رپورتاژآگهی

نحوه سیم کشی آیفون تصویری (+نقشه سیم کشی)

۳
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیفون تصویری مزایایی نسبت به آیفون‌های صوتی دارد که باعث شده امروزه دیگر استفاده از آن به عنوان یکی از الزامات خانه‌های جدید تلقی شود. به طوری که داشتن آیفون تصویری امری کاملا رایج بوده و در اکثر خانه‌ها از این وسیله برای باز کردن درب ورودی استفاده می‌شود.
چگونگی سیم کشی انواع آیفون تصویری

در چنین شرایطی که استفاده از آیفون تصویری تا این حد رونق دارد، بد نیست که در مورد نحوه سیم کشی آیفون تصویری اطلاعات بیشتری داشته باشیم. به خصوص آنکه سیم کشی این وسیله از جمله مهم‌ترین کارها در فرایند نصب دستگاه است و اگر به‌صورت اصولی انجام نشود، آیفون خیلی زود خراب شده یا آنکه عملکرد مناسبی نخواهد داشت. به طور مثال ممکن است درب را به خوبی باز نکند یا اینکه صدای ورودی و خروجی به درستی منتقل نشود. در همین راستا در این مطلب از مجله دلتا شما را با چگونگی سیم کشی انواع آیفون تصویری آشنا کرده و اطلاعاتی مفید در این رابطه ارائه می‌دهیم.

 انواع سیم کشی آیفون تصویری

سیم کشی آیفون‌های تصویری همیشه به یک شکل صورت نگرفته و روش‌های مختلفی برای اجرای آن وجود دارد. برخی از اصلی‌ترین روش‌ها برای سیم کشی آیفون تصویری به شرح زیر هستند:

  • سیم کشی خط به خط (لاین به لاین)

این روش احتمالا محبوب‌ترین راه برای سیم کشی ساختمان است. برای انجام سیم کشی خط به خط، از یک رشته کابل ۴ زوج که شامل ۴ رشته مشترک و ۴ رشته سیم زنگ است، استفاده می‌شود. سیم کشی خط به خط مخصوصا در ساختمان‌هایی با تعداد واحد بالا که واحدها در کنار هم قرار گرفته‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • سیم کشی مجزا برای هر واحد

همانطور که از اسم آن پیداست، در سیم کشی مجزا برای هر واحد از یک کابل جداگانه استفاده می‌شود. یک کابل ۲ زوج یا ۴ زوج از هر واحد نیز به جعبه تقسیم می‌رود و توسط یک کابل ۱۰ زوج به پنل منتقل می‌شود. این روش سیم کشی بهترین روش برای نصب آیفون تصویری در ساختمان‌هایی با تعداد واحد پایین است اما هزینه زیادی نیز دارد.

  • سیم کشی موازی

در روش مذکور یک کابل را که شامل چندین رشته موازی است از واحدها رد کرده و به جعبه تقسیم و در نهایت به پنل متصل می‌کنند. این روش را مناسب‌ترین سیم‌کشی برای آپارتمان‌ها دانسته، چراکه کم مصرف و به‌صرفه است. در روش موازی حدود ۸۰ درصد در برق و سیم صرفه‌جویی می‌شود.

آشنایی با چگونگی سیم کشی انواع آیفون تصویری

کار سیم کشی آیفون تصویری کاملا تخصصی است و نقشه سیم کشی آیفون تصویری نیز بسته به برند و مدل آن متفاوت است. به همین جهت در کلیه مراحل نصب دستگاه حتما باید از یک متخصص تعمیر آیفون درب منزل کمک بگیرید. ما در اینجا به عنوان نمونه سیم کشی چند برند معروف را توضیح داده‌ایم:

  • روش سیم کشی آیفون تصویری کوماکس

سیم کشی آیفون‌های برند کوماکس به دو روش لوپ و جداگانه صورت می گیرد. در روش لوپ همه انشعاب‌های ساختمان به واسطه چهار سیم انجام می‌شود، در روش جداگانه، این سیم‌ها از هم مجزا می‌شوند. آیفون‌های کوماکس چهار سیم رنگی دارند که عبارتند از:

  • سیم آبی و زرد: سیم آبی منفی است و سیم زرد مثبت و جریان برق را به مدار سیستم آیفون تصویری منتقل می‌کنند.
  • سیم قرمز: کار انتقال صدا را بر عهده دارد.
  • سیم سفید: کار انتقال تصویر را بر عهده دارد.

چگونگی سیم کشی انواع آیفون

  • نقشه سیم کشی آیفون تصویری سیماران

در آیفون‌های تصویری سیماران نیز چهار سیم به رنگ‌های آبی، زرد، قرمز و سفید وجود دارند که کارکردشان مشابه با سیم‌های آیفون کوماکس است.

همچنین در این آیفون‌های سیماران نیز یک قطعه ترانس ۱۲ یا ۲۴ آمپر برای انتقال برق در قسمت درب ساختمان به کار می‌رود. در این آیفون‌ها برای اتصال سیم‌‌ها به دستگاه، خروجی مثبت و منفی ترانس (همان DC جهت جریان برق به دستگاه جلوی درب) و خروجی AC (برای کارکرد قفل برقی) را به کار می‌برند.

چند نکته در رابطه با نقشه سیم کشی آیفون تصویری و نحوه نصب آن

  • ترجیحا آیفون تصویری را در جایی که نور خورشید مستقیما می‌تابد نصب نکنید. همچنین بهتر است که پنل دستگاه را از باران و برف در امان نگه دارید.
  • مانیتور آیفون تصویری را در داخل ساختمان در فضایی قرار دهید که با منابع حرارتی مثل شوفاژ فاصله قابل توجهی داشته باشد.
  • حتما توجه کنید که نحوه سیم کشی آیفون تصویری از سیم کشی برق ساختمان باید جدا باشد، زیرا که اگر با هم در یک جا قرار بگیرند، نویز ایجاد شده و صدا و تصویر مختل می‌شود. به همین خاطر از کابل های فویلدار و شیلدار در نصب آیفون تصویری استفاده کنید.
  • مواردی مثل تعداد واحدهای ساختمان و نوع آیفون تصویری و همچنین تجهیزاتی مثل پنل بیرونی، پنل داخلی، منبع تغذیه و درب بازکن تاثیر زیادی بر هزینه تعمیر آیفون تصویری و قیمت نصب آن دارند.

 انواع آیفون

برای سیم کشی آیفون تصویری باید از برقکار کمک بگیریم؟

نحوه سیم کشی آیفون تصویری از آن جمله مواردی است که اگر در زمان نصب به آن دقت کافی داشته باشید، آیفون منزلتان طول عمر بیشتری داشته و کمتر خراب می‌شود. درغیراین‌صورت از همان ابتدا عملکردش مختل بوده و هیچ گاه نمی‌توانید بهره‌وری خوبی از آن داشته باشید. توصیه می‌کنیم که در انجام این کار حتما از یک برقکار باتجربه و ماهر کمک بگیرید.

۳ دیدگاه

  1. محمد

    ۴ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۴۱ ب٫ظ

    نمی دونم همسایه ما چه اصراری داره که خوش سیم کشی آیفون تصویری ساختمون رو دستکاری کنه الان یه جوری شده که اگر دو بار زنگ یک واحد رو بزنی دفعه دوم همه واحدها زنگ میخوره همزمان ۱۰ نفر آیفون رو برمیدارن میگن کیه:) کاش میشد به بعضی ها فهموند برای هر کاری باید از متخصص کمک گرفت ولی متاسفانه همیشه یه سری ادم هستن که فکر کنن همه فن حریفن و از هرچیزی سر در میارن.

    پاسخ

  2. mohsen

    ۴ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۱۰ ب٫ظ

    سلام
    قطعا برای سیم کشی آیفون باید برید سراغ برقکار وگرنه کار افتضاح میشه و اصلا نمیفهمید چی صدا میاد از پشت ایفون حتما خسیس بازی درنیارید

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۵۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…