۶ نوع رابطه سرطانی که باید از آن‌ها فرار کنیم

۶
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیشتر افراد در محل‌ کار یا هر جای دیگری تجربه‌ی رابطه‌ای را که بعدا برایشان مشکل‌ساز شده داشته‌اند. اگر شما هم این تجربه را داشته باشید با ما همراه باشید.
روابط سمی و سرطانی با افراد

درست است که ما نمی‌توانیم تاثیر منفی افراد بر خودمان را کنترل کنیم ولی می‌توانیم با کنترل واکنش خودمان نسبت به آن، مسیر رابطه را تغییر دهیم. در این مطلب از مجله دلتا به بیان روابط سمی و سرطانی با افراد می‌پردازیم.

روابط سمی و سرطانی با افراد

یک رابطه وقتی مسموم می‌شود که نیاز‌های یکی از طرفین برآورده نشود یا شخص یا عاملی مانع حفظ یک رابطه‌ سالم و سازنده شود.

روابط تهاجمی-انفعالی

این نوع رابطه در محل‌ کار شکل‌های مختلفی دارد. از مدیری که به شما بی‌محلی می‌کند گرفته تا همکاری که دزدکی ایمیل‌هایتان را برای رئیس می‌فرستد. یکی از شایع‌ترین اثرات تهاجم منفعلانه کاهش چشمگیر تلاش فرد است. نظر‌‌‌ خواستن و شنیدن انتقادات از دیگران برای افراد تهاجمی-انفعالی بسیار دشوار است. این موضوع می‌تواند باعث شود آن‌ها محل کارشان را زودتر ترک کنند یا به اندازه‌ کافی برای کارشان تلاش نکنند.

روابط سمی و سرطانی با افراد

روابطی با کمبود بخشش و اعتماد

اشتباه‌ کردن در محل‌ کار اجتناب‌ناپذیر است. بعضی‌ها آنقدر روی اشتباهات دیگران تمرکز می‌کنند که گویی خودشان هرگز مرتکب اشتباه نمی‌شوند. این افراد کینه‌توز هستند، همواره می‌ترسند دیگران قصد آسیب‌ زدن به آن‌ها را داشته باشند و حتی ممکن است باعث اخراج شما از پروژه‌های مهم شوند. اگر مراقب نباشید این رابطه می‌تواند با از بین بردن فرصت‌های رشد، مانع پیشرفت شغلی شما شود.

روابط یک‌طرفه از روابط سمی و سرطانی با افراد

یک رابطه باید برای دو طرف سودمند باشد و مثل یک داد‌و‌ستد طبیعی عمل کند. در محل کار این قانون هم شامل افرادی است که به شما گزارش می‌دهند (آن‌ها باید برای شما کار انجام دهند و شما باید به آن‌ها آموزش بدهید) و هم افرادی که شما به آن‌ها گزارش می‌دهید (شما باید از آن‌ها یاد بگیرید و با آن‌ها همکاری کنید). وقتی یکی از طرفین فقط بخواهد سود ببرد یا مقدار آنچه می‌دهد نا‌متناسب باشد، این رابطه مسموم می‌شود.

روابط سمی و سرطانی با افراد

روابط ایده‌آل‌گرا

این روابط وقتی شکل می‌‌گیرد که برای کسی ارزش بیش‌از‌‌حد قائل می‌شویم. اگر همکارتان را در مقام یک فرد فرا‌طبیعی ببینید، رابطه‌ شما مسموم می‌شود چون مرز‌های لازم برای یک رابطه‌ کاری سالم از‌ بین‌ رفته‌ است. برای مثال ممکن است همکارتان را آنقدر محق تصور کنید که اشتباهاتی که نیاز به پیگیری دارند را نادیده بگیرید یا چون فکر می‌کنید همکارتان درست می‌گوید کاری بر خلاف ارزش‌های اخلاقی‌تان انجام دهید.

روابط جزائی (تنبیهی)

این نوع روابط، روابطی هستند که یکی از طرفین دیگری را به خاطر رفتاری که با انتظاراتش مطابقت کامل ندارد مجازات می‌کند. ویژگی این نوع افراد این است که بدون تعامل کافی، بدون اظهار نظر و درک، فقط بر‌ اساس غریزه مجازات‌گر هستند. این دیدگاه تحقیرآمیز باعث ایجاد درگیری می‌شود و حس بدی را القا می‌کند. برای رهایی از رابطه‌ تنبیهی باید راه معقول مبارزه با آن را بیابید.

روابط جزائی (تنبیهی)

روابطی که بر پایه‌ دروغ شکل گرفته‌اند از روابط سمی و سرطانی با افراد

بعضی افراد آنقدر درگیر خوب به‌‌نظر‌ رسیدن می‌شوند که درک خود از حقیقت و رویا را از دست می‌دهند. بعد دروغ‌ها آنقدر روی هم جمع می‌شوند تا تبدیل به زیربنای رابطه شوند. کسانی که در پاسخ به شما حقیقت را نمی‌گویند، مستحق اعتماد شما نیستند. چطور می‌توانید به کسی که تمایل دارد به شما دروغ بگوید اعتماد کنید؟ ساختن یک رابطه بر پایه‌ی دروغ مثل ساختن یک خانه بر تلی از ماسه است.

چطور از خودمان در مقابل افرادی که رابطه را مسموم می‌کنند محافظت کنیم

توانایی کنترل احساسات و حفظ آرامش در هنگام فشار‌های روانی (یکی از اجزای مهم هوش هیجانی) ارتباط مستقیم با عملکرد و شادی دارد. یکی از بزرگترین مزایای هوش هیجانی توانایی شناسایی این افراد مسموم و دور‌ نگه‌ داشتن آن‌ها است.

افرادی که رابطه را مسموم می‌کنند

پیشنهاد مطالعه: مطلب مردان عاشق و شیفته چه زنانی می‌شوند؟ را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. مینا

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۳۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۴۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۴۷ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۴۶ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۳۰ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…