زن و شوهر در ازدواج موقت چه تکالیفی دارند؟

۴
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با ایجاد رابطه زوجیت که ممکن است در نتیجه نکاح دائم یا موقت باشد، زن و مرد دارای الزاماتی هستند که در طول عقد و حتی پس از آن باید به آن پایبند باشند. اما این حقوق چیست؟
تکالیف زوجین در ازدواج موقت

بعد از وقوع عقد نکاح به‌طور صحیح و با رعایت شرایط قانونی، از نظر شرعی زن و شوهر به هم حلال و محرم محسوب می‌شوند. از نظر حقوقی نیز رابطه زوجیت بین آن‌ها برقرار است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تکالیف زوجین در ازدواج موقت می‌پردازیم.

  نفقه زن

در ازدواج دائم به محض انعقاد عقد نکاح، نفقه زن بر عهده شوهر است اما در نکاح موقت، مرد الزامی برای پرداخت نفقه به همسرش ندارد. مگر اینکه در عقد موقت، زن شرط کرده باشد که شوهر نفقه مشخصی را به وی بپردازد یا از ابتدا عقد به منظور دریافت نفقه منعقد شده باشد. در نکاح دائم پرداخت نفقه زن، توسط شوهر یک تکلیف قانونی است. مردی که نفقه نپردازد، مجازات کیفری می‌شود اما در نکاح موقت، این تکلیف وجود ندارد.

ثبت نکاح موقت

بر اساس قانون حمایت از خانواده، شوهر باید ازدواج، طلاق، فسخ نکاح و رجوع از طلاق را ثبت کند. در ابتدا الزامی برای ثبت ازدواج موقت وجود ندارد و ازدواج موقت همین که با صیغه صحیح (فارسی یا عربی) با رعایت قید مهلت و مهریه قرائت شود، عقد جاری شده و نیازی به ثبت آن وجود ندارد.

البته این تجویز قانون‌گذار تا جایی است که زوجه در نتیجه ازدواج موقت، باردار نشود. درصورتی‌که در مدت ازدواج موقت، زن از شوهر باردار شود، قانون‌گذار به منظور حفظ و تقویت حقوق مادر و فرزند، زوج را مکلف به ثبت ازدواج موقت کرده است. این موضوع به این علت است که فرزند حاصل از این ازدواج، در آینده بتواند حقوق خود را پیگیری کند. همچنین اگر زن یا شوهر در ضمن عقد، ثبت آن را شرط کنند یا هر دو بر آن توافق کنند، در این صورت، ثبت نکاح موقت بازهم ضروری است.

تکالیف زوجین در ازدواج

مهریه زن

در ازدواج دائم مهریه باید گفته شود اما اگر به هر دلیلی در هنگام عقد، مهریه گفته نشود، عقد صحیح است و اگر تا قبل از نزدیکی، مقداری به عنوان مهریه تعیین شود که مهریه همان است و اگر تا بعد از نزدیکی مهریه تعیین نشود، مهرالمثل به زن تعلق می‌گیرد.

این احکام مربوط به نکاح دائم است اما در نکاح موقت، اگر مهریه ضمن عقد قید نشود، عقد باطل است و بعد از عقد امکان تعیین مهریه یا امثال آن وجود ندارد.
در نکاح موقت، چه مرد با زن نزدیکی بکند و چه نزدیکی نکند، باید تمام مهریه تعیین‌شده را به زن بپردازد. البته اگر مرد پیش از نزدیکی، تمام مدت را به زن بذل کند، در این صورت، باید تنها نیمی از مهریه مشخص‌شده را بپردازد.

 تبعیت زن از شوهر

زن و شوهر باید با یکدیگر حسن معاشرت کنند. لذا زن بدون مانع شرعی نمی‌تواند از ایفای وظایف زناشویی خودداری کند، مگر اینکه در ضمن عقد نکاح  عدم نزدیکی را شرط کرده باشند.

 پایان نکاح موقت

در ازدواج دائم، ازدواج در سه صورت از بین می‌رود: طلاق، فسخ نکاح و فوت طرفین. در ازدواج موقت، فسخ نکاح و طلاق وجود ندارد و به‌جای آن بذل مدت وجود دارد. همان‌طور که در نکاح دائم، اختیار طلاق با مرد است، اختیار بذل مدت در نکاح موقت نیز با مرد است.

ازدواج موقت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در این شرایط می‌توانید مهریه را از پدرشوهرتان بگیرید را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. هموطن

    ۱ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۲ ب٫ظ

    اسمش را از ازدواج به رفع حاجت تبدیل کنند بهتره ازدواج یعنی یکی شدن چه از عاطفی چه از مادی متاسفم برای آنانکه حس غریزی را بر حس عقلانی از دست میدهند

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۲۰ ب٫ظ

    چه خوب وجالب

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۲۱ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …