را که قدمتی حدود هشت قرن دارد، به بهترین شکل ممکن، برپا دارند.

دسته‌‌ها به نوبت و یکی پس از دیگری وارد صحن امامزاده عون بن علی‌‌ می‌شوند و علم‌‌های مساجد از قدیمی‌ترین علمدار و بزرگ شهر تحویل می‌گیرند. آنچه که باعث تمایز علم‌‌های ماسوله‌‌ می‌شود، شکل عمودی میل علم است.

شهر تاریخی ماسوله

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن جاذبه‌های گردشگری ایران روستایی با مردمان اروپایی در قلب ایران! را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۰:۲۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۴۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۱۸ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۷ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…