قاتل خاموش گلدان‌های شما

5
10
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیشتر ما احتمال حملات آفات را مخصوص گل و گیاهانی که در فضای باز هستند می‌دانیم.
روش‌ های آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی

متاسفانه گیاهان آپارتمانی از وجود آفات حتی در محیط امن خانه نیز ایمن نیستند. هر از گاهی علی‌رغم رسیدگی یک باغبان ماهر، باز هم آفات به گل و گلدان‌های تزئینی داخل منزل پاتک می‌زنند و گیاهان را در جلوی چشم صاحب خانه مبتلا می‌کنند. در این مطلب از دلتامگ به بیان روش‌ های آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی می‌پردازیم.

روش‌ های آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی

جای نگرانی نیست، با انجام راهکارهای درست می‌توان در کمال آرامش از شر آفات گیاهان راحت شد. البته این نکته را فراموش نکنید که تمامی راهکارها زمانی جواب می‌دهند که به موقع اقدام کرده باشید.

آفت گیاهان آپارتمانی

شته‌ها زیاد جلوی چشم نیستند و به‌صورت پنهانی کار خود را در زیر برگ‌ها شروع می‌کنند. آن‌ها بیشتر به رنگ سبز هستند ولی در برخی موارد در اندازه‌های کوچک به رنگ سیاه و خاکستری نیز یافت می‌شوند. چیزی که در مورد شته‌ها ناراحت کننده است، سرعت تکثیر بالای آن‌ها است.

قاتل خاموش گلدان‌های شما

روش‌ های آشنایی با آفت شته در گیاهان آپارتمانی

یکی از علائم خوب در شناسایی شته‌ها، تمایل آن‌ها به فعالیت گروهی است. همین امر موجب می‌شود تا تشخیص آن‌ها به سادگی انجام شود. معمولا بر روی گیاه و خاک گلدان رسوبات چسبناکی (عسلک) به‌جای می‌گذارند. همین‌طور بقایایی از پوسته‌‌ خاکستری یا سفید بر روی گیاه، از نشانه‌های وجود شته است.

روش درمان آفت گیاهان آپارتمانی شته

کنترل ازدیاد و نابودی شته‌ها کار چندان سختی نیست. در بیشتر موارد با مخلوط  آب گرم و صابون می‌توان از شر آن‌ها راحت شد. اگرچه این روش نیز از نظر تئوریک یک درمان شیمیایی است اما در مقایسه با سموم و آفت کش‌های دیگر، ملایم‌تر است.

روش ارگانیک درمان آفت شته

  • شما می‌توانید با حوصله و دقت تک تک آن‌ها را با دستتان از روی گیاه جدا کنید. اما اگر تعداد آن‌ها زیاد است یا وقت انجام این کار را ندارید مراحل بعدی را امتحان کنید.
  • محلول آب گرم و مقدار کمی صابون مایع یا مایع ظرفشویی را بر روی گیاه اسپری کنید. مقدار صابون باید به حدی باشد که با تکان دادن ظرف، محلول کف کند.
  • شته‌ها را هدف قرار دهید و تمامی قسمت‌های گیاه را که شته‌ها فرا گرفته‌اند، با دقت تمام اسپری کنید. شاید مجبور باشید تمامی گیاه را با آب و صابون اسپری کنید، چاره‌ای نیست این شته‌ها در حال مکیدن شیره‌ جان گیاه هستند.

قاتل خاموش گلدان‌های شماآفت گیاهان آپارتمانی: هزارپا

در کل وجود هزارپاها در خاک باغ و باغچه، اثرات مفیدی دارند. دیدن آن‌ها در گلدان تزئینی خانه بسیار ناخوشایند و نگران کننده است. بیشتر اوقات منظره وجود این نوع کرم‌ها در خاک گلدان بیش از آنکه برای گیاه مضر باشد، صاحب گیاه را شوکه و وحشت‌زده می‌کند.

روش‌‌های آشنایی با آفت هزارپا در گیاهان آپارتمانی

به ندرت پیش می‌آید که این کرم‌های هزارپا به گیاهان آسیب بزنند و از ظاهر گیاه متوجه‌ حضورشان شویم. احتمالا آن‌ها را فقط در حین خزیدن بر روی خاک دیده‌اید. معمولا در هنگام آبیاری سر و کله‌شان پیدا می‌شود و در سطح خاک مقابل چشمانتان رژه می‌روند.

مطلب پیشنهادی:  ۷ رنگ اتاق خواب که به شما آرامش می‌دهد

روش ارگانیک درمان آفت هزارپا

  • معمولا وجود چندین کرم درون خاک گلدان اتفاق نادری است. اکثر اوقات یک جفت کرم هزارپا در خاک گلدان پیدا خواهید کرد که می‌توانید به آرامی آن‌ها را از خاک برداشته و درون خاک باغچه در خارج از منزل قرار دهید، تا به فعالیت خود ادامه دهند.
  • اما اگر این کرم‌ها تولید مثل کرده و تعداد بیشتری از آن‌ها در خاک گلدان یافتید، باید روش‌تان را تغییر دهید. در این حالت بایدخاک گلدان را با پاکسازی خاک اطراف ریشه، کاملا عوض کنید.

روش ارگانیک درمان آفت هزارپا

روش‌ های آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی

بازرسی بصری: به طور مرتب گیاهان آپارتمانی خود را، چه روی برگ‌ها و چه روی ساقه، برای هر گونه علائم آفت بررسی کنید. به دنبال حشرات، تخم‌ها، لاروها یا تار و پود باشید. به هرگونه تغییر در ظاهر گیاهان مانند پژمرده شدن، زرد شدن برگها یا رشد ناقص توجه کنید.

از ذره‌بین استفاده کنید: برخی از آفات ممکن است کوچک باشند و با چشم غیر مسلح به سختی قابل مشاهده باشند. استفاده از ذره بین‌ می‌تواند به شما کمک کند تا نگاه دقیق‌تری به حشرات ریز مانند شته‌ها، کنه‌های عنکبوتی و غیره داشته باشید.

تست تکان دادن: یک کاغذ سفید را زیر گیاه نگه دارید و به آرامی برگ‌ها و ساقه‌ها را تکان دهید. آفات پنهان شده روی گیاه روی کاغذ‌ می‌افتند و تشخیص آنها را آسان‌تر‌ می‌کند.

تله‌های چسبنده: تله‌های چسبنده را در نزدیکی گیاهان آپارتمانی خود قرار دهید تا حشرات پرنده مانند پشه قارچی، مگس سفید و مگس میوه را بگیرید. حشرات به دام افتاده‌ می‌توانند نشانه‌ای از جمعیت آفت به شما ارائه دهند.

منابع آنلاین: وب‌سایت‌ها و انجمن‌های زیادی برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی و شناسایی آفات اختصاص داده شده است. تصاویر واضحی از آفات را روی این صفحات قرار دهید تا از باغبانان با تجربه یا حشره‌شناسان کمک بگیرید.

کتاب‌ها و راهنماها: روی یک کتاب باغبانی خوب یا راهنمای شناسایی آفات سرمایه‌گذاری کنید که حاوی اطلاعاتی در مورد آفات رایج گیاهان آپارتمانی باشد. این منابع‌ می‌توانند بینش ارزشمندی را ارائه دهند.

روش‌ های آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی

قبل از شروع هرگونه اقدامات کنترل آفات، شناسایی صحیح آفات ضروری است. آفات مختلف ممکن است به روش‌های درمانی متفاوتی نیاز داشته باشند و شناسایی نادرست‌ می‌تواند منجر به مدیریت ناکارآمد آفات شود. تشخیص زودهنگام و اقدام سریع‌ می‌تواند به جلوگیری از آسیب شدید آفات به گیاهان آپارتمانی شما کمک کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر مطالب بیشتر از دکوراسیون روشی ساده و ارزان برای تزیین آشپزخانه را بخوانید.

5 دیدگاه

  1. ناشناس

    3 تیر 1401 در 11:20 ق.ظ

  2. ناشناس

    5 تیر 1401 در 8:08 ق.ظ

  3. محسن

    7 تیر 1401 در 10:27 ب.ظ

    عالی و ساده بود.

    پاسخ

    • الهام الهامی

      8 تیر 1401 در 8:49 ق.ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

  4. ناشناس

    14 تیر 1401 در 12:29 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

نکات کلیدی برای دکوراسیون کرم و قهوه‌ای

همان‌طور که می‌دانید، کرم و قهوه‌ای در دیزاین خانه‌های ایرانی، جایگاه ویژه‌ای دارند و خیلی…