با همسر شکاک چگونه رفتار کنیم؟

۴
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک همسر شکاک و بدبین، می‌تواند لحظات بسیار سختی را در زندگی زناشویی به‌وجود آورد.
ویژگی های همسر شکاک و بدبین

بدبینی یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که علل و عوامل مختلفی در ایجاد آن تاثیرگذار هستند. شناسایی این عوامل به شما کمک می‌کند تا بتوانید رفتارهای مناسب‌تری را در پیش گرفته و به سازگاری بالاتری در زندگی مشترک دست پیدا کنید. در این مطلب از مجله دلتا به بیان ویژگی های همسر شکاک و بدبین می‌پردازیم.

ویژگی های همسر شکاک و بدبین

از جمله مهم‌ترین علل بدبینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن تجربیات ناخوشایند در سبک ارتباطی با والدین

پرورش یافتن در محیط خانوادگی که افراد در آن دائما با بدرفتاری مواجه می‌شوند و نیازهای آن‌ها بخصوص در دوران کودکی ناکام می‌ماند، باعث می‌شود که  افراد نگاه بدبینانه‌ای را نسبت به دنیا شکل دهند.

ویژگی های همسر شکاک

داشتن تجربیات ناخوشایند در ارتباط عاطفی از ویژگی های همسر شکاک و بدبین

بدبینی همیشه صفتی نیست که از گذشته همراه فرد وجود داشته باشد بلکه می‌تواند در جریان رابطه عاطفی و مشاهده رفتارهای شک برانگیز از جانب همسر نیز ایجاد شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اخبار منفی

بدبینی می‌تواند بازتابی از محیط پیرامون و قرار گرفتن در معرض اخبار منفی نظیر افزایش آمار ‌خیانت یا مشاهده آشنایانی که با این مسائل مواجه شدند، باشد.

ابتلا به اختلال شخصیت پارانویید از ویژگی های همسر شکاک و بدبین

گاهی اوقات بدبینی تبدیل به یک صفت شخصیتی غالب در زندگی فرد می‌شود به‌طوری که الگوی کل روابط بین فردی را تشکیل می‌دهد. در این شرایط همسرتان نه تنها به شما بدبین است بلکه در کلیه روابط خود با سایر افراد نیز به سختی اعتماد کرده و نمی‌تواند ارتباط چندان عمیقی با دیگران برقرار کند. در ادامه راهکارهایی ارائه می‌دهیم تا بدانید که چگونه با همسر شکاک خود رفتار کنید. برای اینکه ارتباط بهتری با دیگران داشته باشید به مطلب ۶ نوع رابطه سرطانی که باید از آن‌ها فرار کنیم سر بزنید.

ویژگی های همسر شکاک

شناسایی اولین جرقه‌های بدبینی

برای حل مشکل بدبینی همسر، شناسایی عوامل ایجاد کننده بدبینی او اهمیت دارد. اولین بار چه زمانی، بعد از چه موقعیتی و چطور حس کردید که به شما بدبین شده است. واکنش شما چگونه بوده و چه تاثیری روی رابطه شما گذاشته است. تحلیل این شرایط کمک می‌کند که تا حدی کنترل شرایط را به‌دست آورده و اختلافات خانوادگی را برطرف سازید.

خط قرمزهای همسر شکاک و بدبین خود را رعایت کنید

زمانی که ازدواج کردید در مورد یک سری موضوعات و حد و مرزها با هم به توافق رسیدید. خط قرمزها را دور نزنید. سعی کنید اعتماد او را جلب کرده و موقعیتی را ایجاد نکنید که شک او بیشتر شود. با لجبازی کردن هیچ چیز درست نخواهد شد.

گفت‌وگوی سازنده

در زمانی مناسب، با همسرتان در مورد بدبینی‌هایش صحبت کنید. انگشت اتهام را به سوی او نگیرید و برایش توضیح دهید احتمالا سوء تفاهم‌هایی ایجاد شده که خودتان هم از آن خبر ندارید. سعی کنید این اطمینان را بدهید که از زندگی در کنار او لذت می‌برید.

گفت‌وگوی سازنده

خلف وعده نکنید

زمانی که به وعده‌هایتان عمل نمی‌کنید، همسرتان گمان می‌کند که به‌اندازه کافی برایش ارزش قائل نیستید یا شاید با فرد دیگری ارتباط دارید که او را فراموش کرده‌اید. به او نشان دهید که فردی قابل اتکا و صادق هستید. اگر به هر دلیل در عمل به وعده، موفق نشدید از او دلجویی کنید تا بداند به خاطر کم اهمیت شمردن او نبوده است.

همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید

زمانی که همسرتان را با دیگری مقایسه می‌کنید، این پیام را به او می‌دهید که تو به اندازه کافی خوب نیستی و من از بودن در کنار تو راضی نیستم. در واقع اعتماد به نفس او را از بین می‌برید پس دچار ترس شده و به تدریج این فکر در او ایجاد می‌شود که دنبال فرصتی هستید تا رهایش کنید.

عشق خود را ابراز کنید

ابراز عشق و گفتن جمله دوستت دارم در رابطه اهمیت زیادی دارد و یک اطمینان خاطر به همسرتان می‌دهد. برخی فکر می‌کنند که گفتن آن ضرورتی ندارد و ما در عمل به او نشان می‌دهیم ولی تاثیر کلمات خیلی بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید.

عشق خود را ابراز کنید

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه روز‌های سخت زندگی را بگذرانیم؟ را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۲۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۴۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۳۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…