خواص شگفت‌انگیز خوردن آب دوغ خیار در تابستان را بخوانید

۱۳
10
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آب دوغ خیار غذای پرطرفدار و خوشمزه ایرانی‌ها در فصل تابستان است که در ادامه با ارزش غذایی آن آشنا می‌شوید.
خواص آب دوغ خیار

آب دوغ یکی از غذاهای سنتی ایران است که در تابستان طرفداران خاص خود را دارد و گلوی آدم را تازه می‌کند. همچنین برطرف‌کننده عطش است. بیشتر آن را به‌عنوان ناهار یا عصرانه استفاده می‌کنند. مواد اصلی آن ماست، آب و خیار است و بنا به سلیقه سبزی، کشمش، خامه، گل محمدی، نعناع خشک و غیره هم به آن اضافه می‌کنند. اگر تزیین آن زیبا باشد حتی برای پذیرایی از مهمان نیز مناسب است. در این مطلب از مجله دلتا به بررسی خواص آب دوغ خیار می‌پردازیم.

اگر در تهیه آب دوغ خیار از تمام گروه‌های مواد غذایی استفاده شود، می‌توان به‌یقین رسید که این غذا سالم‌ترین و مناسب‌ترین غذای فصل گرما به‌شمار می‌آید.

Abdough khiar خواص شگفت‌انگیز خوردن آب دوغ خیار در تابستان را بخوانید

فواید آب دوغ خیار

مصرف مقادیر زیاد سبزیجات در این غذا می‌تواند فیبر، ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند. نعناع و ریحان موجود در آن ضد نفخ و ضد سوزش معده بوده و عوارض گوارشی ندارد. تربچه موجود در آن سرشار از ویتامینC و ید است و به دلیل وجود گوگرد خاصیت ضدعفونی کننده دارد.

ترخون آن نیز اشتهاآور، معطر، سریع الهضم بوده و برای اعصاب بسیار مفید است. همان‌طور که می‌دانید، ماست موجود در این غذا نیز تامین کننده کلسیم و پروتئین بدن و عاملی جهت رفع بی‌خوابی‌های شبانه به‌شمار می‌رود، لذا برای آنکه وعده غذایی شما کم‌کالری و کم‌چرب گردد، لزوما از ماست کم‌چرب استفاده کنید.

کشمش نیز در این غذا برای مزه‌دار کردن انتخاب مناسبی بوده و داروی رشد کودکان و نیرو دهنده سالخوردگان است. این میوه مغذی پرانرژی و کم چرب و کم‌سدیم است، ولی با وجود آنکه قند و کالری بالایی دارد، به دلیل غنی بودن از پتاسیم، مصرف آن را به بیماران مبتلابه فشارخون توصیه می‌کنیم.

در کل مخلفات گوناگونی که در این غذا به‌کاررفته، آن را به غذایی کامل تبدیل کرده و از همه مهم‌تر آن که در مقایسه با غذاهای دیگر نیاز به طبخ نداشته و عوارض ناشی از حرارت پخت را به همراه ندارد.

2572c1f27655023ba198a466345ef6f1 خواص شگفت‌انگیز خوردن آب دوغ خیار در تابستان را بخوانید

خواص ۳ جز اصلی آب دوغ خیار

خواص ماست

ماست یک محصول لبنی کم‌کالری محسوب می‌شود. ۱۰۰ گرم ماست شیرین، فقط ۶۱ کالری دارد. ماست تازه پروتئین، ویتامین D، ویتامین C، فولات، فسفر و کلسیم بیشتری نسبت به شیر دارد. ماست حاوی باکتری‌های مفید برای سلامتی است که هضم لاکتوز را تسهیل می‌کند. از آنجا که بیشتر لاکتوز‌ها به اسید لاکتیک تبدیل شده‌اند، ماست راحت‌تر از شیر هضم می‌شود.

۱ 2 خواص شگفت‌انگیز خوردن آب دوغ خیار در تابستان را بخوانید

خواص خیار

خیار کم‌کالری است اما ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم فراوانی دارد. پروتئین، فیبر، ویتامین C، ویتامین K، منیزیم و پتاسیم از جمله مواد مغذی موجود در خیار به شمار می‌رود. آنتی‌اکسیدان موجود در خیار از ورود رادیکال‌های آزاد به داخل بدن جلوگیری کرده و مانع از بروز انواع بیماری‌ها می‌شود. از آنجا که خیار از حدود ۹۶٪ آب تشکیل‌شده است، برای حفظ رطوبت ازدست‌رفته بدن بسیار موثر است و می‌تواند به رفع نیاز روزانه بدن به مایعات کمک کنند.

خواص گردو

گردو منبع عالی منگنز است و ۴۸٪ از نیاز روزانه شما به این ماده معدنی را تامین می‌کند. گردو همچنین منبع بسیار خوبی از مس، منیزیم و فسفر است. از دیگر مواد مغذی آن می‌توان به آهن، کلسیم، روی، پتاسیم و سلنیوم اشاره کرد. ویتامین‌های موجود در گردو شامل ویتامین B۶، فولات (ویتامین B‌۹) و تیامین (ویتامین B‌۱) است.

خواص آب دوغ خیار چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب با این دمنوش، سیستم‌ایمنی خود را تقویت کنید! را بخوانید.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۱۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۵۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱ در ۴:۵۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۲۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۹ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۵۴ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۳ ق٫ظ

    ماست کیلویی ۶۵هزارتومان مغز گردو ۳۵۰هزارتومان برای خیلیا سخته تهیه همین آب دوغ خیار سنتی

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۰:۴۱ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۵ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۷ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۵ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۴۹ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۵ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۵۶ ق٫ظ

    به خدا اونقدر گرانی. هس که. آب. دوغ خیارنمیشه خورد. اگه یارانه. مسدودی. را بدن. شاید بخوریم

    پاسخ

  12. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۵۲ ب٫ظ

    عالی بود فقط خواهشا پایه علمی داشته باشه

    پاسخ

  13. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۱ در ۴:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…