آیا زنان می‌توانند شفاهی مهریه خود را ببخشند؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همان‌طور که می‌دانید یکی از دغدغه‌های زوجین مهریه است. یکی از سوالاتی که بسیار از ما پرسیده می‌شود آن است که آیا زن می‌تواند به‌صورت شفاهی مهریه خود را ببخشد؟ یا حتما باید به مراجع قانونی مراجعه کند.
بخشیدن شفاهی مهریه توسط زن

زن می‌تواند در مورد مهریه خود آن‌طور که صلاح می‌داند تصمیم‌گیری کند. البته زن برای بخشش مهریه لازم است شرایطی را رعایت کند تا در آینده دچار مشکل نشود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع بخشیدن شفاهی مهریه توسط زن می‌پردازیم.

شرایط بخشیدن مهریه

  • اولین و مهم‌ترین شرط این است که خطبه عقد خوانده شده باشد. پس از عقد، زن صاحب مهریه خود خواهد شد. بعد از عقد هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه خود را ببخشد اما چنانچه مهریه خود را برای جلب توجه خانواده شوهر بخشیده باشد، این بخشش باطل است. بخشیدن مهریه قبل از عقد، بخشش چیزی است که زن صاحب آن نشده و باید این امر حتما پس از عقد صورت بگیرد.
  • بخشیدن مهریه نیاز به مراجعه به دادگاه ندارد و می‌تواند در برگ‌های معمولی با امضا و اثر انگشت زن صورت گیرد.
  • بخشش مهریه در دفتر اسناد رسمی در آینده باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مرد یا وراث نخواهد شد. یکی از روش‌های مرسوم بخشیدن مهریه به‌صورت دست نوشته است. در این روش خانم با دستخط خودش می‌نویسد، امضا می‌کند و تاریخ را درج می‌کند که همه مهریه خود یا بخشی از آن را بخشیده و دیگر ادعایی نسبت به مهریه خود ندارد. باید بدانید که از نظر قانونی این روش به هیچ وجه اعتباری ندارد و آقا با استناد به این موضوع نمی‌تواند ادعا کند که مهریه خانم بخشیده شده و دیگر نیاز به پرداخت آن نیست.

بخشیدن شفاهی مهریه

بخشیدن شفاهی مهریه توسط زن

در این روش خانم به‌صورت شفاهی نزد تعدادی شاهد یا همسر خود اعلام می‌کند که مهریه خود را بخشیده و دیگر ادعایی نسبت به آن ندارد. هر چند که شاهد وجود دارد و شهادت می‌دهد که خانم با خواست خود این کار را انجام داده ولی همچنان این روش هیچ اعتباری نزد قانون ندارد. خانم و آقا نمی‌توانند ادعا کنند که مهریه بخشیده شده است.

بخشیدن مهریه در دفتر ثبت اسناد رسمی

با توجه به مواردی که عنوان کردیم شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که بخشش مهریه به چه روش اعتبار دارد؟ باید بدانید تنها روش قانونی که برای بخشش مهریه وجود دارد مراجعه خانم به دفتر ثبت اسناد رسمی است. برای این کار باید خانم به همراه مدارک هویتی و سند ازدواج و پدر خود به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کند. بسته به شرایطی که دارد یک سند برای بخشش مهریه تنظیم و امضا کند. این بخشش مهریه می‌تواند در ازای گرفتن یک ملک یا مال، در ازای گرفتن حق طلاق و غیره باشد.

بخشیدن مهریه توسط زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب این نکات مهم در مورد ازدواج موقت را همه باید بدانند را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۴:۱۳ ق٫ظ

    متوسط است

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۴۲ ق٫ظ

      ممنون که با نظر خود ما رو همراهی می‌کنید.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۰:۱۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۰۲ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۵ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۱۱ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …