غار نخجیر، غاری که نفس می‌کشد

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
غار نخجیر نراق، به دوره سوم زمین‌شناسی برمی‌گردد و قدمتی طولانی دارد. در اصل قدمت این غار به بیش از 70 میلیون سال قبل برمی‌گردد.
غار نخجیر نراق

استان مرکزی چه جاذبه‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ با مجله دلتا به استان مرکزی بیایید تا با چشمان خود غاری را ببینید که ترک‌ها و آسیب‌ها در آن معنایی ندارند، این غار زنده است و باید آن را دید. حالا که می‌دانید غار چال نخجیر کجاست، فقط باید چند عکس غار نخجیر نراق را ببینید تا آن را بهتر بشناسید.

غار چال نخجیر از گذشته تاکنون

این غار مرموز و عجیب به خاطر انفجاری که در سال ۱۳۶۷ نزدیکی دهانه آن پیش آمد، توسط کارگران کشف شد. غار نخجیر نراق بین راه دلیجان به نراق و در استان مرکزی قرار دارد. این غار در دامنه کوه تخت و در منطقه‌ای به نام «چال نخجیر» واقع شده است. چال نخجیر به منطقه‌ای گود می‌گویند که شکارچی‌ها برای شکار راحت‌تر، حیوانات را به این چال هدایت می‌کردند.

۱

معرفی غار نخجیر نراق

شکل‌هایی از دیواره‌های آهکی که در غار چال نخجیر به وجود آمده‌اند، باعث شده این غار یکی از زیباترین غارهای جهان باشد. از جمله زیبایی‌های دیدنی غار دلیجان منشور‌ها، اسفنج‌های بلورین و باغ‌های مرجانی، حوضچه‌های مختلف و دالان‌ها هستند که در بخش‌های مختلف غار قرار دارند.

۲

غار چال نخجیر چه ویژگی‌هایی دارد؟

بافت‌ها و قندیل‌های بلورینی که داخل غار هستند به رنگ تیره درآمده‌اند و سقف غار هم پُر از شکستگی‌های پیچ‌داری است که بر زیبایی آن اضافه می‌کند. غار چال نخجیر تا عمق ۱۴ کیلومتر شناسایی شده و حدود ۱ کیلومتر آن هم کف‌سازی شده است. برای اینکه این ۱ کیلومتر را پیاده‌روی کنید، باید حدود ۴۷۰ پله را طی کنید.

در بخش انتهایی و زیردست غار می‌توانید دریاچه‌ای را ببینید که دیوارها و سقف آن تندیس‌های اسرارآمیزی دارند. همین پیکره‌ها و تندیس‌ها باعث زیبایی‌ هر چه بیشتر غار شده‌اند.

غار نخجیر نراق

سنگ‌های تزیینی رنگارنگ

غار نخجیر دلیجان پُر از سنگ‌های تزیینی زیباست که می‌توانید اشکالی مثل انسان، لاک‌پشت، عقاب، کبوتر و گوزن و همین‌طور تندیس‌های بسیار بزرگ و عظیم‌الجثه بلورین را در آن ببینید. جنس این سنگ‌های تزیینی از آهک است.

۶

چرا می‌گویند این غار زنده است؟

از ویژگی‌های مهم غار چال نخجیر، زنده‌بودن آن است. زنده از این لحاظ که اگر بخشی از دیوارهای آن آسیب ببیند یا ترک بردارد، در طی سال‌ها و به‌صورت خودکار ترمیم می‌شود.

۴

امکانات آن چیست؟

از امکانات رفاهی غار چال نخجیر می‌توان به ایمن‌سازی، کف‌سازی و نورپردازی ۱۳۰۰ متر از غار اشاره کنیم. از دیگر امکانات رفاهی غار، سالن انتظار، مهمان‌سرا بیرون غار، سرویس بهداشتی، بوفه و فروشگاه، محلی مناسب برای کمپینگ و چادر زدن و دیگر امکانات رفاهی اشاره کرد که برای اقامت عالی هستند.

بهترین زمان بازدید چه وقت است؟

با توجه به اینکه این غار تهویه طبیعی دارد و در زمستان گرم و در تابستان خنک است، پس می‌توانید در هر فصلی برای بازدید از این غار زیبا بروید.

غار چال نخجیر

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری تفریح یک‌روزه در تاریخ گمشده تهران را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ تیر ۱۴۰۱ در ۷:۴۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۲۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…