بهشتی به نام مخمل کوه

۵
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در سرزمین کوه‌های سر به فلک کشیده،‌ آبشارها و چشمه‌های خروشان کوهی به نام مخمل کوه وجود دارد که منطقه‌ای مورد علاقه برای خرم آبادی‌ها و بسیاری از مردم شهرهای اطراف است.
مخمل کوه

مخمل کوه کجاست؟ مخمل کوه نام کوهی بلند در ارتفاعات شمال شرق خرم آباد است که به تنگ شبیخون نیز شهرت دارد. این کوه و تنگه‌ای که در دامنه آن قرار دارد، از نظر تاریخی اهمیت بسیاری داشته و اتفاقات تاریخی مهمی را به خود دیده‌اند. همچنین این منطقه از دیدگاه طبیعت بکر و آب و هوای مطلوب هم در میان گردشگران به‌خصوص علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی بسیار پرطرفدار است. با مجله دلتا همراه باشید.

نام مخمل کوه از گلسنگ‌های سبزرنگ و زیبایی گرفته شده که سرتاسر این کوه را پوشانده‌اند. این گلسنگ‌ها به خصوص در فصل بارندگی جلوه زیبایی همانند یک پوشش مخملی به این کوه می‌دهند.

مخمل کوه لرستان

دیدنی‌های مخمل کوه

در انتهای شمالی مخمل کوه لرستان پارک جنگلی زیبایی ساخته شده که محل گردش خوبی برای مردم منطقه و شهرهای اطراف به شمار می‌رود. همچنین بسیاری از کوهنوردان و سنگ‌نوردان از طرفداران این کوه زیبا هستند.

به علاوه در این منطقه آبشار زیبایی به نام آبشار شبیخون قرار دارد که محبوبیت آن را دو چندان کرده است. این آبشار از میان صخره‌ها و گلسنگ‌ها مسیر خود را باز کرده و به سمت دامنه‌ها جاری می‌شود. اگر به این منطقه سفر کردید دیدن این آبشار زیبا را از دست ندهید.

مخمل کوه کجاست؟

این کوه باشکوه در نزدیکی شهر خرم آباد قرار دارد. فاصله مخمل کوه تا خرم آباد در حدود ۳۵ کیلومتر بوده و در دره‌ای قرار دارد که دو طرف آن به دو تنگه بسیار مهم از نظر تاریخی می‌رسد. بنابراین می‌توانید در مسیر رسیدن به این منطقه از دیگر جاهای دیدنی لرستان مانند آبشار نوژیان دیدن کنید.

خرم آباد مخمل کوه

بهترین زمان سفر به مخمل کوه

این منطقه یکی از ییلاقات شهر خرم آباد بوده و معمولا آب و هوایی معتدل و بهاری دارد. سفر به دامنه‌ها و دره شبیخون در فصل‌های گرم سال مانند بهار و تابستان بهتر است. چرا که آب و هوای مطلوب آن در این فصول بسیار روح‌نواز است. اگر قصد کوهنوردی داشته باشید، بهتر است در فصول گرم‌تر مانند تابستان و اواخر بهار به این کوه سفر کنید.

دیدنی‌های نزدیک مخمل کوه

هفت حوض

هفت حوض در مسیر خرم آباد به الشتر و نزدیکی مخمل کوه قرار دارد. حوضچه‌های متعدد بزرگ و کوچک از وجود رودخانه‌ای در این منطقه شکل گرفته‌ و زیبایی ویژه‌ای به آن بخشیده‌اند.

هفت حوض مخمل کوه

دره کهمان

یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های اطراف خرم‌آباد منطقه کهمان است. دره زیبای کهمان که در این منطقه قرار دارد، دارای طبیعتی سرسبز و خوش آب و هوا بوده و گردش در آن بسیار روح‌نواز است.

رودخانه کهمان

رودخانه کهمان را می‌توانید در پایین دست دره کهمان پیدا کنید. این رودخانه زیبایی و طراوت بسیاری به دره و مناطق اطرافش داده است. گردش در اطراف رودخانه و استفاده از هوای پاک و خنک آن قطعا به یکی از خاطرات فراموش نشدنی تبدیل خواهد شد.

123 10 بهشتی به نام مخمل کوه

آبشار کاکا رضا

در روستایی در نزدیکی مخمل کوه آبشاری خروشان وجود دارد که به آبشار کاکا رضا معروف است. مردم محلی به آن آبشار گل هو نیز می‌گویند. ارتفاع آبشار کاکا رضا یا گل هو به ۲۰ متر هم می‌رسد.

آبشار کاکا رضا

پل شاپوری کاکا رضا

روی رودخانه کاکا رضا پلی تاریخی وجود دارد که قدمت آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد. این پل در میانه مسیر الشتر به خرم آباد واقع شده است. بخش زیادی از پل تاریخی کاکا رضا تخریب شده و تنها بخش کوچکی از آن قابل رویت است.

پل شاپوری

اقامت در سفر به مخمل کوه

در ابتدا باید گفت در مخمل کوه و مناطق اطرافش هتل یا اقامتگاه مدرنی وجود ندارد. با این حال اگر قصد دارید شب را در این منطقه صبح کنید، باید چادر مسافرتی به همراه داشته باشید. در این صورت حتما وسایل گرمایشی و لباس اضافه نزد خود داشته باشید. به علاوه می‌توانید از خانه‌های اجاره‌ای مخصوص گردشگران در روستا‌های نزدیک به مخمل کوه خرم آباد نیز استفاده کنید. اگر به کوه‌های خاص ایران علاقه دارید مطلب کوه پدری، کوه هزار افسانه را بخوانید.

مخمل کوه

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری داخلی زیباترین جاده‌های ایران را ببینید را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۴۹ ق٫ظ

  2. سارا

    ۵ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

    ممنون از مطالب مفید شما

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۵ تیر ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

      ممنونیم بابت حضور ارزشمند شما 🌹🌹

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۴ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۳۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۱ در ۶:۳۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…